• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Siabellon

Tassmetoden låter så himla bra o smärtfri. vi ska verkligen köra den. har skrivit här hur många ggr som helst att "på måndag, då ska vi börja kura" men så kommer måndagen och inte kurar vi....
    men vi har börjat se en ljusning på ett sätt iaf o det är att han somnar o sover längre stunder innan uppvaken nu för tiden. förut vaknade han efter 40 min men nu går det ofta på 2 o 3 timmar. alltid en positiv grej! jag sov själv i natt med o det är skönt, även om jag måste säga att jag nästan känner mig mosigare dan efter. det är nästan som om kroppen är så inställd på lite sömn så den kommer i obalans när det blir fler sovtimmar.
    hursom helst så vaknade E bara 2 ggr mellan 19.10 o 02.00 inatt! Men sen var det den vanliga visan med vakning några ggr / timme.

men vi ser en ljusning mitt i allt i alla fall o vi ska prova "tassa" när han vaknar på nätterna.

• Melker007

Jäklar i havet vad det har sovits inatt!!!! M somnade kl 19 och vaknade 7.20!!!!!! Ok, däremellan två vällingar men jag klagar definitivt inte! Jag är överlycklig! Dessutom var vi på babysim som vanligt kl 8.30 imorse och de var som en ny kille i bassängen Ledaren undrade vad han fått för uppåttjack i vällingen inatt Vågar man hoppas att det fortsätter såhär??? Maken min skall iväg hela nästa vecka så då är det väl min vanliga tur om allt skiter sig igen...

Det är så skönt att få skriva av sig om både bra och dåliga nätter! Ni är bra bollplank tjejer Alla i samma sits och alla har förståelse och förstår vad ,an menar med sina sovaproblem. Skönt med tanke på att alla mina vänner bara har såna där sovmysiga barn (sover sådär 12 h rakt av utan minsta lilla fis på tvären ens...)

Nu hoppas vi på en bra natt igen för alla oss trötta
    Kram kram

• Igloo79

Jaha, nu tror jag att jag vet vad problemet var inatt. Dottern är riktigt genomsnorig. Suck. Och jag som hade tänkt börja "kura". Vi får se. Kanske det inte bryter ut en riktig förkylning. Kanske, bara kanske det går bra ändå....

• 28april

Vågar knappt skirva det men vi testade tassmetoden redan igår och O somnade 19,40 och vaknade 06.10 och däremellan var han bara vaken 4! gånger. Varav en gång var han vaken ca 30 min och mumlade lite för sig själv och sedan somnade han om själv, det har inte hänt på gud vet när....hoppas hoppas....

Melker och Achwell: Vad skönt att det går år rätt håll.
    Håller verklige med om att det är skönt att prata med såna som har samma problem och som vet vad man menar och känner. Bara det gör att det känns lite bättre....det är guld värt:)

Hoppas vi alla får sova hela nätter snart, kramar

• Igloo79

28april: kul att det fungerade. Hoppas att det fortsätter så.

Melker: Kul! GRattis. Hoppas att det inte blir strul när maken är borta.

Här är det lite bättre än igår, men dock inte jättebra. Men ska inte tänka på det negativa. Hon har vaknat en gång sen hon somnade för 1 timma sedan och då var jag inne och sjöng för henne och la handen på magen (tassmetod?). Hon bökade lite och somnade sen om UTAN att jag behövde lyfta upp henne och vagga henne och utan att gråta en massor. Så det är verkligen positivt.

• Lyllo

didilej - det du beskriver låter mycket likt Anna Wahlgrens Sova-hela-natten-kur. Det finns mycket att läsa på hennes sida som inte är på finska.

• didilej

Lyllo - jag veeet Den stora skillnaden är att man med tassmetoden får ta upp barnet i famnen vilket gjorde hela skillnaden för mig. Ramsandet saknas också (trots att jag vet att många anser det vara ett av de viktigaste verktygen). För mig kändes det dock inte naturligt att stå och vråla "nu är det natt, sov gott" med basunröst x 8 då mitt barn skriker HUR effektivt det än är sedan då man fått ramsan att sitta. Jag är alltså inte emot SHN eller AW, tassmetoden kändes bara mera naturlig för mig!

• Achwell

Hej tjejor!
    Läggningen för kvällen gick bra - skönt! Så nu går man som på nålar och inväntar skriket... hua....

Igloo -->Kaosnätter är ju inge bra - kan vi inte bara strycka dom - tjopp - borta! Jag förstår att det är en aaaaningen jobbigt nu när du försöker sluta med flaska/amning. Sen en förkylning på det... mmm.....en massa lycka till kramar kommer nu......swooosch.. kände du dom?

Siabellon --> Vad skönt att ni ser en ljusning. Det är "ljusningarna" som ger en hopp! Lycka till!

Melker007 --> Jajjamensingen visst är det skönt att skriva av sig om nätterna. Även om det inte blir superbra direkt av att skriva av sig så får man stöd och sen går ju tiden lite... mot bättre tider.... typ Ja, du kanske förstår vad jag menar.

De små brukar ju ha sömnperionder på ca 45 min sägs det och ja.. om 5 minuter ... ja, då har det gått en sömnperiod... vi får väl se om lilltjejen hojtar då!

Nålar.... överallt......

Lycka till ikväll och inatt tjejor!
    Vi håller tummarna för varann!

• Achwell

Än så länge lyckat.....

Hon vaknade och skrek. Provade att ge napp, men skrek. Tog upp henne och stod med henne i kanske 1 min, lade henne, skrek. Tog upp henne igen och stod med henne och vaggade lite kanske 2-3 min och lade henne, gnydde ytterst lite..... men var tyst.

Vi får väl se hur länge det håller. Vill ju egentligen inte att hon ska somna i famnen när jag står där..... vill att hon ska somna i sin säng...

Nåja... *tummar hålls*!

• Igloo79

Tack Achwell. Visst kände jag lycka till kramarna. Blev mycket glad för dem. Hur har natten gått för dig i övrigt. Du hade ju ett litet uppvak där som du gick och "väntade" på, men som gick bra.

Sitter här med dottern i knät och vi har varit vakna i 1½ timma. Natten har varit bättre än den innan trots att det inte blev amning/flaska/nappa. Visst hade den sina tillfällen då jag bara ville ge upp, men i det stora hela så var det ok. Hon lyckades få några längre sömnstretchar vilket också gjorde att jag fick sova lite. Jobbigast är ju klart när hon vaknar på natten och vill ha flaska/bröst och inser att det inte kommer - oj vilka lungresurser hon har!! Undrar vad grannarna måste tro. Det lugnar dock ner sig när jag går och vaggar henne.

Bestämde mig alltså att fortsätta "kurandet" trots en förkylninge. Bedömde att den inte var så "farlig" än. Kanske är dumt egentligen, men kände att fortsätter jag inte nu så kommer jag få några riktigt jobbiga nätter med förkylning i alla fall, sen kommer dubbelt upp när jag får börja om "kurandet" igen. Så pest eller kolera!

Håller med didilej att tassmetoden verkar vara bättre. Som sagt man står inte och ramsar högt när barnet ligger och skriker, utan tar upp det (som jag förstått det). Vilket också gör hela skillnaden för mig. Dock har jag nog tagit till mig lite av alla möjliga metoder. Använder mig av en nattningssång som jag sjunger när hon lugnat ner sig. Sjunger dock inte när hon skriker/gråter. Detta har jag tagit till mig från boken "Somna utan gråt" (tror den heter så på svenska). I boken står det att man bör sjunga den när hon är lugn och håller på att somna (till en början i alla fall) så att bebisen associerar sången med ett lugnt sömnigt tillstånd och inte med skrik och gråt. Sen när man "etablerat" sången kan man börja sjunga den när man till exempel börjar nattningen. Det blir som en signal för barnet att lugna ner sig och sova. (kanske lite likheter med AW's sova hela natten kur)

Tror egentligen att det finns många likheter med alla olika "kurer". Man får nog helt enkelt ta och plocka det som känns bra för en själv och använda det.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?