• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Solsken i blick

Vi har också haft en bra natt Hoppas periden börjar gå över!

Achwell: Typyskt att du inte kunde sova när du hade chansen Jag är likadan när Alva sover på dagen. Har så svårt att koppla av, så mycket man borde göra. Men på natten så går det ganska bra.

Didlej: Vilka bra tips

• 28april

Ilene: Lider med dig, vet hur det känns.
    Melker007: Vad skönt att ni fick lite sömn:)
    Siabellon: skönt med en hel natts sömn, det är nog min högsta önskan nu....:)
    Solsken i blick: Hoppas det vänt för er

Styrkekramar och lycka till till er alla från en som just varit igenom den värsta natten någonsin. Har inte fått sova mer är 30 min i sträck och den längsta sövningen tog 1,5! timmar. Börjar faktiskt bli riktigt orolig för att snart klappa ihop helt.....

• 28april

didilej: Det du skriver låter jätteintressant. Kan man läsa mer om det nånstans? Låter som om något som kanske skulle funka för oss. För nåt måste vi göra innan vi blir helt knas alla.

• didilej

28april, jag har flera länkar men tyvärr bara på finska :-/ (bifogar dem dock i slutet av meddelandet ifall någon som kan finska läser här)

Vad jag vet om metoder är att den introducerades för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Jag försökte hitta någon artikel av honom om detta men hittade tyvärr ingen som var öppen för allmänheten (dvs gratis... ). Vad jag vill säga med det här är alltså att metoden står på en stadig vetenskaplig grund.

Metoden är enkel och de viktigaste punkterna är sammanfattade i mitt tidigare inlägg. Det viktigaste är alltså en tydlig dagsrytm med mycket kramar, gos och närhet. Och på natten en för barnet tydlig och förutsägbar rutin där man genom fysisk närhet lugnar barnet och ger det möjligheten att somna själv. Snuttefilten är också viktig! Metoden går att använda oavsett om barnet sover i egen säng eller i familjebädd.

vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm
    www.hus.fi/default.asp

• 28april

Didilej: Tack för infon, tyvärr kan jag ingen finska.....
    Vi provade nu ikväll och det gick faktiskt väldigt enkelt, peppar peppar (vet knappt om jag vågar skriva det)
    Räckte faktiskt med att gå igenom de 4 stegen en gång så sov han sedan (var tvungen att ta alla stegen för han lugnade sig inte förrän han var i famnen). När han lugnat sig i famnen la jag ner honom, höll kvar handen en liten stund och gick sedan ur rummet. Inte ett pip hördes och när jag kollade efter en liten stund sov han.
    Hoppas hoppas denna natten blir lite bättre.

Styrkekramar till er alla

• Achwell

Didilej--> Vad intressant.. synd att det inte finns att läsa mer på svenska om "metoden"

Lilltjejen är lagd för kvällen och vi inväntar skriket.... hua! Men, jag ska göra samma sak som igårkväll så får vi se om det fungerar även denna gång.

Natti natti tjejor!

• Igloo79

katastrof här borta ikväll igen. Vet inte vad som tagit åt henne. Hon bara strular! Nattade henne vid 19:30. Sen dess har hon vaknat 6 gånger fram tills 22:30. Ett genomsnitt på 1 gång i halvtimman alltså. Nu har hon varit vaken i 30 minuter. Suck. Gråter, gråter, spänner hela kroppen och bara stretar emot. Även i famnen när man vaggar och vyssjar.

Hoppas att ni andra har bättre lycka med era nätter och att åtminstone någon där ute får sova.

Styrkekramar till er alla. Och didilej. Tack för länkarna. Jag kan finska, så ska surfa in där i morgon och kolla lite. Nu ska jag lägga mig och hoppas på lite sömn i alla fall.

• Achwell

Ssssccccchhhhhh ..... med små, pyttesmå bokstäver kan jag säga att natten gick jättebra. Efter 45 min efter att hon lagt sig så hojtade hon. Så jag grabbade tag i nappen och var påväg upp. Halvvägs uppför trappen så tystande hon?! Jag stod där förstenad och räknade sekunderna.... efter 90 så smög jag ner igen och hon sa ingenting på hela kvällen eller natten. (Ja, jag stod faktiskt och räknade.... så knasig har jag blivit av detta) Hon vaknade för morgonen 07:18!!! Och lyssna på det här: Jag sov också! Otroligt!

Igloo79--> Men usch... det låter jobbigt det där. Hoppas hon somnade för natten sen då och att du fick sova. Styrkekramar!

zasata --> Välkommen! Här är det bara att prata av sig. Det är det som håller oss uppe.... vi försöker ialla fall

Kram på Er!

• Igloo79

Achwell: Vad härligt. Skönt att du också kunde sova. Annars kan du ju vara så att man själv vaknar massor för att man är van. Hoppas att det håller i sig.

Här var natten kaos. Efter 10 uppvak slutade jag räkna. Då var klockan 1. Varken jag eller maken har sovit särskilt mycket. Men måste säga att det beror nog mycket på att jag håller på att sluta helt med nappen samt sluta amma/flaska på natten. Har upptäckt att amma och flaska bara är av ren vana hon vill ha. Så det är nog därför allt strular. Ska bli lite mer konsekvent med allt bara så att dottern inte blir förvirrad.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?