• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Sqti

melker: hoppas på en bajsfri natt nu då. och den lilla nosen är så söt från sidan .

vår lilla dam kryper runt härhemma i skrivande stund. snart ska pappa göra fruktmos igen och sen ska hon läggas nån gång vid 9 eller senare. hon har nyligen bytt sovställning från rygg till mage för nattsovning och från rygg till sidan för dagsvilan.
    ska bli spännande att se hur allas natt har gått imorgon bitti.

• Achwell

Verkar som om det gått hyfsat med läggningen för de flesta

Hon gnyr lite då o då..... la henne för ca 5 min sen..... det blir tyst ibland.... *håller tummarna*

Här har vi nyss lagt henne, utan napp. Det blir senare och senare läggning tycker jag....? Eftermiddagsvilan blir också senare o senare? Idag blev kl 16:10 och jag såg inga trötthetstecken. Så jag tjoppa ner henne i vagnen och drog ut och pulsade i snön.... hon somnade på 2 min och sov till 17:15. Man undrar om det är försent att sova så länge innan nattningen. Tidigare har hon oftast somnar innan eller runt 20 så vi har tänkt att ja, det går väl bra. Men nu börjar läggningarna rutn 20.30 och den här gången 20:55....

Gnyr då o då fortfarande. Hoppas hoppas hoppas hon somnar snart. Vill inte gå upp och köra tass metoden... som kanske slutar i att jag ger henne nappen.

Igloo79 --> Jaha.. så dagvilorna strular.. hmm. Trökigt. Min tjej sover 2 ggr om dagen. Lite olika fm-vila då hon vaknar för morgon allt mellan 5 - 8.... ju tidigare hon vaknar ju längre fm-vila... så det kan bli allt från 2 - 4 timmar... så olika.

Melker--> Mycket "skit"-snack nu.. hehehe... Hoppas det blir bajsfritt inatt. Lagomt till han vaknar så kan han lägga av en fin "kocka"

Sqti--> Lycka till med fruktmoset.

Här drog lilla tjejen i sig nästan 300 ml välling! Hon äter rätt mycket nu... varannan dag typ.... men det är bra mycket välling för en sån liten. Ett litet vällingmonster är vad hon är.

Ooooo.. ssschyyyssss... nu har hon varit tyst i dryga 5 min....*sov nu lilla videung*

Hoppas ni får en trevlig kväll tjejer och lycka till med natten!

• Achwell

Ooooh... gissa om jag hoppade till nu när babymonitorn slog på! 22.55.... sen höll jag andan....

...och nu har det varit tyst i 10 min snart... hoppas det var det enda uppvaket.... (sen skulle det vara skönt om hon sov till ... tja.. säg.. 7.30 / 8.00.... men jag tvivlar på det)

• Ullegulle78

här var det kaos efter några lugna nätter. men det är inte så konstigt eftersom dottern min är förkyld...
    hoppas hon piggnar till snart, måste ju vara jobbigt för henne att vakna var 20:e minut...Gråter

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Solsken i blick

Här går det verkligen upp och ner. Alva har inte kunnat sova så mycket på dagarna kanske två gånger 30-60 min. Sen har hon varit jättetrött vid 19-tiden. Det har verkligen inte gått att hålla henne vaken. Så vi har tänkt att hon får sova en kvart och sen väcker vi henne, testar med välling och sen nattar henne på riktigt. Men det går verkligen inte väcka henne så hon har sovit en timma ungefär innan hon har vaknat. Och att natta henne tidigt funkar inte för då är hon jättepigg efter några timmar...

I natt har hon bara vaknat och ätit en gång Hon fick alvedon igår för hon har haft jätteont av sina tänder, kan den göra att hon sover bättre? Eller har det vänt *hoppas*? Gav henne även lite gröt till mellanmål igår istället för frukt i hopp om nattlig mättnad

• latlisa

Här har det varit 3 pestiga nätter och inatt var det kulmen och det blev ju inte bättre av att pyjamasen var våt 01.50 och var tvungen att byta sen var ju "S" vaken och skrek mestadels fram till 03.15 då jag tog fram "boppsen" sen somnade han men var ändå inte helt lugn. Inget hjälper varken att ligga hos oss eller att ha honom i famnen, jag till och med gjorde lite vällling i tron att han skulle ta det,men varför skulle han ha ändrat sig. Han kan ha tänder på gång för att han dreglar mer än nånsin och är lite förkyld. JaJa få väl se inatt, ska vara själv med ungarna ikväll och det kan inte bli värre än inatt tänke jag.
    Grattis till alla er som fick en bra natt och hoppas att det håller i sig.

• Achwell

Jaha, lite varierade nätter verkar det ha varit för de flesta.

Här var det en guldnatt verkligen! Hon sov hela natten (utan napp) och vaknade 8:45! Jag vaknade 8:15 och fick ligga och dra mig en stund.... det var inte igår kan jag säga!

Hur har det gått för er andra då?

Ha en fortsatt bra dag tjejor!

• didilej

Sitter och skrattar åt att "skitsnack" Man trodde liksom inte att bajshumor var kul förrän man själv fick barn!

• Sqti

Vår natt var mindre lugn. Hon kunde inte somna djupt utan vaknade efter 45 minuter vid 10.15. SOmnade om vid 10.45 och sov i vår säng till vi la oss och vaknade gråtandes vid 12 tror jag. Bör nämnas att hon ammade innan hon somnade första gången vid 9.30, ammade vid 1045, ammade vid 12, vaknade vid 2 men då bar jag henne bara då hon omöjligt kunde ha varit hungrig och hon somnade om utan tutte, vaknade vid 4 vrålandes fick amma och sen vaknade hon för dan vid 8 då pappsen gick upp med henne och jag fick sova till 9.40 . Hon åt väldigt lite på hela dan igår. Vägrar vanlig mat och vill bara ha gröt. Fruktmosen igår gjorde inte susen kan jag säga. Dessutom har hon börjat dregla igen så det är säkert tänder på g på högra sidan.

• Igloo79

Ullegulle: Hoppas att hon kryar på sig.

Solsken: det låter kämpigt med tänder. Fasar för när dottern får tänder. Inte en enda syns till ännu (men dreglandet har ökat i dagarna) och hon är ändå 9 månader snart.

latlisa: Kämpigt hos dig med. Styrkekramar.

Sqti: Fudnerade precis på hur det gått med senare läggning, fruktpuré mm. Hoppas det inte håller i sig som denna natt.

Achwell: Skööööönt att få ligga och dra sig. Kan inte minnas när jag gjorde det sist.

Här var det en bra natt. Två uppvak och sen vakna för dagen kl 6.30. Hel ok. Drömmen vore ju självklart att lillan sov hela natten utan uppvak, men vi jobbar på det sakta men säker. Eller att hon kan somna om på egen hand. För det räcker oftast numera med att jag går in och lägger min hand på henne och smeker henne lite så är det bra.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?