• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • latlisa

Vet ej om min teori stämmer längre, igårkväll fick han middag 17.30 och gröt (majs och havre) 19.30 på 1dl vatten med hemgjort äpplemos och sen sängen direkt sommnsde medetsamma men sen fick vi stoppa in nappen några ggr. under kvällen, men från 24 så var han ganska orolig och fick liga hos oss, fast det hade kanske inte med för mkt. mat att göra när det var så sent. Han tar inte heller välling och det har jag varit ganska ledsen över, men nu tänker jag att det är positivt istället, det blir ju inga nattmål och man slipper avvänjningen senare. Han ammar en gång mellan 04-06.

• latlisa

Glömde att säga att när pappa ger gröten då kan han göra på 2-2,5 dl vatten men då var nätterna ännu värre.

• Smulting

Har inte kunnat läsa igenom alla sidor, men av det jag läst känner jag igen mycket! Skönt att man ej är ensam..

Vår tjej har väl aldrig sovit strålande, utan alltid vaknat en gång per natt för att äta samt bökat runt lite, men nu är det sämre än vanligt. Nu är hon 7,5 mån och ä ter 2ggr per natt.. 200 ml välling varje gång. Är de fler som märkt av att ert barn vill äta mer på natten?

Sen vaknar hon ofta och vi får söva om henne. Håller med om att det är sååå jobbigt när man aldrig får nåhon sammanhängande sömn.

Kultingen Lova
  • vronk

Ja ni håller på att komma igenom alla sidor ni skriver för jag känner verkligen igen mig... Har en son på 7,5 månad som aldrig sovit hela nätterna sen han föddes men nu de senaste veckorna har det blivit värre och värre..

Han vaknar flera gånger per natt och skriker/gråter men blundar så skumt.. Ibland hjälper välling ibland vaggning/närhet men ibland hjälper inget mer än att vänta ut tiden typ..

fortsätter läsa här och få lite råd och tips allt är som sagt värt att testa för värre kan det inte bli

• Igloo79

Melker: Har letat mig fördärvad efter en bebispulka. Ska ut och leta igen i morgon. Vi var faktiskt precis ute en kortis. Gungade lite. Hon tyckte det var kul och sen blev hon otålig på vägen hem. Tänke jag måste ju prova.

Smulting: Märkte ett tag att dottern ville äta mer på natten, men märkte ganska snabbt att det inte handlade om mat alla gånger utan mer snuttande och sånt. Bestämde mig i söndags att ta bort nattmaten helt. Blev några jobbiga nätter. Men från att ha fått gå upp 10 - 20 gånger per natt var vi nu bara uppe 3 gånger denna natt!

• Alicia 72

Hörni - för att fortsätta matdiskussionen - vad tror ni om att byta ut gröten som jag ger 1.5 timme innan det ska sovas mot ett riktigt middagsmål? Och så småningom kanske få in en välling PRECIS innan läggning?
    Hon får inget middagsmål idag förutom gröten. Jag har ammat aväldigt mycket än så länge och har inte haft brådska att implementera riktig mat. Så det hon fått hittills är en riktig lunch och ett stort mål gröt på kvällen.
    Men som sagt - kanske ska byta ut gröten mot en riktig middag och istället lägga gröten till frukost?
    Blir 1.5 timme innan sovdags lagom för en middag?

Alicia

• Smulting

igloo79: Vi har provat att försöka söva om henne istället för att ge, men det funkar ej när hon är så pass hungrig. Hon äter ju ändå 200 ml varje gång, så hon ÄR hungrig. Men det ändrar väl sig kanske...

Kultingen Lova
  • Melker007

Japp, då var han badad, äten och lagd lugnt och stilla. Bara att hoppas att natten kan fortsätta så. Man vet ju liksom aldrig hur det slutar...

Några skrev om att de äter mer på natten nu och det känner jag verklign igen! M har alltid ätit en hel del då jag ammade (typ varannan timme) men nu har han gjort det igen men med välling vilket ju är mycket mer mättande! Några nätter i rad har jag dock märkt att han inte är så hungrig längre - bara gammal vana som vi kanske skall våga oss på att jobba bort!? För en knapp vecka sedan började han sova bättre och kanske är han på väg mot bättre tider och det var i samband med detta som han även bara vill snutta lite åt gången på vällingen. Så visst kommer det att bli bättre - frågan är ju bara NÄR?

Ja, nu håller vi tummarna för en bra kväll/natt! Hoppas läggningen går bra för er andra. Känner ni att jag håller tummarna och tänker på er?

• Igloo79

Smulting: Det ändrar sig.

Här har läggningen gått jättebra (hittills). Känns som att den börjar fungera som den ska i alla fall. Peppar peppar. Det är knappt så man vågar skriva någor sådan. Får väl ett rejält bakslag. Kunde lägga henne direkt efter flaskan (utan vaggning i famn etc). Hon skruvade på sig en hel del, men kom till slut till ro och somnade. Jag satt bredvid och la handen på om hon blev för orolig.

Jag har flyttat in min bäddmadrass till min egen säng bredvid maken igen. SKa bli skönt att sova i egen säng. Dotterns säng är sänkt så att jag inte behöver stiga upp om hon är vaken, men nöjd på natten. Behöver inte oroa mig för att hon ska ramla ur.

Oroar mig dock för natten och hur den ska gå. Tänkt om hon "känner av" att jag inte är där och vi får ett rejält bakslag. Dessutom har hon varit hård i magen idag och hon gasar mycket - vilket ibland resulterar i orolig nattsömn. Så jag förbereder mig för en del uppvak. Skulle dock verkligen behöva sömnen. Veckans bravader har tärt på mig en del känner jag. Maken har jobbat sent och inte kunnat natta och eftersom jag redan legat i rummet har det varit "onödgit" för honom att komma in på natten också. Ikväll kommer han sent igen och i morgon börjar han tidigt, men till helgen får jag på lite avlösning.

Melker: Hoppas också på att natten blir bra.

• Igloo79

Nu ligger hon där uppe och bökar. Har en babymonitor som går igång lite då och då - tyder på ljud. Kan det vara magen tro???

En liten fråga. Hur gör ni med täcke till bebisen? Dottern bökar runt så mycket att täcket åker av eller hon trasslar in sig i det innan hon somnar. Kan ju lägga på det när hon somnat, men när hon vaknar och bökar på nätterna (utan gnäll och gråt) och jag inte går in så kan hon ju fortfarande trassla in sig i det. Några förslag?

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?