• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • moosen
    Achwell skrev 2008-01-16 22:10:07 följande:
    En sak till, jag har hört att barn som vaknar tidigt, typ 5 vaknar med stor sannolikhet av att de är hungriga. Deras hunger väcker dom och sen kan de efter ammning oftast somna om igen på grund av att deras sömnbehov inte är riktigt täckt. Det har min tjej gjort. Vaknar typ 5 och går inte att söva om.... hörde av läkaren att deras magsäck "vaknar" vid 5 och att de nog vill ha mat då. Sen är hon vaken i ca 1 timme och sover 3-4 timmar till.
    Det kan jag säja att det inte stämmer på vår dotter. Hon vaknar alltid runt 5 och det är INTE av hunger. Hon äter som en häst på dagen och ibland äter hon inte ens upp på morgonen.
    Sedan är hon vaken i 2 timmar och sover sedan runt 45 min.
    Så det varierar, som allting annat, från barn till barn!
  • Melker007

Åhh, tack för alla svar! Jag blir så glad att höra att det är fler än vi som är sömnlösa på nätterna! Achwells förklaringar var verkligen toppen och det där med att gå från 3-2 sömnperioder på dagarna känns igen oxå. Just nu har jag traskat trunt med honom i vagnen över en timme för att få honom att somna sin vanliga tupplur på fm som nu för tiden tagit längre och längre tid att få till. Han somnade tillslut men kanske är det snart dags att hoppa över denna lur!?

Då är det väl bara att bita ihop och stå ut denna tid! Vi är ju många som kan tänka på varandra då det vandras mellan spjälisen och ens egen säng med håret på ända

• Igloo79

Känner så väl igen mig i mycket av det ni skriver. Hur många använder napp? Vi hade jätte stora problem. Lillan kunde vakna allt mellan 10 - 20 gånger per natt. Jag överdriver inte. Vissa nätter jag jag inne hos henne minst en gång i timmen. Ibland mer. Fick aldrig mer än 30/60 min sömn åt gången. Det var verkligen tärande. Insåg att det var nappen som störde. Hon vaknade så fort hon tappade nappen. Vi började natta henne utan napp. Visst det blev en massa gnäll, men nätterna blev bättre. Inte perfekta, men bättre. Nu vaknar hon kanske 3 - 4 gånger/natt. Vissa nätter bara 1 - 2 gånger.

• siabellon
    Igloo79 skrev 2008-01-17 20:08:46 följande:
    Känner så väl igen mig i mycket av det ni skriver. Hur många använder napp? Vi hade jätte stora problem. Lillan kunde vakna allt mellan 10 - 20 gånger per natt. Jag överdriver inte. Vissa nätter jag jag inne hos henne minst en gång i timmen. Ibland mer. Fick aldrig mer än 30/60 min sömn åt gången. Det var verkligen tärande. Insåg att det var nappen som störde. Hon vaknade så fort hon tappade nappen. Vi började natta henne utan napp. Visst det blev en massa gnäll, men nätterna blev bättre. Inte perfekta, men bättre. Nu vaknar hon kanske 3 - 4 gånger/natt. Vissa nätter bara 1 - 2 gånger.
    vad bra att ni hittade en möjlig orsak till sömnstörningarna - jag önskar att E hade en napp vi kunde skylla på också! Nu kl 20.00 har vi hunnit vara in t honom 3 ggr(han somnade 18.40). bäddar för ännu en jobbig natt. jag har fan ångest när det blir läggdags för oss vuxna....
  • Igloo79

Ja, jag förstår vad du menar med ångest Siabellon. Man det inte hur natten kommer att bli och om man kommer att få någon sömn. Man vet att man med största sannolikhet kommer att vakna flera gånger om ens få sova.

• Lady Maria

Vår pojke började sova sämre vid 8 1/2 månad. Han vaknar varannan timme och vill amma/snutta lite och pappa får inte ta upp honom. Pappa kan lägga honom första gången men därefter är det bara OK med mig.

• kodoktorn
    Svar på #13
    Så var det för oss också. De flesta tycker att vi är knäppa när vi säger att vi slutade med napp när hon var 6 månader men man vill ju sova för sjutton. Det var bättre ett tag men nu har det varit sämre igen. Igår natt var dock underbar, hon vaknade 01.30 och ville äta, somnade direkt efter att hon ätit och sov till 06.40. Sen var det lite mer som vanligt i natt igen.
    Igloo79 skrev 2008-01-17 20:08:46 följande:
  • Melker007

M använder oxå napp så kanske kan jag skylla på den!? Jag har länge tänkt att det är den som kan vara boven men känner bara att det är ett stort projekt att vänja honom av med den... När man är helt slut efter sömnlösa nätter så längtar man inte efter att ta itu med ännu ett problem. Och nappen har ju varit hans stora tröst på natten. Usch ja, vi borde kanske få bort den men guuuud vad dte känns jobbigt att ta itu med...

Kanske skall man vänta med detta tills det stadie som han är i nu är över och han är lugnare och kanske då mer medgörlig gällande förändringar? Nu kanske han bara skall ha det så tryggt det bara går?

Natten var för övrigt helt ok!!! "Bara" 3 1/2 vakningar!!!

• siabellon

äh, det är inte nappens fel! vad ska vi isf skylla på? att han INTE har napp?!

Inatt har det varit jobbigt som f-n! Kl 23.30 hade han vaknat en 15 ggr redan sen han somnade kl 18.30! Jag har legat med honom på mig o fått sjunga, smeka o hyssj ända fram till 0300 då jag o min man bytte av varandra. sen har han sovit oroligt med pappa (i hans famn) till 6.30 iaf.
    jag tror stenhårt på separationsångestfasen. i går var vi till min syster på kalas på em o mina andra syskon m familjer var ocksådär o jag tror det blir för mycket för E just nu. han orkar inte med alla som vill leka, gulla o prata med honom o det bearbetar han i sömnen.
    har fått sova 3½ timme sammanhängade i natt men börjar känna mig rejält sliten nu. i natt skajag få sova själv hela natten o det ska bli så SKÖNT!!Bäddar åt mig i min gå-in-garederob på andra våningen i totalt motsatt riktning fr vårt sovrum + öronproppar så då hör jag inte mycket.....

• Melker007

Usch ja, fy f-n för såna nätter!!!! Det är komposthögen nästa Men så skönt att du skall få sova själv i natt!!! Passa på att njuta! Konstigt det där med vad man önskar mest av allt nu för tiden. Förr var det typ en lyxresa till Thailand eller nå´t. Nu är det att få sova sammanhängande i i alla fall 4 timmar!
    Sov gott!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?