• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Hoppas natten varit bra för er!

Här har min lilla tjej svit hela natten 12 h på raken - otroligt! Idag vid lunchen så kände jag om hon var påväg att få andra tanden då hon varit lös i magen (det har inget samband säger bvc..) och JA! En till tand är påväg....

Natten har dock varit sådär då min sambon fick magsjuka ... en gång i timmen med start kl 3 sprang han och jag jag vaknade varje gång....så man är hyfsat trött idag.....

Hoppas nätterna och helgen blir bra för er!

Sqti --> Hoppas det inte kommer några tutor och hälsar på....

• linsingen75

hej på er,
    Här e det också förkylt o värsta nätterna jag varit med om! E så otroligt trött att jag är förvånad att jag orkar vara glad o tålmodig med lill killen. V i har haft tre nätter på raken numed många uppvak o minst en av dessa varar i 1-2 timmar. Har tagit in vagnen o lagt honom i den o sen vagnar jag honomfrån sängen. Kanske inte det bästa men jag måste ju få lite egen sömn!
    Han e svår somnad på dagen också o sover bara ca 30 minuter i taget...suck...vill ha en bra natt snart...det är inte mycket man ber om nu för tiden - lite god natt sömn o man är tacksam

Achwell- usch vad hemskt med mag sjuka...hoppas du slipper det!

ha det så bra alla

• Igloo79

linsingen: jobbigt med en jobbig natt. Ja man förvånas över hur mycket tålamod man trots allt har när man inte får sova. Det är som att man stålsätter sig lite extra för att man vet att man egentligen inte orkar.

Achwell: Magsjuka låter inget vidare. Har ni andra klarat er??

Här har det varit ett par uppvak de två senaste nätterna. Men inga större procedurer. Hon har oftast hunnit somna om innan jag ens hunnit upp ur sängen. Men nån gång har hon vaknat och gallskrikit, så jag tror hon drömmer en hel del. Vi är tillbaka på två vilor/dag, så vet inte riktigt hur vi ska göra. tror att hon är i någon form av övergång till en vila, men inte klarar det ännu. Det kommer väl.

Snart åker vi bort till mina föräldrar. Ha en trevlig helg med förhoppningsvis bra nätter allihop. Så hörs vi efter helgen.

• Mystic

Alltså , maken ligger däruppe och sover, dottern som de senaste veckorna sovit superdåligt om nätterna med ett undantag på några få nätter ligger och sover som en stock i resesängen i vardagsrummet!
    VARFÖR SITTER JAG VID DATORN!!?? varför går jag inte o passar på att sova nu när jag kan!?
    Ska jag pröva pippi långstrumps sätt som hon säger till annika o tommy, först säger jag till mig själv att gå och lägga mig , sen säger jag till på skarpen och lyder jag inte då ja då vankas de smörj! haha nåt sånt va?
    Nä ger mig själv en smäll på fingarna och går och lägger mig nu!

• Sqti

Igår åt lillan välling för första gången. Den har ju ratats innan när hon ammade men nu gör hon inte det förutom snuttandet på natten så jag tänkte testa. Hon slukade 2,5dl direkt . Sen fick hon vällinh innan läggning efter sitt sköna bad och somnade utan nåt buffande. Bara la sig på pappa och stängde ögonen och somnade. SÅ skönt för henne att kunna somna så lugnt. Hon sov till 2 och vaknade 2 ggr efter det tror jag. Vi vaknade 06.40 lagom utvilade allihop och nu är det full rulle här .

• Achwell

Hej på Er!
    Nu så här i efterråt så vet vi ju alla att det är vanligt att barn sover dåligt och har uppvak kring 7-9 månaders ålder ...

Men.... det kommer ju att hända fler gånger.... eller? Är det någon av er som vet med sig att / har hört av bekanta eller liknande, att det finns "bestämda" perioder i ett barns liv då det blir så igen?

Någon av er som vet?

• Igloo79

hej på er igen

Har varit bortrest i helgen och trodde att lillans sömn skulle bli helt förstörd så att vi fick börja om när vi kom hem igen. Men inte det (än i alla fall) Hon sov bättre än väntat. Något fler uppvak och hon var svårsövd på lördag kväll, men jag känner mig ändå utvilad trots sena uppesittarkvällar.

Ha det gott allihop.

• Nena72

Ny här Generad

Har inte läst igenom hela tråden men .......

Har en dotter som nu är 7½ månad. Hon har tidigare sovit hur bra som hellst. Vi har nattat henne vid 18.30-19.00 och då har hon sovit fram till 06.30-07.00.
    Men sedan en vecka tillbaka vaknar hon flera gånger under kvällen och natten, vaknar tidigt på morgonen.
    Kan det vara nån tillväxt period eller vad tror ni. Jag kan förstå om hon drömmer en hel del för det händer så mycket med henne just nu. Hon har precis börjat krypa, resa sig mot föremål, gå mot föremål så jag kan tänka mig att det "rör sig" i henne på nätterna också.
    Nån som vet?

Stolt mamma till Sandra f-94 & Molly f-07
  • Mystic

Här är allt upp o ner, lillan har 39 graders feber och jättegnällig, sover dåligt och kan bara somna hos mig, i famnen eller i våran säng, jobbigt med vår säng för man vågar inte riktigt lämna henne i den ensam, ifall hon vaknar o kryper o ramlar ner från den!

• whitestar

Hej igen!Ett tag sen sist,men det blir så när man inte har nåt internet hemma:( Min lilla son har börjat vakna tidigt igen*suck* FEM på morron sätter han sig upp i spjälsängen o leker i ca en halvtimma,sen vill han ha käk...O han sover inte speciellt mycket på dan heller. En timma mellan 8-9 och sen en halvtimma kring tvåtiden...kanske dags att gå över till en dagsvila???

• Mystic

Funderar med på att gå över till en dagsvila. lillan sover inte om nätterna längre när hon sover merän 3 timmar på dagen. försöker med en halvtimme-timme på fm o högst 1 halvtimme på em, ska se om de blir nån förändring..*hoppas*

whitestar skrev 2008-03-15 17:32:23 följande:
    Hej igen!Ett tag sen sist,men det blir så när man inte har nåt internet hemma:( Min lilla son har börjat vakna tidigt igen*suck* FEM på morron sätter han sig upp i spjälsängen o leker i ca en halvtimma,sen vill han ha käk...O han sover inte speciellt mycket på dan heller. En timma mellan 8-9 och sen en halvtimma kring tvåtiden...kanske dags att gå över till en dagsvila???
  • whitestar

Fortfarande samma visa här,vaknar fem på morron och sover jättelite ändå om dagarna.Men han orkar inte vara vaken så länge i taget att jag kan gå ner i en dagsvila än...förhoppningsvis blir det bättre när vi går över till sommartid.Kanske får sova ända till sex då??

Mystic:Har du ändrat sovtiderna än??o hur går det isåfall?

• linsingen75

Nu ger jag snart upp.
    Först alla dåliga nätter, sedan jätte dålig i hög feber o ännu sämre nätter. Sen konstaterades en ev. mjölk allergi o mjölken plockades bort i tisdags och i onsdags natt sov han ok o igår natt hela natten. Jippy tänkte jag - det var mjölk allergin som gjorde att han sov så fruktansvärt dåligt. Men icke - nu har han varit vaken 4 gånger sedan kl 8 o senaste rundan är vi nu inne på 45 minuter - kanske ger han sig snart o man får sova et litet tag. Sambon komhem idag efter 7 veckor ute på jobb o e ingen hjälp - han varken vakanr eller vet riktigt vad han ska göra. 2 nätters sömn är inte ok för att återhämta sig. Jag e så förbannat trött!

• Mystic

Jag har ändrat till ca en halvtimme till max en timme på fm, och lite beroende på hur hon sover på fm hur mycket hon får sova på em, oftast blir de en timme på em.
    Hon sover nu oftast 20-07 men med välling kl 4-5 och hon vaknar och skriker mellan 2-5 ggr per natt, men nu räcker de oftast att stoppa in nappen och vända henne. Hon fick sin första tand i torsdags så vet inte om de spelat in med..

whitestar skrev 2008-03-21 15:24:32 följande:
    Fortfarande samma visa här,vaknar fem på morron och sover jättelite ändå om dagarna.Men han orkar inte vara vaken så länge i taget att jag kan gå ner i en dagsvila än...förhoppningsvis blir det bättre när vi går över till sommartid.Kanske får sova ända till sex då??Mystic:Har du ändrat sovtiderna än??o hur går det isåfall?
  • Siabellon

Gud vad längesen jag var in här o läste -min kille är nu snart 10 mån o sover ff som en kratta!
    Men jag orkar inte bry mig längre. Det enda vi försöker är att upprätthålla läggnings-/sovrutinerna och ge eyeQ fiskolja (som inte verkar hjälpa ett dugg men vi fortsätter ett tag till,det är ju nyttigt iaf)
    Jag tröstar mig med att vi hade det jobbigt med min nu 11år gamla dotter men att det gav sig med stigande ålder. Hoppas att det är lika här. Sen har vi bestämt att jag ska vara hemma minst ett år till så jag behöver ju inte få panik över att jag måste upp o iväg till jobb efter sömnlösa nätter.
    Visst låter jag kolugn?! Idag ja, fråga en annan dag så är det tvärtom. Jag är villig att säga upp mig som mamma och redo att sälja lilla prinsen.
    Det går upp och ner liksom........

Vi är inte ensamma om att ha barn som sover som krattor - kanske det tröstar lite!?
    KRam

• Sqti

Länge sen jag skrev här också. Hoppas det inte är många kvar här! Dottern vaknar fortfarande till några gånger per natt men inget allvarligt som tur är. Inatt fick vi dock vår första hela natts sömn på lite drygt 9 månader . Det blev sabbat av ett slagsmål i trapphuset som fick oss att vakna vid midnatt så man var ju trött ändå när lillan vaknade på morgonen vid 06.15. Nu sover hon och vi ska lägga oss också snart. Passa på medan lilla monstret sover och få oss en blund vi med .

• whitestar

Min son har just varit sjuk för andra gången på en månad så nätterna har varit med några uppvak pga för täppt näsa. O han vaknar fortfarande klockan fem!!Tror han har en inbyggd klocka som säger att han ska upp då...Fast nu så e han trött o vill sova efter två timmar igen.Sen idag så har han sovit i 2 timmar efter lunch!Men det kanske är meningen att han ska gå över till att sova bara en gång per dag nu?att han snart kommer sova längre på morron istället för förmiddagsluren*hoppas*

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?