• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

När inget fungerar brukar jag tänka att det bara är tillfälligt. Det kommer inte att vara hela livet. För det tror jag - att det bara är tillfälligt.

Vi har haft några mindre bra nätter nu, men det är mest mitt fel. Måste bli bättre på att hålla goda rutiner igen. Har slarvat en del med det. Det är så lätt att man slutar när allt verkar bli bättre. Men som sagt - får återgå till bättre rutiner.

• Ullegulle78

Här har ni en till med en liten som plötsligt började sova sämmre i 7 månaders åldern...
    Vi blev helt chockade eftersom hon sovit hela nätter från 2 månade och frammåt.
    Hon vill äta mycket på natten och vi är lite oroliga för att hon ska få hål i tänderna..
    Hon har redan sex tänder (ganska tidig med dem..) och man vill ju inte behöva laga dem på en bebis..
    Någon som har bra tips på hur man minskar ner/ får bort nattätandet?

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Achwell

Igloo79--> Javisst, får man tänka att det är tillfälligt. Men vi har ju fått in så bra rutin att hon somnar utan napp, själv utan problem... och så kommer det här och "stör". Jag är lite rädd för att man får "börja" om igen sen när hon kommer ur detta. Och tänk om hon får detta som vana och man inte "vet" när hon kommer ur det....

Ja.. tillfälligt var det

Jag vet inte varför jag gör så "stor" sak av det. Jag måste tänka mer att jag är ju hemma för hennes skull. Inte för att dels ta hand om henne, hemmet och laga mat och sånt. Jag tänker nog för mycket på att det ska vara som vanligt PLUS att ta hand om lilltjejen. Jag är ju hemma för hennes skull.... Då får jag nedprioritera Allt annat.

Jag måste bara berätta en mysig grej. Visst... allt är upp o ner nu... men.. Hon vaknade och skrek som vanligt igår kväll efter att hon lagts. Det slutade med att hon kom upp och var så pigg o glad så!? Ialla fall, jag lade henne igen 01:20 och hon gnällde lite men somnade inom 5 min. Sen sov hon till 6 och jag ammade henne i sängen varpå hon somnade. Jag rullade försiktigt över till andra sidan av sängen och somnade jag med. Vi sov till 10:50! Och det mysiga kommer jag till nu. Att få vakna brevid sin dotter var sååå mysigt. Hon sträckte på sig, jäspade och tittade på mig och log! Det är härligt det om något!!!!!

Vi ska fortsätta med våran plan, ge det kanske en vecka ialla fall, så får vi se om vi ska göra om den eller ej.

Ullegulle78--> Jag har tyvärr inga bra tips på sluta nattamma, ialla fall inte nu när de är så här gamla. Jag slutade redan då hon var 4½ månad och då sov hon i vagnen hela nätterna. Jag avvänjde henne genom att vagna istället för att amma, det tog en vecka ungefär. Kanske en idé?

Siabellon--> Skönt att du ser att han kan sitta själv ngn gång ialla fall. Det blir ju bättre o bättre

• Igloo79

Achwell: Jag vill bara säga att jag också tänker massor på allt sådant - vad händer om detta blir en vana...måste jag börja om igen...tänk om hon inte komme ur detta.... etc

Men jag blir tokig av att tänka så, så för att hålla mig lagom "frisk" så försöker jag tänka att det bara är en fas. Och ja, vi har fått börja om igen - i alla fall delvis. Känns lite jobbigt, men det är som du skrev, för dotterns skull jag är hemma, inte för hem, mat etc.

Visst ät det mysigt att vakna till en leende bebis. Å va' gosigt.

Ska väl försöka natta lilla damen här snart. Får se vad det blir av det hela. Dagvilorna har varit lite knasiga. Blev senare än vanligt. Så hon kommer nog inte somna i vanlig tid. Och jag som hade tänkt komma igång med normala rutiner igen....

Ullegulle: Här nattammas det fortfarande. Hon är snart 9 månader. det var lugnt ett tag med det, men nu verkar hon vara inne i en växtperiod helt plötsligt och vill äta massor (både natt och dag). Har en gång fått rådet att ge vatten i nappflaska på natten när man vill sluta nattamma. Hur äter hon på dagarna? Det kan ju spöka också. Om hon inte får i sit tillräckligt på dagen så tar hon igen det på natten. Får hon vanlig mat på dagarna och när började ni med det? Det har stört en del i nattsömnen också. Alltså när vi började med smakisar och så. Det resulterade i mer mat på natten. Det kan vara så många faktorer.

• Ullegulle78

nu ammar jag inte över huvudtaget, jag ger flaska och har så alltid gjort..
    Hon äter bra på dagarna. Så pass mycket mat att jag ibland skulle bli mätt på det..
    Har testat det där med vatten men det funkade inte så bra tyvärr. Arg och hungrig bebis blev resultatet.. Men vi kan ju alltid försöka igen.

Igloo79 skrev 2008-01-24 18:31:20 följande:
    Ullegulle: Här nattammas det fortfarande. Hon är snart 9 månader. det var lugnt ett tag med det, men nu verkar hon vara inne i en växtperiod helt plötsligt och vill äta massor (både natt och dag). Har en gång fått rådet att ge vatten i nappflaska på natten när man vill sluta nattamma. Hur äter hon på dagarna? Det kan ju spöka också. Om hon inte får i sit tillräckligt på dagen så tar hon igen det på natten. Får hon vanlig mat på dagarna och när började ni med det? Det har stört en del i nattsömnen också. Alltså när vi började med smakisar och så. Det resulterade i mer mat på natten. Det kan vara så många faktorer.
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Achwell

Igloo79 --> Javisst har du rätt. Jag blir nog också tokig av att tänka så.. snart ialla fall Så jag får helt enkelt försöka att "slappna av".

Kvällsläggningen gick bra, gnydde lite men inget skrik o gråt. Den brukar ju gå bra.... vi får väl se vad som händer om 1-2 timmar....

Dagvilorna är också helt knasiga här. Helt olika tider varje dag.....upp o ner!

Hoppas natten går bra för er Tjejor!

• moosen

vi har ökat mängden mat här hemma och även börjat ge gröt uppå vällingen för att hon ska stå sig bättre på natten!
    plus att hon är soppevåt när hon vaknar, så mindre välling är bara bra!
    Idag har vi även bytt blöja på natten till en som ska suga upp bättre så får vi se!
    även rubbat på sovtider så hon sover bättre tider på dagen och det har funkat jättebra!

i 2 dagar har hon bara vaknat 1 gång per natt... *peppar. peppar*

får hoppas att det håller i sig! fast hon vaknar fortfarande 05,00! men bara hon sover på natten så är jag nöjd!

• Achwell

moosen--> När du skriver "även rubbat på sovtider så hon sover bättre tider på dagen och det har funkat jättebra!"..... hur menar du då..?

Min tjej har helt knasiga sovtider nu. När hon vaknat på nätterna så sover hon 3-4 timmar på fm och runt 1 timme på em. Förut var det kanske 1-1½ på fm och samma på em.

• moosen

hon vaknar ju som sagt klockan 05,00 varje dag. kan hända att hon vaknar en halvtimme senare ibland.
    Förut har vi lagt henne när hon varit vaken i 1,5-2 timmar. men nu håller vi henne vaken till 07,30-08,00 och precis innan läggdags får hon lite mellanmål.
    Så nu sover hon 2 timmar istället för 45 minuter.

Då blev det ju också så att eftermiddagspasset flyttade sig till 13,00 och vaknade 15,00. Innan vaknade hon 13,30 och vägrade sova mer tills hon skulle lägga sig (18,30)
    Då hade vi en grinig tjej hemma, men inte längre!

Så nu har det blivit bättre faktiskt!

• Paulo

Achwell: Jag tror också att det är något annat, testade 5mm inatt och han somnade på 50 min, gnydde mycket under natten, men nappen var i och jag behövde bara gå in tre gånger och aldrig vänta 5 nya minuter.

Frågan är bara vad som är bäst att vakna många gånger per natt eller att vara klarvaken mellan 3-4 på natten.

Vi har valt att inte ta bort nappen för den har funkat som så bra tröst åt storasyster att vi vill ha det till lillkillen också.
    Det är svårt det här, men kämpa på snart är det vår och livet känns lättare + att våra små blir större och kanske sover bättre då!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?