• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Melker007

Igloo - vad skönt att det känns så bra! Hoppas nu att du får sova skönt i din egen säng! M har oxå varit hård i magen idag och otroligt gnällig så jag förbereder mig oxå på en massa uppvak...

En parentes bara - jag skriver dagbok och när jag tittar tillbaka på dagens datum från förra året, då jag hade stor mage, skriver jag så här: "Jag är så trött så jag vet inte vart jag skall ta vägen. Vaknar en gång i timmen för att jag har så grymt ont i ryggen. Jag önskar mig mest av allt att få sova en hel natt."
    Ja, va skall man säga!? Det var ett år sedan det och har jag fått sova en hel natt på det året? Nej... Hmmm, bara en liten reflektion som inte kändes så kul, men lite kul ändå

• Melker007

Täcket ja, M har ganska tjock pyjamas och lagom varmt i rummet så att han inte fryser om han ej har täcke. Annars har jag ibland lagt över en filt om han sparkat av sig och det ej går att obemärkt lägga tillbaka.

• Achwell

Jaha.. kom hem sent.... blev sen välling (15 min) men tyckte jag hann med de andra kvällsrutinerna.... och ändå ligger hon och vrålar där uppe....

hua!

Jag har inte ens hunnit läsa allt ni skrivit idag ju....

Jag ska gå upp till henne nu.....

hej så länge!

• latlisa

"S" får middag på kvällen och gröten ca. 2 timmar efter, införde det när jag skulle sluta amma på natten och märkte en markant skillnad 1:a kvällen, sov fler timmar än innan. Jag tror att det är bara att acceptera att vissa nätter är stökigare än vissa men hos oss är det iallafall bättre än innan då han till slut ville snutta varannan timme. Ju äldre han blev dest oftare ville han snutta.

Alicia 72 skrev 2008-01-31 16:28:00 följande:
    Hörni - för att fortsätta matdiskussionen - vad tror ni om att byta ut gröten som jag ger 1.5 timme innan det ska sovas mot ett riktigt middagsmål? Och så småningom kanske få in en välling PRECIS innan läggning?Hon får inget middagsmål idag förutom gröten. Jag har ammat aväldigt mycket än så länge och har inte haft brådska att implementera riktig mat. Så det hon fått hittills är en riktig lunch och ett stort mål gröt på kvällen.Men som sagt - kanske ska byta ut gröten mot en riktig middag och istället lägga gröten till frukost?Blir 1.5 timme innan sovdags lagom för en middag?Alicia
  • Igloo79

Melker: Va lustigt. Sitter och småskrattar åt det även om det inte är så skojigt egentligen. Minns själv när man var stor och inte kunde sova. Hade dessutom hepatos så jag kliade i hela kroppen - inte kul.

Achwell: Jobbigt. Hoppas att det lugnar ner sig. Sänder styrkekramar.

• Igloo79

Halloj. Hur går det för er alla ikväll? Bra hoppas jag.
    Melker: Bra idé med tjockare pyjamas

• Achwell

Igloo79--> Fy 17! Jag gav upp efter en halvtimmes "tassmetodande" och gav henne nappen.. Det blev så tyst och skönt och tjejen min blev så nöjd...  Fasen alltså! Jag har tappat rutinen helt ju. När hon nattades utan napp alltså när vi "lärde" henne så körde 5mm och det gick ju bra. Efter 1 vecka tog det kaske 10 min, sen somnade hon och nu i flera veckor efter det så har hon lagts utan ett pip... oftast. Men nu.... hmmm.. ibland går det bra att lägga och som iförrgår och idag så gick det bara inte... jag gav kanske upp för fort, men jag orkade inte höra hennes gråt... så nappen åkte i!

Sitter och funderar om hon inte var nog trött när jag lade henne.... hennes trötthetstecken har ändrats så de är svåra att tyda, jag tittar nog för mycket på klockan. "Jaha, hon närmar sig 20:30 - ja men då borde du vara trött". Jag har tappat fingerkänslan lite. Blev lite tokigt när vi kom hem sent och ja.. hmmm....

Förresten, Igloo79, så köpte sambon en bebispulka igår på Barnens hus 129 kr. Den var kul tyckte hon

Vi har täcke till tjejen men det händer rätt ofta att hon sparkat av den när man kommer in på morgonen..... hon måste då ha sparkat av den under natten.

Tack för styrkekramarna... de värmer. Sov gott i Din säng!

Melker--> Jepp, känner att du håller tummarna!

Ja.... tänker på hur det blir när uppvaket kommer... då har jag ju inget att "ge" henne, nappen har hon ju redan! Hmmm... Jag får väl köra så som jag gjort förut, ta upp henne i famnen tills hon lugnat ner sig. Då är hon ju sömnig ialla fall så då finns det bättre chans till att hon somnar... *iiiih*

Igloo--> Förresten, Hur avvänjde (finns det ordet?) ni eran tjej från nappen?

Kram på er Tjejor och lycka till ikväll / natt!

• Achwell

åååh, jag tänker på att jag gett henne nappen igen...

*suck* (en stor en!)

Alltså... det är ju jobbigare nu att höra ens barn skrika än för några månader sen. Borde man inte blivit "van" liksom...  är nog därför jag "gav upp" och tjoppade i nappen.... Allt går på känsla också... "napp i  - vad skönt".. .. .. .. .. .. .. "nej, vad gjorde jag nu"......

ååååh!

en till *suck*

• Igloo79

Achwell: Jaaaaa, tack för tipset. Åker dit i morgon med en gång (barnens hus alltså) Bara snön ligger kvar. Här ska det "pulkas"!!!
    Va kämpigt du verkar ha det med nattandet. Förstår dig helt och hållet att du inte orkar. Jag skulle bryta ihop om dottern skulle sätta igång och skrika en massa nu. Skulle troligen också ge henne nappen. Det gick ju så bra för er, undrar vad det är det beror på att hon nu börjat skrika??
    Ang avvänjning (?) av nappen så tog jag först bort den vid nattning, men gav den om hon vaknade på natten. Fungerade i början, men fick bakslag senare. I söndags bestämde jag mig bara för att nu ska den bort (och amning och flaskning också). Ställde in mig på jobbiga nätter. Tänkte att jag försöker i en vecka och blir det inte bättre så får jag tänka om. (det har gått fortare än så -peppar peppar). Det blev tufft i början och mycket protester, men det verkar ha gått.

• Igloo79

Achwell: Det kommer att ordna sig. Som sagt - har själv varit där. Låt det gå några nätter - ge henne nappen - samla krafter och lägg upp en ny plan. Sen skrider du till verket med förnyade krafter, nya erfarenheter och kunskaper. Det kommer att ordna sig. Lovar.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?