• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • ModestyBlaze

Jag gillade att följa dessa råd för mitt barn under 8-mån ångesten.

?- Tolka inte oväntade förändringar och hastigt uppkomna problem som tecken på att någonting nu har blivit allvarligt fel!
    Avvakta.
    Symptomen kan också vara fysiska.
    Åttamånadersångesten viker (efter ca. en månad). Snart är barnet på väg att bli ettårstufft och tycker verkligen om sitt jag. Ännu känner barnet inte detta nya jag.
    - Nätter som varit prydliga kan nu bli brutna. Gå efter tumregeln: en gång är ingen gång, två gånger en dålig vana!
    Låt dörren stå på glänt och tala betryggande utanför den. "Nu skall du sova så gott, allt blir så bra, så bra. Vi ses i morgon!" Låt det lysa utanför dörren, men inte inne i barnets rum.
    Återgå inte till napp och ta INTE upp barnet.
    - Främlingsrädslan blir ofta markant. Respektera den! Barn i den här åldern tar ingen som helst skada av att inte träffa andra vuxna (eller andra barn.)
    Låt ingen skrämma upp dig: "Han måste ju få träffa andra, annars blir han jämt så där rädd!" Det blir han INTE.
    Det svåra sker i barnets inre. Låt det yttre vara sig så likt som möjligt.
    - Svälj stoltheten, om och när den lille föredrar någon annan framför dig!
    Du kan bli avvisad på ett ytterligt sårande sätt. Ge då lika fullt en kyss eller en kram och markera at du finns där med din kärlek, utan att för den skull vara påstridig. Vänta på bättre tider.
    En nybliven mor kan hysa både kärlek och hat till sitt nyfödda barn, både liv och död i sina tankar inför barnet.
    Motstridiga känslor fyller och plågar också barnet som fötts till ett jag.
    - Bli inte rädd för eventuella aggressiva uttryck. Barnet måste få reagera på en förändring som är skrämmande. Men låt inte barnet slå dig, och inte någon annan heller.
    Våld och destruktivitet ska bekämpas med kärlek. Ta de små händerna som slåss och låt dem i stället klappa, eller hål undan dem och kyss, smek själv. Visa lugnt och tydligt din egen oförtrutna kärlek. Gå sedan undan och låt barnet vara ifred!
    Hindra barnet från att skada sig självt. Madrassera, skydda! Hindra däremot inte själva dunkandet.
    - Överge alla eventuella planer på att byta människor och miljö för barnet under den här perioden. Sök till varje pris andra, lugnare lösningar!
    Låt högsta prioritering gälla för oförändrat yttre i en tid av brutalt förändrat inre.
    - Bemöt barnet som vanligt - underkänn det inte, dränk det inte i medlidande, "trösta" inte.
    Behandla barnet som du skulle behandla en nyförlöst mor: uppmärksamt, men inte ömkande - beredd att avlasta påfrestningar och krav, men inte omyndigförklarande.
    Precis som den nyblivna modern inrättar sig barnet som fötts till ett jag lättast efter sin nya livssituation, om vardagen är förtrogen och någorlunda enkel och omgivningen bjuder värme och lugn, inte oro.
    Det psykologer kallar separationsångest tror jag alltså är REAKTIONEN på barnets födelse till det egna jaget ur det gamla, kända, där barnet var en del av ett omgivande helt, så som det i livmodern var en del av moderns kropp.
    Jag tror inte det har mer att göra med rädslan att mista mamma än den nyförlösta kvinnans labilitet kan tillskrivas hennes rädsla att för att mista det nyfödda barnet.?

Lycka till och välkomna till den nyföddas värld!!

• Igloo79

Ikväll ska maken ta nattningen. Oh, känns lite nervöst. Han har ju jobbat sent denna vecka och inte varit med. Även om jag berättat hur det gått och vad vi gjort så är det alltid en annan sak att vara tillsammans att göra det. ...

• latlisa

Nån här som har erfarenhet av silonsalva? Tycker att "S" blivit rödare av den? Kan bajset fräta när det är tänder på gång?

• Igloo79

Latlisa: Vet ej, men dottern har fått konstiga utslag på sidan av låren. LIte OT kanske.

Nattningen gick bra. Somnade på 10 min och sover än. Peppar, peppar. ...

Hur går det för er andra??

• Achwell

latlisa--> Silonsalva tycker jag är helt underbar Så fort hon blivit röd så smörjer jag på Silonsalva och det hjälper bra.

Igloo79--> Vad skönt att nattningen gick bra - nu när maken din skulle lägga henne

Här ja.. det känns lite som varannan dag här?! Igår gick det ju bra och så sov hon lääänge utan napp. Men... lade henne runt 20.30 och hon började gny och det eskalerade till gråt. Så då gick jag in.. tog upp henne.... hon lugnade ner sig... skulle lägga henne igen och det räckte med ett steg mot sängen så blev hon ledsen igen... gumsan då. Min mammahjärta fick ont... nappen åkte i och hon var lite ledsen ett tag till. Men sen kunde jag lägga henne och hon blev ledsen igen... men då smekte jag henne på bröstkorgen och till slut lugnade hon ner sig. Jag stannade med handen kvar och hon tog tag i ngt mjukisdjur och gosade med det. Sen tog jag bort handen.... satt där en liten stund, sen gick jag. Och snart har hon sovit i en timme...

Det har ju gått några nätter nu (då hon haft napp) som hon sovit igenom natten.... inte tappat den och vaknat... så jag hoppas att det håller i sig.

Seeeeen.. kan jag berätta något kuligt. Lillgumman satt och lekte med pappas hand och började mumsa på hans finger... då utbrister han.. "hmm.... det är ngt vasst i munnen - ngt litet vasst".... Oooooh, jag tittade efter för att se om ngn tand var påväg, men såg inget.. sen kände jag med ett finger och JA, det är ngt litet vasst där inne. Eller vasst är det väl inte.. men ni vet

Jag blev alldeless till mig. Jag skulle duka av efteråt... och ja... (OJ, nu ser jag att jag går OT- snart klar...) jag ställde in tallrikar i kylen....?! Jag blev så till mig.. hehe...

Hur går det för er andra?

• Igloo79

Achwell: Hahahaha - Jag bara skrattar. Jag hade nog också dukat in tallrikarna i kylen. Väntar också på tänder - inga än så länger - men myyyyyycket dräggel.

Damen sover för övrigt oroligt ikväll. Har varit uppe en gång då hon vaknade och fick hjälpa henne att somna om. Hon vred och vände på sig. OCh när jag kom förresten så hittade jag henne hopkurad i ena hörnet (händer ganska ofta). Hon somnade till slut liggandes i en båge på något vis. För en stund sen reagerade monitorn, men inget gråt eller så, så hon somnade nog om. Får se hur resten av natten går.

• Sqti

achwell: minns när vår tös fick sin första tand , jag blev också alldeles till mig. lilla flickan blev stor (nåväl inte stor men lite mindre liten blev hon ) Nu har hon 4 tänder som syns med ögat och 2 till på väg ut, en av dessa kände jag idag .

Nattningen har väl gått bra än så länge sen får vi se hur det kommer att se ut sen. Hon har sovit i 20 minuter så vi får se hur det ser ut om 10 då hon brukar vakna. Hon fick gröt och bananmos men efter dessa höll hon igång lite så det fick lägga sig. Det ska bli spännande att se hur natten kommer att se ut. Börjar tro att det kvittar vad man gör i matväg för att få dem att sova längre pass. Idag vägrade hon äta riktig mat precis som igår. Hon ammade 2 ggr och jag har inte ammat under dan på jag vet inte hur länge. Brukar bara bli på nätterna numera. Hon vill inte äta den mjölken jag pumpar ut ur flaskan så det måste vara mig hon är ute efter .

• Achwell

Igloo79 -> Hehehe.. jodå.. skrattade gjorde sambon också... (Jag också, när jag märkte vad jag höll på med)

Jasså.. orolig dam  - ja det får hon sluta med Mamma ska sova ju.......

• Igloo79

Ja, sova var det. Nu faktiskt. God natt allihop och hoppas nattningar går bra för er alla andra och att ni får goda nätter.

Här har monitorn "spökat" till några gånger. Lillan som ger sig till känna. Men inget "allvarligt" sen senaste gråtet. Det är ju helt ok om det blir så. Oroligt kan man ju sova, men att väcka hela huset för det....

• Sqti

Första uppvaket efter 50 minuters sömn. Satt i sängen och grät/gnällde, försökte lägga ner henne och natta om men det blev värre, tog upp henne buff-buff-buff och hon somnade om inom 1 minut. Nu ligger hon och sover igen. Fortsättning följer...

igloo79: god natt! hoppas det inte blir fler monitorvarningar och att ni alla får en god natts sömn!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?