• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Jaha, ett smärre bakslag inatt.

Vaknade gjorde hon lite oftare än hon brukar. Från det att hon somnade till runt 12 vaknade hon 5 gånger (senaste nätterna har hon vaknat 1 gång) Sen sov hon till 3 då hon vaknade till. Nästa gång var kl 5 då jag gick och tog in henne till oss. Stor misstag. Hon vägrade att somna. Bara grät men var jättetrött. Slutade med amning och sen napp och då somnade hon med en gång. Då har vi lärt oss det. Denna metod med att lägga handen på verkar hon inte klara av när hon ligger bredvid oss. Alltså får jag försöka i hennes säng from nu. Bra är väl det också. Fast samtidigt är det rätt skönt och kunna ta in henne till oss om natten är jobbig. Mindre spring då.

Hoppas att ni haft bätter nätter

Och hoppas att min natt inte håller i sig i flera.

• Achwell

Godmorgon!

Här har natten varit bra... trots napp.... Hon hade svårt att somna, så nappen åkte ju i till slut.... hmm.. nåja.. vi fick sova ialla fall.

Hon vaknade 05:58 och jag vaknade med sån huvudvärk (somnade med den oxå) så jag gav henne nappen och hon somnade på sekunden! Jag gick och la mig igen ihopp om att huvudvärken skulle ge sig... låg säkert en timme innan jag somnade. Vaknade igen strax innan 9. Smög förbi tjejens rum, hörde inget men såg att det var aktivitet i sängen - hon var vaken.

Nu ligger gumsan igen och sover fm.

Igloo79--> Usch det låte som en jobbig natt.. hua... Men visst är det skönt på något sätt att amning och eller napp ger de tröst så att de kan somna.. även om det i långa loppet kan innebära problem.. typ

Sqti--> Hur gick det efter allt buffande?

Ja, det där med tänder.. undrar hur lång tid det tar innan de kommer upp... jag tittade idag igen.. och ja.. det var samma status som igår - såg inget men kände ngt....

Kram på Er!

• Solsken i blick

Achwell: Grattis till tanden och den långa natten Det gick nog på några dagar innan tanden kom upp en bit. Har hon mycket ont?

Själv har jag sovit gott i natt. Vi hade barnvakt igårkväll. Kom hem vid 21 och nattade tjejen. Tänkte att vi skulle få en jobbig natt och att Alva skulle vara extra mammig då hon varit utan oss så länge. Men hon sov till sex första gången. Åt lite och sov till 7! Gott!

• Smulting

Vi har fortfarande riktigt kassa nätter. I nat vaknade tjejen ca 15-20 ggr.. Själv har jag sovit max 7-8 timmar totalt denna helg. Dock inte längre än 30 min i ett sträck.
    Hon vaknar så fort jag lägger ner henne eller så vaknar hon efter en liten stund. Slutade med att hon till sist sov på mig. Jag kunde dock inte sova då..

Kultingen Lova
  • latlisa

Natten till söndagen var helt OK, sov från 20.15 till 23.00 då börja han att skrika, jag provade allt, då kom mannen hem och han sa att det luktade bajs, stackars liten, jag är förkyld och då försvinner mitt luktsinne helt jag hade ändå kört ner näsan och kände ingenting och han som är så röd i baken, men ny blöja och salva och han somnade om medetsamma och sov till 03.00 då fick han amma och sen till 07.30. Fler såna här nätter önskar vi men utan bajs. Har nu smörjt honom med pevaryl för att kolla om det är svamp. ingen annan salva hjälper.
    Lycka till alla med nattningarna!!

• Igloo79

Smulting: Låter fruktansvärt jobbigt. ÄR det tänder eller något annat? Kan tänka mig att ni redan provat på allt.

Latlisa: Va jobbigt att inte känns lukten på bajset. Men hoppas som du själv skrev att ni får fler nätter där han sover gott.

Solsken: Skönt att det gick bra trots barnvakt. Vi ska ha barnvakt om några veckor. Skulle haft det i fredags men beslutade mig för att låta bli eftersom vi precis börjar få någorlunda ordning på sömnen.

Achwell: Lät som en riktigt bra sovmorgon. Men jobbigt med huvudverk.

Nu har jag i alla fall lagt lillan för natten och hoppas på att det är för natten utan en massa uppvak.

• Igloo79

Lillan har börjat röra på sig jätte mycket när hon sover. Det går inte en natt nu få jag inte hittar henne i ena hörnet av spjälsängen i någon konstig ställning. Helskumt. Hon vaknade till här för en stund sedan men somnade om innan jag hann in till henne. Men eftersom hon snurrat och vridit på sig så mycket på senare tid så tänkte jag att jag går in i alla fall. Nu låg hon hopkurad på ena kortändan (huvuddele. Hon låg över hela kudden. Vänd på ena sidan med näsan "klistrad" i huvudgaveln (korta gaveln) på spjälsängen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur det såg ut, men jag hoppas att ni kan få en bild av det.

Har någon av er det på samma sätt. Att bebisen rör på sig jättemycket? Nu är det nämligen det (och inte att hon tappar nappen) som väcker henne. Att hon ligger konstigt och inte kommer tillbaka till ursprungsläge.. Jag antar att hon drömmer, men man blir ju lite orolig när man går in där. Har hittat henne med ansiktet neråt kudden ett par gånger och då blir jag rädd, för hon kan inte få särskilt mycket luft på det viset. Några goda råd??

• Achwell

Solsken i blick --> Åh, vad härligt. Skönt att du fått sova - fler såna

Smultin --> Låter som en riktigt tung helg. Jag läste någonstans att de är extra lättväckta de första 20 minuterna efter att de somnat. Kanske du ska vänta 20 min innan du lägger henne.... kanske inte håller i längden men bara några nätter så du får sova igen lite? Du kan ju testa.... Lycka till!

Igloo79--> Men du.. vilken tjej.. hehe. Röra på sig så där. Ja.. det kanske "kliar" i henne liksom, hon växer väl i princip hela tiden. Kanske därför hon rör sig? Ibland hittar jag min tjej liggandes med huvudet upp i ena hörnet, men annars så ligger hon still.

Om du är orolig med kudden, kanske du ska prova att hon sover utan den? Eller....?

Min tjej sov en sen em-lur (17- 17:45) så det blev en sen läggning. Vid 21:15 la jag henne -utan napp - kan jag tillägga. Hon var tyst en stund, gnydde en stund, tyst en stund, skrattade o pratade en stund och nu har hon varit tyst i ca 30 min. Eftersom hon somnade utan napp så väntar jag på det obligatoriska uppvaket. Det brukar inte komma när hon har napp.

Hoppas ni får en skön kväll!

• Sqti

har inte skrivit nåt sen igår.

Natten till idag var väl sådär... minns inte så mycket egentligen. Hon hade en tuff period mellan ca 2-3.30 då hon vaknade 3-4 ggr. Sen minns jag inte om hon vaknade fler ggr efter 3.30 men det gjorde hon nog, vaknade för dan gjorde hon kl8. Minns bara att hon bet mig nån gång efter 3.30 när jag ammade henne. Jag var nog rätt trött eftersom jag har dessa minnesluckor. Brukar inte ha dem i vanliga fall. Hon har en ny tand på G uppe så nu är det sammanlagt 6 tänder som man kan känna.

Nattningen ikväll var smärtfri, hon ammade och somnade och han gnälla 2 ggr sen hon somnade 20.40. Dock var det smågnäll som var lätt fixat. Maken tänkte ligga och läsa innan han somnade men när han började prassla gnällde hon till och då släckte han bara och al ner läsandet. Vi får se hur denna natt kommer att bli men biten vill jag helst inte bli fler ggr.

• Achwell

Sqti --> Ja du, låter som en tuff natt. Det där med minnesluckor känner jag igen. När det var som drygast så hade jag också minnesluckor....... då är man bra trött.

OJ! 6 tänder - det var inte illa! Hur gammal är din tjej?

Skönt att nattningen gick bra ialla fall. Jag ska hålla tummarna åt dig så att natten blir bättre.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?