råttan07 skrev 2008-01-29 22:24:21 följande:
här har ni en till som känner igen sig, vår son lever rullan på nätterna.. nu har han i och för sig alltid varit en nattuggla som nästan bara åt på natten när han var lite mindre och vaknar han på natten är det svårt att somna om. Han är 7 1/2 månad och jag tycker inte jag har märkt av seperationsångest mer än att han kan vakna och skrika. De vi upplever som jobbigast är att han sover så dåligt på dagen att det blir svårt att få en bra rutin på kvällen, ibland somnar han strax innan han ska sova för natten av ren utmattning och sover "middag" och sen vaknar han 1-2h senare tokhungrig och sedan mycket pigg.. då kan han hålla på i 4-5h utan problem..nåja det måste ju bli bättre någongång...
Jag fick ett svar från Dr Eckerberg (mannen bakom 5 mm) för ett tag sen som kunde vara anledningen till att hon vaknade och skrek efter 1-2 h. Han trodde att min lilla tjej tror att det var en sen eftermiddagslur som hon skulle sova, när hon egentligen skulle sova för natten. Hans råd var att hålla henne vaken en stund till, ca 30 min för att hennes sömnhormon melatonin skulle produceras i rätt mängd. Då skulle hon vara riktigt trött samt att hormonet hjälper till och ja.. då skulle uppvaken försvinna.
Kanske det kan vara ngt för er? Var mycket uppmärksamma på hans trötthetstecken på kvällen och stå på er.
Vi testade hans råd på vår tjej och det fungerade inte kan jag säga. Så nu när hon vaknar så får hon napp och hjälper inte det så tar jag upp henne en stund och håller henne nära, säger inget, utan håller nära och kanske vaggar lite. Sen lägger jag henne igen.... ibland somnar hon ibland får jag ta upp henne igen... typ... Det är en ganska ny rutin för oss så jag har inte hunnit "testa" den riktigt än.
Alla barn är ju olika, så det rådet jag fick kanske fungerar för er?