• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • latlisa

Jag ser ett mönster på min son att dom kvällar han har ätit på tok för mycket gröt precis innan sänggåendet så har han sovit oroligare, bara en tanke.

Melker007 skrev 2008-01-30 09:37:01 följande:
    Hej tjejer och hej ni nya! Trevligt med fler i tråden och skönt att veta att i är ganska många En sak som slår mig är att ni är uppe så sent på kvällen!!! Jag stupar i säng kl typ 20 strax efter M Passar på att sova några rejäla timmar eftersom han sover så lugnt fram till midnatt typ. Mannen är ju borta och vad tror ni händer??? Japp, rätt gissat - en riktigt tråkig natt igen!!! Vaken hur många ggr som helst och nu vill han inte ha särskilt mkt välling som han velat ha innan utan nu är det mest napp, sjunga osv. Han är överraskningarnas man min lille Melker Solsken i blick: Jag började m fullkornsvälling/-gröt för 1 vecka sedan ungefär och det var i samband med det som han började sova längre stunder. Så jag har definitivt märkt skillnad. Igår gav jag dessutom honom gröt som vanligt vid 16.30 och hann även med att stuva i lillen ett mål spagetti köttfärssås innan badet vid 18.30! Det gick ner alltihop och efter badet var det den obligatoriska vällingen i sängen (19.00) och hela den flaskan (220 ml) gick ner den oxå!!!! Och då tänkte ju jag såklart att här kommer det att sovas järnet - men som sagt - upp som en sol ner som en... just det PANNKAKA!!! Han sov ju inte alls längre! Men ok, han var inte vällingsugen men vaknade gjorde han ändå... Kan det vara så att han är "programmerad"att vakna med jämna mellanrum sedan amning och välling trots att han inte idag är hungrig? Att det är gammal vana som kan jobbas bort? Vad tror ni tjejer??? Sqti, du verkar nog ha samma tanke eller?Ja ja, det blev långt det här men nu sover ju M så då får man passa på att surfa runt lite Hoppas att natten har varit bra för er alla trots att flera hade jobbig läggning!Hörs igen och kram på er så länge
  • Igloo79

latlisa: Så är det här med. Nu får hon inte gröt alls utan välling och det är bättre.

Nattningen gick bra. Hon protesterade inte alls utan jag kunde lägga henne i sängen och hon vred och vände på sig ett tag. Tog lite tid för henne att komma till rätta, men sen somande hon. Jag var kvar hela tiden, smekte hennes hår, sjöng mm. Hoppas natten fortsätter i samma mönster.

• Alicia 72

latlisa; Gud vad lustigt att du skriver att mycket gröt gör henne oroligare! Har nämligen gått och funderat på vad 17 det är frågan om - den senaste veckan har hon sovit uruselt och framförallt OROLIGT som jag tolkar kommer från magen.
    Har tänkt just på gröten då vi för ett tag sedan började ge lite mer på kvällen. Men det är ju inga revolutionerande mängder mer hon få men det kanske passerat gränsen för vad som är OK då?

vad ger ni för gröt? Och hur mkt vatten har ni som bas?
    Vi har EkoGos mjölkfria gröt då vi för ett tag sedan utredde komjölksallergi (vilket det inte var) och då fastnade hon rejält för den gröten. Men den har 2 (!!) dl vatten som bas.
    Finns det någon extra snäll kvällsgröt tro?

Hon tar inte flaska så för mig är välling inget alternativ tyvärr.
    Ska prova i morgon att backa ett steg i grötmängden så får jag väl amma till förbannelse istället...

Alicia

• Alicia 72

latlisa; en fråga till - hur långt innan läggning ger ni gröt när det blivit oroligt?

Alicia

• Achwell

Godkväll!
    Här har läggningen gått okej får jag säga. Igloo79, jag stod på mig och gav inte henne nappen och nu har hon varit tyst i hela 9 minuter *hoppas hon sover*. Hon gnällde en del efter att jag släckt lampan och gått.... nästan sånt där "ååh, nu måste jag gnälla lite"-gnäll..... jag bara väntade på att det skulle eskalera och bli skrik. Men ssssshhhhyyysh (eller hur man nu stavar till det)... än så länge är det tyst. När hon vaknar igen ska jag prova att lugna ner henne utan att ge napp direkt, så får vi se.... men går det inte.... ja.. då åker nappen in.... tror jag....

Hoppas läggningen / nattningen går bra för er tjejer!

• Igloo79

Achwell: Hoppas att det går bra för dig utan napp.

• Alicia 72

Hörni, ni som mixtrar med napp vs inte napp - märker ni någon skillnad på sömnen de sömnperioder barnet har napp jämfört med de perioder de inte har napp?
    Jag är som skrivet ovan osäker på om det verkligen är nappen eller inte som orsakar uppvaken (även om hon tappar den ofta). Jag upplever dock inte att hon sover längre de perioder som hon inte har napp än de perioder hon har napp.
    Efter amning på natten somnar hon som en stock så då brukar jag inte stoppa in nappen (så klart) men lik förbaskat vaknar hon efter en timme eller så. Fast det kanske är en vana att nappen ska vara där även om den inte satt där när hon somnade?

Alicia

• Solsken i blick

Hm... Funderar på det där med gröten. Har ju nyss knött in ett grötmål två timmar efter middagen här. Men det kanske är dumt. Kanske ska ge mer välling istället...?

• Alicia 72

Solsken...; Och jag som ger gröt bara 1-1.5 timme innan... (Något jag också flyttat närmre och närmre läggning när jag tänker efter. Inte mycket men ändå)
    Min plan att få henne att stå sig bättre på natten kanske har gått i baklås och resultatet istället blivit att hon vaknar oftare?? (Dock äter hon ju inte så ofta på nätterna längre...)

Någon som vet hur nära inpå nattning man kan ge gröt? Och som sagt - hör gärna av er med tips på snälla grötar då damen inte tar flaska... Eller jag tror inte hon vet vad hon ska göra med den helt enkelt.

Alicia

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?