• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Jag har börjat lite försiktigt d.v.s att om jag gör 3 dl välling så har jag förra veckan tagit 1 matsked fullkornsvälling och 5 matskedar vanlig. Igår ökade jag på det med 2 msk fullkorn och 4 vanlig.

Och det var igår som hon sov heeeeela natten

Men idag var hon istället svår att få att sova på kvällen, eller svår är väl fel ord..... hon somnade fort, när hon (tyvärr) fick nappen.

Så, ja.. det är nog för tidigt för mig att se om det är ngn skillnad än.... vi får se när jag kommer upp till att ge bara fullkornsvälling....

Solsken i blick-->Även om du tyckte att det gick sådär så håll idet.... gör det till en vana.. testa ialla fall. Låter gulligt att hon är glad och skrattar och pillar på dig hela tiden - även om grejen var att hon skulle lugna ner sig

• råttan07

här har ni en till som känner igen sig, vår son lever rullan på nätterna.. nu har han i och för sig alltid varit en nattuggla som nästan bara åt på natten när han var lite mindre och vaknar han på natten är det svårt att somna om. Han är 7 1/2 månad och jag tycker inte jag har märkt av seperationsångest mer än att han kan vakna och skrika. De vi upplever som jobbigast är att han sover så dåligt på dagen att det blir svårt att få en bra rutin på kvällen, ibland somnar han strax innan han ska sova för natten av ren utmattning och sover "middag" och sen vaknar han 1-2h senare tokhungrig och sedan mycket pigg.. då kan han hålla på i 4-5h utan problem..nåja det måste ju bli bättre någongång...

• Sqti

Min lilla donna vaknade efter hela 2 timmars sömn och jag ammade henne. Jag tror att jag ger upp för lätt och ger bröstet snabbt. Hon kan INTE ha blivit hungirg redan?? Hon åt gröt vid 7 och åt nu igen 3 timmar senare. Jag köper inte att det är hunger. Sen skavde hon med de övre tänderna mot bröstet och det var sådär trevligt. Ligger på helspänn och väntar på att de nedre också ska börja arbeta . Nu verkar hon sova... vänder sig lite hit och dit så vi får se när nästa uppgång blir. Sov gott allihop!

• Achwell
    råttan07 skrev 2008-01-29 22:24:21 följande:
    här har ni en till som känner igen sig, vår son lever rullan på nätterna.. nu har han i och för sig alltid varit en nattuggla som nästan bara åt på natten när han var lite mindre och vaknar han på natten är det svårt att somna om. Han är 7 1/2 månad och jag tycker inte jag har märkt av seperationsångest mer än att han kan vakna och skrika. De vi upplever som jobbigast är att han sover så dåligt på dagen att det blir svårt att få en bra rutin på kvällen, ibland somnar han strax innan han ska sova för natten av ren utmattning och sover "middag" och sen vaknar han 1-2h senare tokhungrig och sedan mycket pigg.. då kan han hålla på i 4-5h utan problem..nåja det måste ju bli bättre någongång...
    Jag fick ett svar från Dr Eckerberg (mannen bakom 5 mm) för ett tag sen som kunde vara anledningen till att hon vaknade och skrek efter 1-2 h. Han trodde att min lilla tjej tror att det var en sen eftermiddagslur som hon skulle sova, när hon egentligen skulle sova för natten. Hans råd var att hålla henne vaken en stund till, ca 30 min för att hennes sömnhormon melatonin skulle produceras i rätt mängd. Då skulle hon vara riktigt trött samt att hormonet hjälper till och ja.. då skulle uppvaken försvinna.

Kanske det kan vara ngt för er? Var mycket uppmärksamma på hans trötthetstecken på kvällen och stå på er.

Vi testade hans råd på vår tjej och det fungerade inte kan jag säga. Så nu när hon vaknar så får hon napp och hjälper inte det så tar jag upp henne en stund och håller henne nära, säger inget, utan håller nära och kanske vaggar lite. Sen lägger jag henne igen.... ibland somnar hon ibland får jag ta upp henne igen... typ... Det är en ganska ny rutin för oss så jag har inte hunnit "testa" den riktigt än.

Alla barn är ju olika, så det rådet jag fick kanske fungerar för er?
  • Igloo79

Efter två "grisnätter" har vi haft en natt som varit mycket bra. Hon somnade kl 19. Väntade spänt på skriken. Det dröjde till 22 (3 timmar!!!) innan de första kom. Och då hann jag inte ens upp för trappen innan hon hade somnat om på egen hand. 23 brukar vara en tid då hon vill upp och äta, men det klockslaget sov hon över. Nästa uppvak blev vid 1 då det räckte med att jag la handen på hennes mage och sjöng lite. 2 är en annan tid hon brukar vilja äta och de två första nätterna har hon skrikit för full hals vid den tiden när hon inte fått mat. Nu vaknade hon denna natt också, men enbart med lite protester. Dock tog det 1 timma att få henne att somna om. Hon bökade runt en massa i sängen och jollrade och ville ställa sig upp - så det var väl lite jobbigt. För jag var duktigt trött. Nästa uppvak blev till morgonen kl 6.30. En helt bra natt med andra ord.

Achwell: Hur har det gått med natten och nappen? Har också testat att lägga lillan senare, men märker att hon mår bäst av att läggas tidigt. Jag tror Elisabeth Pantley (osäker på stavning) i "Somna utan gråt" förespråkar att lägga bebisarna tidigt. Men precis som du säger. Barn är olika.

Sqti: Håller med dig om det där med att vara hungrig redan. Stå på dig. Så har jag resonerat med dottern här hemma och det verkar som att det ger resultat. Det är jobbigt i början. Det har blivit några "skriknätter". Riktigt jobbiga, men förhoppningsvis är de över nu. Peppar, peppar.

Råttan: Har ni några rutiner kring vilan på dagen? Det kan hjälpa honom att förstå att det är dags att sova. Sover han ute något? Det kanske inte alltid fungerar, men om det går så kanske han mår bra av att göra det. Dottern sover ute på fm-vilan. Sover upp emot 2 timmar. em-vilan sover hon inne. Då sover hon max 45 min.

• Sqti

igloo79: vad härligt att du kunde få henne att somna om utan mat! Japp, jag ska stå på mig till helgen då man har makens support lite mer.

Vår natt blev rätt ok. Hon ammade vid 10, 12, 3 och 6 och sov fram till 8. Efter den sista amningen sov hon oroligt ocg grät lite vid 7 men fortsatte som sagt till 8. Jag är nöjd så länge jag slipper vara uppe om natten och promenera. Tycker jag får nog med motion med att springa efter henne under dan .

• didilej

Ullegulle78 - huvudsaken är att barnet läggs där det är meningen att det skall sova så att barnet liksom vet var det är då det vaknar till på natten! Du behöver inte vara orolig, fortsätt bara att lugnt och systematiskt följa samma rutin på kvällen och natten!

Igloo79 och Achwell - Härligt att ni börjar se resultat! Jag förstår Achwell att det kändes som ett nederlag med nappen men en gång är ingen gång två gånger är en ovana som det brukar sägas. Vår pojke tog aldrig napp så jag är ingen expert på det men jag tycker mig ha läst att ifall man inte får babyn lugn kan man ge nappen men ta bort den då barnet somnat (har tyvärr ingen aning om hur det skall gå till...) så att barnet i alla fall kommer från vanan att alltid måsta ha nappen i munnen för att sova. Men som sagt - har själv inga praktiska erfarenheter av det.

Välkommen alla nya! Hoppas att ni kan hitta tips och råd i den här tråden!

• Ullegulle78

Tack för svaret!
    Försökte inboxa dig men det funkade inte,  därav frågan i denna tråd..
    Det kanske vore dax med en ny tråd: "vi som "tassar" våra barn" ?
    Många fler borde få tips om denna metod!

didilej skrev 2008-01-30 08:57:50 följande:
    Ullegulle78 - huvudsaken är att barnet läggs där det är meningen att det skall sova så att barnet liksom vet var det är då det vaknar till på natten! Du behöver inte vara orolig, fortsätt bara att lugnt och systematiskt följa samma rutin på kvällen och natten!Igloo79 och Achwell - Härligt att ni börjar se resultat! Jag förstår Achwell att det kändes som ett nederlag med nappen men en gång är ingen gång två gånger är en ovana som det brukar sägas. Vår pojke tog aldrig napp så jag är ingen expert på det men jag tycker mig ha läst att ifall man inte får babyn lugn kan man ge nappen men ta bort den då barnet somnat (har tyvärr ingen aning om hur det skall gå till...) så att barnet i alla fall kommer från vanan att alltid måsta ha nappen i munnen för att sova. Men som sagt - har själv inga praktiska erfarenheter av det.Välkommen alla nya! Hoppas att ni kan hitta tips och råd i den här tråden!
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Melker007

Hej tjejer och hej ni nya! Trevligt med fler i tråden och skönt att veta att i är ganska många En sak som slår mig är att ni är uppe så sent på kvällen!!! Jag stupar i säng kl typ 20 strax efter M Passar på att sova några rejäla timmar eftersom han sover så lugnt fram till midnatt typ. Mannen är ju borta och vad tror ni händer??? Japp, rätt gissat - en riktigt tråkig natt igen!!! Vaken hur många ggr som helst och nu vill han inte ha särskilt mkt välling som han velat ha innan utan nu är det mest napp, sjunga osv. Han är överraskningarnas man min lille Melker

Solsken i blick: Jag började m fullkornsvälling/-gröt för 1 vecka sedan ungefär och det var i samband med det som han började sova längre stunder. Så jag har definitivt märkt skillnad.

Igår gav jag dessutom honom gröt som vanligt vid 16.30 och hann även med att stuva i lillen ett mål spagetti köttfärssås innan badet vid 18.30! Det gick ner alltihop och efter badet var det den obligatoriska vällingen i sängen (19.00) och hela den flaskan (220 ml) gick ner den oxå!!!! Och då tänkte ju jag såklart att här kommer det att sovas järnet - men som sagt - upp som en sol ner som en... just det PANNKAKA!!! Han sov ju inte alls längre! Men ok, han var inte vällingsugen men vaknade gjorde han ändå... Kan det vara så att han är "programmerad"att vakna med jämna mellanrum sedan amning och välling trots att han inte idag är hungrig? Att det är gammal vana som kan jobbas bort? Vad tror ni tjejer??? Sqti, du verkar nog ha samma tanke eller?

Ja ja, det blev långt det här men nu sover ju M så då får man passa på att surfa runt lite

Hoppas att natten har varit bra för er alla trots att flera hade jobbig läggning!

Hörs igen och kram på er så länge

• didilej
    Ullegulle78 skrev 2008-01-30 09:04:46 följande:
    Tack för svaret!Försökte inboxa dig men det funkade inte,  därav frågan i denna tråd..Det kanske vore dax med en ny tråd: "vi som "tassar" våra barn" ? Många fler borde få tips om denna metod!
    Hmm, undrar varför min inbox inte funkar, det är ju lite störigt...

Jo, har också funderat på en egen tråd. Då kunde man liksom sammanfatta alla tips i ts... vad tror ni andra om det?
Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?