• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Här har vi börjat införa vanliga nattningsrutiner igen efter att ha slarvat en del den sista tiden. Det gick sådär. Nattningen tog lååååång tid och hon vaknade en del på natten. Men jag vet ju att det gett resultat tidigare (kort effektiv nattning och få uppvaknande på natten) så jag fortsätter ett tag till. Har bara gjort det en natt. Förhoppningsvis blir det samma resultat denna gång. Och om det blir bra ska jag vara noga med att inte slarva med rutinerna i fortsättningen.

• Igloo79

Här har vi börjat införa vanliga nattningsrutiner igen efter att ha slarvat en del den sista tiden. Det gick sådär. Nattningen tog lååååång tid och hon vaknade en del på natten. Men jag vet ju att det gett resultat tidigare (kort effektiv nattning och få uppvaknande på natten) så jag fortsätter ett tag till. Har bara gjort det en natt. Förhoppningsvis blir det samma resultat denna gång. Och om det blir bra ska jag vara noga med att inte slarva med rutinerna i fortsättningen.

• Solsken i blick

Vi har haft en bra natt här. Igår var vi borta på förmiddagen och min dotter har svårt för att somna i famnen så hon sov inget på förmiddagen. På eftermiddagen sov hon nästan två timmar.

Hon har ju varit lite dålig med maten på senaste, men hon åt ganska bra igår. Middag vid 17. Vid 19 gav jag henne ett extra mål mat - gröt. Sedan såg jag att hon var trött och så drack hon 80 ml välling. Somnade gott, vid 19.45. Om hon somnar så tidigt vaknar hon alltid och är pigg och glad mitt i natten, men det gjorde hon inte! Hon vaknade vid 1 och ammade men sedan sov hon ända till 7 på morgonen! Vaknade nog till nån gång, men inte så jag behövde ta upp henne Hon sov dessutom i sin egen säng även efter att jag ammat henne. Så gott att ha sängen för sig själv!

Undrar om gröten har nåt med detta att göra? Det var ju som sagt ett extra mål, vilket hon inte brukar få. Fast å andra sidan drack hon ju mindre välling. 80 mot 220. Så hon kanske fick i sig lika mycket mat. Visst borde väl 1 dl gröt mätta mer än 1 dl välling? Ska testa att göra detta i kväll också. Fast då ska jag se om hon är pigg nog att vänta med vällingen, så kanske hon får i sig lite mer och jag slipper mata henne vid ett...

• 28april

Här har vi haft ännu en knasig natt. Tur att det är helg snart så mannen kan ta lillkillen så jag kan få någon timmes extra sömn på morgonen, det behövs nu...

Ullegulle: Jag har trappat ner på nattamningen genom att sjunga, gunga istället för att mata. Tar ett mål taget så han hinner vänja sig. Har funkat bra än så länge. Ska snart ta sista målet också, hoppas det går lika smidigt:) Lycka till

Achwell: Hoppas planen går bra!

Igloo: Vad har ni för rutiner?

Hoppas vi alla får sova bättre snart!

• Melker007

Hej tjejer!
    Vågar knappt skriva det (och nu när jag ändå gör det så skulle jag vilja använda de allra minsta bokstäverna som finns) men vi har haft två bra nätter på raken!!!! M har somnat snabbt och lätt kl 19, vaknat ca 23 för välling (bara en liten flaska), vaknat igen vid 2 för ännu en slurk välling och sedan sovit till 6.00 utan ett litet pip mellan vakningarna! Vet ej varför det blivit så bra men han känns mer harmonisk på dagarna, lite mer självständig och mer tillfreds. Jag har dessutom ökat p med ännu ett mål gröt precis innan badet på kvällen och dessutom äter han en hel vällingflaska (220 ml) en halvtimme senare!!! Har dessutom övergått till fullkornsvälling och fullkornsgröt eftersom han närmar sig 8 mån. Kanske dessa mättar mer? Eller kan det vara så att hanbörjar komma förbi stadiet???

Eller är det kanske för att Gud börjar tröttna på mina patetiska böner i tid och otid på nätterna så att han förbarmar sig över mig? Ja, man kan ju alltid spekulera...

Men som sagt, man vågar ju egentligen inte yppa att det blivit bättre för då blir de liksom upp som en sol och ner som en pannkaka så om nå´n dag skriver jag säkert raka motsatsen.

Ha en bra dag och helg alla ni sömnlösa så fortsätter jag be. Skam den som ger sig

• 28april

melker007: Vad skönt att det blivit bättre. Hoppas verkligen det håller i sig, det är ni värda.....

• jenny99

5mm skulle jag själv aldrig prova.

Jag samsov med första dottern i 2 år,hon hade aldrig sömn problem.

Men andra dotter sov i sin egna säng efter nån vecka bara,utan problem alls.Och där sov hon varje natt hela nätterna.Efter 1-2 månader sluta hon äta helt på natten.

När hon var exakt 7 månader började hon få mardrömmar,hon började vakna gråtandes 10-20 gånger varje natt,och dessutom sov hon oroligt så man vågade aldrig röra sig i sovrummet.Varje gång hon vaknade gick jag upp och tröstade henne,gav henne napp eller la henne jämte mig.Ibland fick jag vara uppe en timme med henne när hon absolut skulle busa eller äta.
    Jag gick som ett vakum,alla dagar var hemska,jag fick migrän ofta,mådde illa,led av halsbränna och hann ingenting,det var då mina vänner flyttade hem till mig för att hjälpa.

Hurt som hellst..efter exakt en månad så återgick allt till det normala.Hon började helt plötsligt sova precis som vanligt.

• Igloo79

28april: Vi (försöker) börja ca en timma innan hon ska sova. Dämpar belysning, lugna stunder. Inget bus och massa vilda lekar. Utan mer gos och mys.
    Hon får lite babymassage, byter blöja, på med pyjamas och en flaska välling. Sen vaggar jag henne till sömns samtidigt som jag sjunger för henne.
    Inget revolutionerande. Vill att hon ska börja somna i egen säng. Men har inte kommit dit ännu.

Får somna utan napp (hade napp förut, men vaknade när hon tappade den).

• Ullegulle78

Usch! Igår var värst läggningen på lääänge.
    Jag började straxt efter 20.00 och 21.20 hade jag 2 bitmärken i överarmen. mörbultad mage och bröst av sparkar, inget tålamod och ett gråtande och övertrött barn.
    Tack&lov kunde maken ta över...

Är det möjligt att gå från pigg och glad till övertrött och sur utan att passera "trött"??
    Jag är så mör i dag. Både själsligt och kroppsligt. Riktigt skönt att vara på jobbet hela dagen..Oskyldig

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Mamasnest

Min yngsta är också 7 månader och krånglar med sömnen nu. Hon somnar själv utan minsta pip både på dagen och kvällen och sover bra mellan kl 19.30-02, sedan börjar det. Hon vaknar om och om igen och kan bara somna om med bröstet i munnen. Oftast sover hon bara 15-30 min efter det och då ska det ammas igen. Med andra ord så sover jag nästan ingenting efter kl 2 på nätterna. Sambon jobbar utomlands och är borta i flera veckor i sträck och då är jag ensam med alla tre barnen, det funkar inte när man inte får sova.
    I natt börjar vi SOva-Hela-Natten-Kuren enligt AW, körde den på mellantjejen och den funkar hur bra som helst. Håll tummarna för oss!

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?