• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Alicia 72

Är det någon mer än jag som har en LÄTTSÖVD bebis där problemet inte är insomning utan 518 uppvak/natt? Och hur löser ni det? Känns svårt att "hindra" ett uppvak? Och som sagt - omsövning går på två röda så det är inte det jag behöver hjälp med.
    Vore så skönt att få i alla fall ett pass per natt med några timmars (kanske 2-3) sammanhängande sömn....

Alicia

• MuminMy

Somna utan gråt har ju ett "wake to sleep" som man kan använda för att förlänga sömnperioden, det är väl kanske svårt att genomföra på natten dock..

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Igloo79

Ullegulle: Undrar om nattmatandet. Blir det inte bara att ni ersätter vällingen med vatten och det blir det hon vill ha i flaska? Eller slutar nattmatandet helt?

Achwell: Jo natten var helt ok. Färre uppvak. Och ok tror jag också för att jag nu är inställd på att ta nattvaken på ett annat sätt än jag varit tidigare. Förut har jag bara önskat att hon kunde somna om utan att jag behövde ta mig ur min varma säng och blivit frustrerad när jag måste vakna hela tiden. Nu är jag inställd på att vakna och hjälpa henne. Lite för att jag äntligen har format en liten plan och hoppas på att den fungerar.

Alicia: Har ingen lättsövd bebis (ibland kanske) Dock vaknar hon ganska ofta på natten och vill också minska (egentligen helt få bort - men får ta lite i taget) på uppvaken. Har ni napp eller annat ni använder när ni "söver" bebisen? Vi har nu tagit bort nappen och det har blivit lite bätter. JObbar nu med att få henne att sluta amma/äta. Eller slutat har hon gjort för nu ger vi henne inte mer, men hon har inte riktigt accepterat det, då det kommer en del protester.

• Igloo79

Nattningen ikväll var mycket bätter än igår. Protester blev det ikväll med, men inte alls lika högljudda och långvariga som igår. Ett steg i rätt riktning alltså. Vaknat har hon gjort ett par gånger redan, men varit betydligt mer lättsövd än förra natten. Inte lika mycket protester alltså. "Va' fort det gick", sa maken när jag kom ner efter nattningen ikväll. "Mycket bättre än igår". Känns bra. Men är ändå inställd på en jobbig natt. Hon vaknar ju som sagt fortfarande. Är glad och tacksam för all framgång som görs på sovfronten, men försöker vara realist och inte springa iväg med min iver och tro att allt är löst med ett magiskt trollspö. Bara för att jag inte ska bli besviken och frustrerad. Ska lägga mig så att jag får mig lite sömn själv.

Lycka till allihop och hoppas att ni får sova riktigt bra inatt.

• Solsken i blick

Achwell: Kvällsläggningen är oftast vårt problem. Min dotter är jättepigg och glad. Även om hon nästan somnar vid vällingen är hon extremt pigg då man lägger henne i sängen. Hon ställer sig upp och "skakar galler", skrattar och pratar. Tyvärr så dunkar hon i huvudet otaliga gånger Då är hon inte så glad. Och lägger man ner henne på kudden så står hon snart upp igen Har börjat lägga henne lite senare, då hon verkar trött, men det är inte alltid det funkar heller.

Är trött idag också. Har varit vaken sen sex eftersom Alva inte ville sova mer då. Gick inte att lägga ner henne. Jobbigt för henne att vara så snorig. Inte nog med förkyldningen, tror fjärde tanden är på gång också.

Hoppas ni andra har fått sova i natt Själv ligger jag här på golvet och slöar medans Alva leker. Hoppas inte grannarna ser mig bara då tycker de väl att jag är en slö mamma

• Melker007

Jaha då var maken iväg på bussinessresa då ja och jag och vovven skall slå våra kloka huvuden ihop hur vi smidigast tacklar nätterna... Håller ni alla tummarna för att det inte skall braka ihop när jag är ensam? Nätterna fortsätter vara helt ok dvs lite vällingsnuttar vid 23, 2 och 5 men kanske kanske kanske kan man bli av med dessa NÅGONGÅNG i alla fall!? Problemet nu för oss är att M vill gå upp kl 5!!!! Han är så pigg att han knappt går att somna om. Och ingen i det här huset är särskilt intresserad av att gå upp och leka så dags. Kan vovven passa kanske!? I bästa fall kan han somna om till kl 6 men inte längre. Det var en engångsföreteelse alltså det som hände i söndags att han sov till 7.20

Håll tummarna för gräsänkan här i Skåne så håller jag tummarna för er så att vi alla kan få till några bra nätter!

Kram till alla!

• Achwell

Igloo79 --> Skönt att natten var ok. Och Ja, javisst blir det lite annorlunda när man är inställd på att hjälpa sin dotter när hon vaknar istället för att blir frustrerad när hon vaknar. Det har faktiskt hjälpt mig. Det och att jag istället tar upp henne och håller henne i min famn istället för att köra ngn 5 mm. Bara det har lugnat mig och säkert min lilla tjej.

Solsken i blick --> Hur har ni det med kvällstrutiner? Det är ju väldigt bra att t.ex stänga av radio o tv och dämpa belysning och ljud och sitta och mysa. Jag har ett tips och det är att sitta mysigt och prata om dagen som varit. Att man "berättar" för ens barn vad som hänt under dagen. Detta kan man använda sig av hela deras uppväxt. Man pratar sen om hur det var på dagis... hur det var i skolan.... hur det var på danslektionen/ridlektionen eller vad de nu hittar på. Ialla fall så kanske hon varvar ner lite och känner att "jaha.. nu ska vi ta det lungt för jag ska sova snart".

Melker007 --> Jag håller tummarna så att knogarna vitnar! Javisst kan väl vovven leka med M kl 5 Ni kommer att fixa det superbra.

Jag måste med (igen) små bokstäver berätta att natten som var var en dröm...... och jag hoppas att det fortsätter så.. men är inställd på att bli besviken. Min tjej sov från 20:20 - 8:36!!!! Helt otroligt? Jag har inte gjort något annorlunda..... förutom att hon slurkade i sig nästan 300 ml välling igår kväll?

Hur har det gått för er andra?
    Kram kram

• Ullegulle78

Det är inte lika gott med vatten, så tanken är att hon ska sluta "snutta" helt på natten.
    Men om det inte funkar så får hon gärna dricka vatten på natten. Snart kan hon hantera flaskan själv så då behöver vi inte vakna för att hon vill dricka...
    Jag är själv väldigt törstig på nätterna så jag kan sympatisera med hennes "ovana"

Igloo79 skrev 2008-01-28 23:07:53 följande:
    Ullegulle: Undrar om nattmatandet. Blir det inte bara att ni ersätter vällingen med vatten och det blir det hon vill ha i flaska? Eller slutar nattmatandet helt?Achwell: Jo natten var helt ok. Färre uppvak. Och ok tror jag också för att jag nu är inställd på att ta nattvaken på ett annat sätt än jag varit tidigare. Förut har jag bara önskat att hon kunde somna om utan att jag behövde ta mig ur min varma säng och blivit frustrerad när jag måste vakna hela tiden. Nu är jag inställd på att vakna och hjälpa henne. Lite för att jag äntligen har format en liten plan och hoppas på att den fungerar.Alicia: Har ingen lättsövd bebis (ibland kanske) Dock vaknar hon ganska ofta på natten och vill också minska (egentligen helt få bort - men får ta lite i taget) på uppvaken. Har ni napp eller annat ni använder när ni "söver" bebisen? Vi har nu tagit bort nappen och det har blivit lite bätter. JObbar nu med att få henne att sluta amma/äta. Eller slutat har hon gjort för nu ger vi henne inte mer, men hon har inte riktigt accepterat det, då det kommer en del protester.
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Solsken i blick

Achwell: Tack för tipset! Ska testa det!!! Får se hur det går... Min dotter är väldigt aktiv (fast det är väl vanligt i denna ålder antar jag) och har svårt att sitta stilla. Hon vill vara på golvet och krypa hela tiden. Sitter hon i knät ska hon pilla och greja med näsa, hår och tänder hela tiden Men att dämpa belysningen har jag inte testat...
    Skönt för dig att du har fått sova gott igen!

Ullegulle: En nappflaska till dig också menar du Hoppas det funkar för er! Ska själv testa nåt likande när Alva blir frisk igen om hon fortsätter nattäta.

• Igloo79

Solsken: här har dottern också börjat ställa sig. Tidigare snurrade hon bara runt och lyfte på huvudet. MEn nu ställer hon sig.

Melker: Här var viockså vakna klockan 5. Fast inte pigga, bara vägrade somna om. Gnuggade sig i ögonen, gäspade, mm. Men inget hjälpte. Och ja, jag håller tummarna för att det ska gå bra nu när du är ensam. Vet hur jobbigt det är. Maken jobbar nätter ibland och det känns som att det blir extra struligt just då. Hoppas att ni får sömn.

Achwell: Skönt att natten varit bra. Vilken storsovar hon blivit. Hoppas att det fortsätter

Själv känner jag mig ganska slut. Natten var aningens bättre än förra. Det blev inte lika höga/många protester. Fram till 2 i alla fall. Då satte protesterna igång. Och som sagt Uppe med tuppen har vi varit.

Läste i en annan tråd om någon som bytt vällingsort och fått ordning på bebisens sömn. Kanske ett alternativ faktiskt. Hade inte tänkt på det tidigare. Surt bara att man köpt hem ganska mycket välling då det går åt en del och vi inte orkar spriga i affären jämt.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?