• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Natti natti och sov gott allihopa!

• Solsken i blick

Vår dotter (7mån) har sedan några veckor börjat vakna mer på nätterna. Förut sov hon mellan 22-07. Nu händer det att hon vaknar 1-3 gånger per natt. Kanske är det inte jätteextremt, men det är stor skillnad mot förut. Ibland vaknar hon och är jätteledsen, men oftast verkar hon pigg . Brukar mata henne och hon äter ganska bra första gången på natten. Sedan får hon sova i vår säng och så vaknar hon ibland några gånger till och äter. Då är jag så trött att jag matar henne liggande. Har de nån tillväxtperiod vid 7 månader tro?

Hur mycket välling får era barn? Vi ger 220 ml och ofta äter hon upp det. Kan man ge mer eller är det för mycket? Fick tipset av bvc att ge mer mat på dagen. T.ex. börja med mellanmål. Nån som har testat?

• obelix

Har just skrivit en egen fråga om detta... ska läsa igenom detta i morgon. Men det va skönt att man inte va ensam i alla fall

Sussa sött alla

• kodoktorn
    Svar på #32
    Vi har ökat på matmängden genom att ge middag av riktig mat och göra kvällsgröten till ett mellanmål i stället. Jag tycker att vår tjej sover lite bättre nu, det dröjer i alla fall längre tid innan hon vaknar. I natt vaknade hon inte förrän 3, 3.30 nånting.

Solsken i blick skrev 2008-01-19 23:24:20 följande:
    Vår dotter (7mån) har sedan några veckor börjat vakna mer på nätterna. Förut sov hon mellan 22-07. Nu händer det att hon vaknar 1-3 gånger per natt. Kanske är det inte jätteextremt, men det är stor skillnad mot förut. Ibland vaknar hon och är jätteledsen, men oftast verkar hon pigg . Brukar mata henne och hon äter ganska bra första gången på natten. Sedan får hon sova i vår säng och så vaknar hon ibland några gånger till och äter. Då är jag så trött att jag matar henne liggande. Har de nån tillväxtperiod vid 7 månader tro?Hur mycket välling får era barn? Vi ger 220 ml och ofta äter hon upp det. Kan man ge mer eller är det för mycket? Fick tipset av bvc att ge mer mat på dagen. T.ex. börja med mellanmål. Nån som har testat?
  • latlisa

Vi körde ett par nätter då sonen på 7mån skulle sluta nattamma, det gick ganka bra från att ha snuttat typ 1 gång itimmen till en gång 03.30. Han somnade själv också, MEN de tre sista nätterna har varit 7jävliga svåt´rt att somna, sover oroligt-kanske drömmer han men man drömmer väl inte hela tiden, kan va tänder på gång eller så är han väl inne i separartionsfasen. Men man är väl optimist och tänker att ikväll bli det nog bättre.

• Igloo79

Melker: Jag tror du blivit bönhörd...I alla fall om du bad att vi andra skulle få sova. Fick sova 12 timmar i natt. Var uppe en kortis och gav flaska och fick somna om. Men behövde det också. Hade migrän så att allt snurrade och jag mådde illa igår

• Melker007

Igloo: Så skööööööönt!!! Vad lycklig jag blir över att det lönar sig att be Men det lönade sig inte för vår del tyvärr... Men han har blivit förkyld idag så kanske var det nå´t sån´t på g i natt. Hmmm, ja denna natten ja men vad skall jag skylla på alla de andra nätterna då? Nu har han i alla fall knoppat in lugnt och skönt så nu har man ett par timmar för sig själv innan det är dags att knyta sig. Hundpromenad i skönt väder står på agendan. Är det inte det ena barnet så är det det andra "barnet"

Jag ber inatt igen så hoppas jag att det blir ännu en god natt för alla!

• siabellon

hoppas hoppas du blir bönhörd! Skulle verkligen vilja få en bra natt med prinsen. det var så längesen! så man får lite hopp liksom.

• Igloo79

Melker och siabellon: Hoppas att ni får bra nätter. Ni förtjänar det.

Solsken i blick: Dottern äter ca 250 ml på kvällen innan hon somnar. Vaknar på natten och vill ha välling (har hittills ammat - men nu vägrar hon) Då får hon mellan 150 - 200 ml och slukar allt. Jag tror att hon är inne i en tillväxtperiod. För hon äter både lunch och middag (riktig mat i pureform) på dagen, samt två ordentliga mellanmål samt en protion gröt på morgonen. Hon har inte ätit så här mycket på länge. Vi får se om nätterna blir bättre av detta ätande också. Hon är förresten 8 ½

• Achwell

Natten som var, var bättre.. tur det... synd bara att jag hade svårt att sova. Det slår aldrig fel. När lilltjejen sover.. ja.. då har man svårt att sova. När hon inte sover, ja då har man inga problem att somna... *suck*

Hon blev lagd för kvällen nästn 1 timme senare än vanligt. Orsaken var att hon inte var trött vid som "vanliga" läggningstid Så ... ja.. då väntade vi tills gnuggningar kom. Jag lade henne och inte ett pip, somnade lungt o skönt. 45 minuter senare.. OOOOOAAAAAH! Men blev tyst på ngn minut.. hoppas det var det enda för natten och så kan hon sova till.. tja.. vad ska vi säga... typ 7.30 kanske....

Sov gott tjejor!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?