• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

moosen--> Javisst barn är olika - tur är väl det

Igloo79 --> Vi använder inte napp. Vi tog bort den strax efter jul då vi i fler veckor fick springa och ge henne den under natten då hon vaknade av att hon tappat den. HUA!

Melker007 --> Nappen kan mycket väl vara boven i dramat. Han går nog igenom mycket i sin utveckling nu så det kan störa sömnen också. När ni tar bort nappen bestämmer ni själva . Orkar ni hålla ut tills han är förbi det stadiet han är i nu så gör så. Men om ni känner att ni inte kan hålla ut så är det lika bra att ta tag i det nu ändå. Det kan ju ta lite längre tid pga det stadie han är i har jag hört. Men å andra sidan... det kanske blir svårare ju äldre han blir. Kanske ni ska träna honom på att ta nappen själv. Lägg den i handen och för nappen sen till munnen... kanske kan var ngt?

siabellon --> Usch, vilken natt! Kanske ni vill lära honom att somna själv... så behöver ni inte vyssja, sjunga, klappa, smeka m.m? Det hjälper nog både er och er prins. Om han själv kan somna och somna om så sover han kanske längre nätter och så får ni sova. Vad tror du? Visst separationsångesten spelar nog stor roll i hela sömnen..... men... för att hela familjen ska må bättre så kanske ni ska försök lära honom att somna själv? Bara som ett förslag tänkte jag.

Här har natten varit exemplarisk måste jag säga. Lade henne vid 20, hon hojtade till vid 23 och sov sen till 7!!!! Otroligt! Fler såna nätter vill vi ha!

Ha en fortsatt bra dag tjejer!

• kodoktorn

Det var inte så besvärligt som jag trodde att få henne att sluta med napp. Första natten gallskrek hon i en timme när hon insåg att hon inte fick någon napp när hon vaknat till, kvällen därefter var det besvärligt i 20 minuter och sen verkar hon ha glömt bort vad det var. Hon har sett nappen någon gång efter det men bara tittat förvånat och undrat vad man ska med den till, så nu har de åkt till napparnas sälla jaktmarker - soptippen el förbränningsugnen.

• siabellon

siabellon --> Usch, vilken natt! Kanske ni vill lära honom att somna själv... så behöver ni inte vyssja, sjunga, klappa, smeka m.m? Det hjälper nog både er och er prins. Om han själv kan somna och somna om så sover han kanske längre nätter och så får ni sova. Vad tror du? Visst separationsångesten spelar nog stor roll i hela sömnen..... men... för att hela familjen ska må bättre så kanske ni ska försök lära honom att somna själv? Bara som ett förslag tänkte jag.Här har natten varit exemplarisk måste jag säga. Lade henne vid 20, hon hojtade till vid 23 och sov sen till 7!!!! Otroligt! Fler såna nätter vill vi ha! Ha en fortsatt bra dag tjejer!
    [/citat]

Vi har faktiskt bestämt oss för att köra ett race med att lära honom somna själv men vi är lite ambivalenta för hur vi ska gå tillväga.
    5mm eller stolmetoden? Har provat 5mm en gång men det blev mer ett sponatanförsök av min man som inte orkade vyssja en kväll. men vi har sagt att från måndag så ska vi låta honom somna i egen säng o hoppas att det löser mycket.
    vi vet ju att det blir problem för bebisarna när de vaknar o det inte var som när de somnade men det är så svårt att se honom så ledsen(arg) o så länge....
    Tack för tipset iaf -snällt!Håll gärna tummarna för att natten här blir bättre o att det går bra från måndag!

• siabellon

konstig inlägg det blev......det första stycket ska vara ett citat!

• Igloo79

Hua, vi har varit ute och rest i några dagar. Sova har det inte varit tal om. Vaknat minst en gång i timman och velat amma, leka, busa, ha napp - ja allt helt enkelt.

Nu är vi hemma (sov hemma i natt) och fick en helt ok natt. Hon vaknade bara 4 gånger.

Det här med nappens vara eller inte vara - jag tror man helt enkelt måste hitta det som fungerar för sitt barn och sin familj. För en del fungerar det, för en del inte.

Här fungerar det i alla fall för tillfället. (Dock var jag illa tvungen att låta henne få den när vi var på resande fot - men vi får ta nya tag).

Dock vill vi få henne att somna i egen säng, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga ännu, så jag avvaktar med det tills jag vet vad jag vill göra.

• Achwell

Jaha.. ena natten exemplarisk den andra en mardröm!

Jepp.. natten som var var riktigt jobbig. Jag var hemma själv också, sambon var iväg på konferens med jobbet.

Hon somnade utan större problem, tyckte att det gick bra med kvällsrutinerna och sånt. Skönt tänkte jag. 22:30 var det kört! Hon vaknade och gnydde, blev tyst igen 23 - jag tänkte "vad bra, hon lär sig". Men.... 10 min senare så var höll hon låda igen... och höll på till kl 01!!! 2½ timme. Jag orkade inte höra henne mer och tog till slut upp henne. Tyst direkt! Inte var det något fel på henne heller... hon ville bara få sin vilja igenom - att komma upp. Så jag försökte få henne att somna om genom att amma, men icke. Hon var så glad o pigg.

Vid 3.30 kom vi i säng......

bläääääää

Nu är sambon hemma så denna kväll/natt kan vi stödja varann ialla fall.

Jag vet hur viktigt det är att vara konsekvent, men jag kunde inte hjälpa det. Jag var trött, ensam och ledsen .. och så en gråtande bebis på det som hållt på i 2½ timme.... så hon fick komma upp.

hua!

• Melker007

Ok tjejer, nu håller jag tummarna och ber till högre makter att vi alla får sova bättre inatt! Konstigt, jag har bett till Gud så många gånger varje natt sedan M föddes och jag blir liksom aldrig bönhörd. Hur kan det komma sig? Har jag inte varit så aktiv på den fronten innan kanske så nu sitter han/hon där på ett moln och gör lång näsa... "Så nu passar det minsann"... Hmmm, i vilket fall som så ger jag inte upp hoppet, jag ber även i natt för att se vad som händer

• Achwell

Melker007--> Ja.. be åt mig också Håller alla tummar som går att vi alla får sova bättre inatt. Ska ni ta bort nappen eller hur ska ni göra?

• Melker007

Nappen ja, jag vet inte riktigt ännu... Vi får nog prova ett tag till med den där nappen. Kanske snart när det förhoppningsvis stabiliserat sig lite mer.

Sov gott inatt!

• Igloo79

God natt allihop. Nu ska jag knyta mig (är helt slut). Hoppas att ni alla får sova. Det hoppas i alla fall jag på här borta.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?