• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Alicia--> Jag har hört från bvc att man ska vänta en halvtimme innan man lägger dom. Men jag vet inte. När de ammar så blir de ju mätta och kan somna direkt... ingen halvtimme där heller... så jag vet inte.

Angående nappen. Detta har jag erfarit. När våran tjej tog napp var hon 4½ månad och med napp och 5 mm så sov hon hela nätter i 1 månad. Sen började hon tappa nappen 1-4 ggr per natt. Vilket var drygt... napptappningen började oftast kl 3 och kunde hålla på 1ggn i timmen tills vi gick upp vid 7. Så höll hon på i kanske 1 månad tills vi blev tokiga av sömnbrist. Så då bestämde vi oss för att ta bort nappen. När hon var drygt 6½ månad valde vi att ta bort nappen. Tänkte att den även skulle hjälpa mot uppvaken som hon hade börjat med. Det tog nästan 2 veckor att få henne att somna smärtfritt utan napp. Men uppvaken finns där fortfarande. Sen jag börjat med en variant av "tassmetoden" istället för 5 mm när hon har sina uppvak så sover hon längre - då med napp! Så hon somnar utan, men vaknar upp och får den...? Ja, jag vet inte.... jag måste ge det lite mer tid så får vi se hur det ter sig.

Hmmm.... du blev väl inte klokare på det där... men det kanske ger ngt ialla fall?

Igloo79--> Ja, jag hoppas också det går bra utan napp. *håller tummarna*

• Sqti

jag vet inte ens om jag orkar skriva ikväll. känns så hopplöst fast jag vet om att detta hör till utvecklingsfasen, hoppas jag iaf att det är. Hon somnade 8.20 och vaknade 9.10 och i skrivande stund har hon "sovit" 2 minuter. Hon har gråtit, gnällt, you name it. Tar som sagt inte välling så jag spädde återigen med hälften bröstmjölk men näpp, bara tuggade på nappen. Till slut gav jag upp och ammade henne. Det var tydligen det hon var ute efter. Sitter här och har babymonitorn på så jag ser henne i spjälsängen och hon rör sig lite. Ikväll är en av de kvällar jag bara känner att jag inte orkar. Jag är medveten om att detta förmodligen inte är några stora sömnproblem som vissa andra kanske dras med. Maken försökte trösta henne men hon bara vrålade. Se försökte hon somna på mig men hittade ingen bra ställning. Hon vände huvudet hela tiden och låg på bröstkorgen medan jag bar henne. Samma med maken. Hon vänder huvudet ett par ggr, eller så lägger hon huvudet med ett duns ett par ggr på samma sida och börjar gnälla. Jag lägger ner henne i sängen och tänker jag det kanske är bekvämare i sängen men nej, det blir om möjligt ännu värre. Som sagt jag hoppas verkligen att denna fas inte håller i sig länge till men utsikterna för det verkar ju inte så där jättebra. Hoppas ni andra får en skön natt!

• Bo Peep

Jag är hlvdöd av trött het och har bara läst lite fläckvis i tråden men har lite frågor för det ni skriver känns igen. Vi får inte sova heller och jag behöver tips. H som ldrig skrikit på nättern förut är nu arg och ledsen ibland varje timme. Sover väldigt oroligt både i egen säng och hos oss. Om jg ligger i sängen så snuttar han 76 gånger känns det som men gråter iaf inte. Men jag bliv tokig av sömnbrist. Jag måste avsluta nattammandet för jag börjar jobba nästa vecka.

Mina frågor:

Hur gör ni på dagrna? Är det stenhårda tider för sömn och mat? Somnr bebben själv i sängen på dan? På kvällen? Hur ser era rutiner ut? Hur mycket/när ammar ni? Om bebben är ledsen på natten tar ni upp då?

Vi har kastat nappen och flyttat ut spjälisen med flyttat tillbaka den igen då pappa inte pallade att gå upp, in i nästa rum och stå i kallingarna och vyssja 25 ggr per natt.

Han äter bara en skvätt välling innan han somnar.

Jag vore så tacksam för era råd och synpunkter! Tack på förhand. Förlåt TS att jag snor din tråd.

• Igloo79

Achwell: Hur har det gått. Gick det utan napp?

Sqti: Va jobbigt för dig. Hoppas att det blev bättre sen en. en fundering bara - är det vällingen hon inte vill ha eller är det nappflaskan som är problemet? Har du provat att ge henne välling med sked? Vet att det är drygt att mata välling så, men tänkte att då får du ju veta om det är vällingen eller flaskan (om du inte redan vet det) Har än vän vars bebis inte tog flaska. Bara tuggade på den, men hon envisades med att ha med sig flaskan överallt med lite vatten i och gav det ofta. TIll slut gick det.

BoPeep: Någorlunda rutiner har vi. Inga rigida stenhårda sådana. Allt beror på när lillan vaknar för dagen. Hon sover fm vilan ute i sin vagn. Somnar när vi går på promenad. Em-vilan sover hon i egen säng. Somnar oftast i famnen. Ammar inte så mcyket längre.Bara ett par gånger per dag. Nattammandet är ju borttaget. På kvällen somnar hon i sin egen säng, men jag är där hela tiden och skulle hon bli ledsen så tar jagupp henne. Om hon är ledsen på natten provar jag med att sjunga och smeka hennes hår. Fungerar inte det så tar jag upp henne.

• Igloo79

Denna natt har varit bra. Vaknade första gången vid 1, andra gången vid 2. Båda dessa gånger räckte det med att jag la handen på henne för att visa att jag är där.
    Tredje gången vaknade hon kl4, redo att ta sig an ännu en dag av äventyr. Jag var desto mindre road av detta. Försökte först med att bara lägga handen på henne, men hon låg och vred och vände på sig, ställde sig på alla fyra och försökte ställa sig upp. Tog upp henne och satt i fotöljen och vaggade henne i en timma. Det gick till slut. Hon somnade om vid 5. Jag satt kvar i fotöljen efter att ha lagt henne i sin säng utifall att hon skulle vakna, men gjorde inte det. Så till slut gick jag och la mig. Har ett duntäcke som prasslar något fruktansvärt även fast jag är väldigt tyst och försiktig. Detta vaknade hon till!!! Suck! Det var bara börja om då. Det slutade med att jag la henne bredvid mig i sängen och vi somnade om tillsammans vid 5.30 och sov till 7.30.

Har några funderingar efter denna natt. Inte första gången hon vaknar alldeles för tidigt och vill upp för dagen (kl 2 natten innan) vad gör jag åt detta??? Tar tacksamt emot råd!
    Kommer att flytta in till min egen säng idag och sova där. Allt för att inte störa lillan när jag lägger mig med mitt prasslande täcke. Får se om det hjälper något.
    Är rädd bara att jag kommer att få ett bakslag. Att hon kommer vakna oftare för att hon "känner av" att jag inte är i rummet. Hade dock ändå tänkt flytta tillbaka men inte förrän i morgon. Vad tror ni??

• didilej

Igloo79 - jag har några funderingar. Är hon ledsen då hon vaknar på natten? Om hon "bara" är vaken, behöver ni göra något alls då? Kunde ni vänta tills hon blir ledsen och då visa "nu är det natt, nu sover vi". Alltså ingripa bara om hon är ledsen annars visa hur tråååkigt det är på natten

• 28april

Oj vad ni skriver flitigt:)

Igloo och Didilej: Ang att vakna för tidigt så har vi bestämt att före 06 är det inte morgon. Innan dess får Oscar ligga själv om han inte är ledsen. Blir han ledsen så kör vi enligt tassmetoden. Det verkar funka för oss....
    När vi började med tassmetoden för 5 dagar sedan så tog jag också bort sista nattmålet. Vet inte riktigt om det har påverkat men jag tror att lillkillen nu vet att det är ingen vits med att vakna på natten, ingen mat, inget kul, bara mörkt och tråkigt.
    Dock gjorde vi flera förändringar när vi började med tassmetoden så svårt att isolera vilken som hjälpte. Provade också den första natten att låta liten sova hos oss igen för att vi misstänkte att det skulle bli många uppvak och vi gjorde det främst för min del eftersom jag då skulle kunna tassa utan att gå upp. Så sedan i lördags tassar vi både vid nattning och ev uppvak på natten. Jag slutade amma samma kväll och han sover hos oss igen. Men det funkar! Inatt sov han från 21 till 05,30!!! Jag la handen på hans mage nä han blev orolig och han somnade om 1 timme till så 06,30 var han vaken men det är ju helt ok.
    Kanske är det inget av ovanstående som gett resultat utan helt enkelt det att han kommit ur sin fas? Han är ju 9 månader nu.....

Solsken: Oscar somnar vid samma tid som din Alva, vet att många förespråkar tidit nattning men det funkar liksom inte hos oss. Kanske våra små inte behöver lika mycket sömn? Jag börjar tro att Oscar inte har så jättestora sömnbehöv...
    Började med fullkornsgröt för ca 2 veckor sedan men märker ingen skillnad på mättnaden. Alicia m fl så märker jag ingen skillnad till natten vad gäller orolighet. Han äter sin sista gröt vid 20 och somnar sedan 21-21,30. Vi ger Sempers fruktgröt.
    Melker: Håller med dig om att det kan vara en vana att äta på natten. Så är jag säker på att det blev för min kille då jag märkte att han mest snuttade på nattne och han var inte vidare hungrig på morgonen alls. Nu har vi slutat helt med nattmaten och det har gått jättesmidigt. Lycka till!

Hoppas ni alla får sova snart, lycka till!

• Melker007

Halloj tjejer!

Igloo - Din natt låter som min! Hade uppvak vi nästan samma tider som du och mellan 4 och 5 var vi oxå vakna! Puh vad vi slet här hemma jag och hunden... Hoppas maken tar tillfället i akt att sooooooooova på hotellet nu när han har chansen

Latlisa - det du skriver om gröten kanske kan stämma! Vad glad jag blir att du väckte den tanken hon mig! I går kväll höll M på att böka runt i sängen länge när han skulle somna och låg på rygg och spände sig så där så att han blir som en båga i ryggen ni vet. Kanske blir dt för mkt för hans mage!? Jag tyckte att de verkade som att han försökte bajsa men inte kunde. Kanske skall ge gröt vid 4, vanlig puré vid 18 och sedan vällingen som han vill ha då han lägger sig. Det blir kanske bättre för magen??? Eller är det all mat som inte skall ges för nära läggningen? Eller är det just gröten?

Bo Peep - vi har väldigt tydliga och strikta rutiner på dagarna pga att M annars vänder på dygnet. Vi väcker honom alltid kl 7 (sällan han sover så länge) och då är det tydlig morgonmarkering dvs tända lampa, radio el tv på, prat, gos, lek. Frukost kl 8 och sedan sova förmiddag kl 8.30 - 10.00 i vagnen. Efter det lite mellis (frukt) och lek. Kl 12 är det lunch och 12.30 - 14.00 sover han middag i vagnen. När han vaknar tar vi lite frukt och är aktiva med lek eller annat som måste göras. All aktivitet på dagen skall signalera just dag och vi är ute mkt i dagsljus. Kl 16 - gröt och sdena har jag sedan några dagar inför lite mat till vid 18 för att han verkligen skall vara mätt då han somnar. 18.30 - bad och mys. Vi varvar ner, masserar och lyssnar på vaggvisor. Kl 19 - välling i sängen och god natt. Han somnar alltid (nästan... ) lugnt och skönt och sover ca 4 h innan det är dags för gnäll. När han vaknar och gnäller på natten så tar vi aldrig upp honom (om inte bajsblöja osv) utan tröstar i sängen. Är han jättelessen så tar vi upp honom i och för sig men man hör ju på skriket om det går att trösta liggande eller ej. Melker sover i eget rum i spjälsäng. Vi flyttade in honom då ha var 6 mån pga att han är så lättstörd och mycket av hans uppvaknande försvann då!

didilej: Det gör inget att du kapar tråden med "tassandet"! Här är allt intressant välkommet!

• Solsken i blick

Åh vilken natt. Alva somnade redan klockan åtta. Var beredd på att hon skulle kunna vakna och vara pigg på kvällen och det var precis vad som hände. Hon har legat bredvid oss i sängen och skrattat och grymtat argt om vartannat Svårt att hålla masken då hon är så söt. Ja, ja... Hon är ju förkyd, hoppas det går över nån gång bara.

Funderar lite på det här med att ta bort nappen. Har inte läst allt i tråden. Men ni som tar bort nappen: Är det så att era bebisar vaknar till helt då de tappar nappen? Alva har nämligen napp ibland och gråter ibland till lite då hon spottar ut den, men sen fortsätter hon sova. Då "behöver" man väl inte sluta?

Bo peep: Vi har inte några fasta rutiner. Allt beror på när Alva vaknar på morgonen. Svårt att få henne att sova om hon inte är trött. På dagen somnar hon bredvid mig i min säng, sen lägger jag över henne i spjälsängen så hon inte kryper iväg då hon vaknar. På natten somnar hon i sin egen säng, fast jag är bredvid och klappar och sjunger för henne. Om hon vaknar fösöker jag stoppa in nappen, men om hon är ledsen och inget hjälper så tar jag upp henne. Ja, jag ammar fortfarande, fast bara några gånger om dagen. Tror inte att hon blir mätt på det längre...

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?