• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Melker: Tror du är på rätt spår att det är av gammal vana han vaknar. Så tror jag i alla fall att det är här och är helt övertygad om att det går att jobba bort.
    Och ja, måste säga att jag är en av dem som är vaken sent. Vet att jag borde lägga mig tidigare för att få en god natts sömn, men maken jobbar sena kvällar ganska mycket och jag kan inte sova innan han är hemma (värre är det när han jobbar natt). Han är sjuksköterska och kör mycket bil i tjänsten på ensliga vägar med dåligt underhåll. Så jag vill veta att han kommer hem säkert.
    Bara en liten parentes =).

• Solsken i blick

Melker: Wow vad mycket mat du lyckades få i honom! Kanske bättrar sig om ett tag då han vant sig vid att inte vara hungrig vid den tiden, om du fortsätter att ge extra mat.
    Angående att vara uppe sent så vill jag gärna ha lite tid för mig själv, det är därför jag är uppe nån timma efter att Alva har somnat.

Vi har haft en bra natt. Alva somnade 21 och vaknade 45 minuter efteråt. Somnade snabbt om. Sen vaknade hon vid 01.30 och ammade. Sen sov hon bredvid mig och snuttade nån gång till. Sen sov hon till 7. Ska försöka gå upp och mata henne i natt och lägga ner henne i hennes säng istället för bredvid mig. Tror vi alla sover bättre av det.

Hur sover era barn? Alva ligger i spjälsängen som står precis bredvid min säng. När hon vaknar och gnyr så lägger jag bara armen på henne så somnar hon förhoppninsvis om. Så var det i alla fall tills för en månad sen. Nu vill hon ju äta istället. Tänker på hur jobbigt det måste vara att behöva gå upp så fort bebisen vaknar om man har sängen en bit bort. Fast så funderar jag på om jag har vant henne vid att alltid vara nära... Nån som fattar vad jag svammlar om?

• Achwell

Igloo79--> Vad skönt att det går frammåt för er.

Sqti --> skönt att natten var rätt ok

Melker007 ---> Ja... jag kan inte riktigt slappna av på kvällen iomed att jag sitter som på nålar och inväntar skrik-uppvaket, så därför kommer jag inte i säng förräns runt 23. Synd att M inte sov längre fastän han åt så mycket....

Natten gick oväntat bra här. Jag var beredd på flera uppvak då hon eventuellt skulle tappa nappen. Men .... hon hörde av sig strax innan 8 imorse! Så drygt 11 timmar i raken har hon sovit.

Jag är lite frestad att ge henne napp igen nu på kvällen (eftersom det gick så bra inatt)... men... jag ska gå inför att inte ge henne den. Vi har ju kämpat så för att få henne att somna inför natten utan napp så vi ska försöka hålla det. Annars så kommer ju uppvaken som ett brev på posten!

Nu får ni alla ha en superbra dag!

• Igloo79

Solsken: Dottern sover i egen säng i eget rum. Just denna vecka har jag flyttat in en bäddmadrass på golvet och sover hos henne för att kunna vara där så fort som möjligt när hon vaknar för att kunna hjälpa henne. Gör så lite också för att jag hade fått vanan att ta in henne till våran säng när hon vaknade om nätterna och jag inte orkade strula med det. Detta hjälpte varken nattamningen eller någons sömn. Kommer att flytta tillbaka in till mig och maken förhoppningsvis i slutet på veckan. Hoppas då på att dotterns sömn är bättre (tror inte den kommer vara perfekt, men bättre).

Jag förstår vad du menar. hade också gärna haft dottern lite längre tid i vårt rum, men vi flyttade i höstas och rummen var inte stora nog för detta. Eller jo det är de väl - men det hade blivit så knasigt. Efter mycket om och men och många olika förslag på lösningar bestämde vi oss för att ha dottern i eget rum. Har tidigare skrivit att jag inte vet ännu om det var så smart. De nätter hon sovit bra har det varit guld värt.

• Igloo79

Achwell: Va härligt att det gick bra. Men ett tips är att ge inte nappen. Jag gjorde det "misstaget" att jag fortsatte ge napp när det gick bra. OCh sen var vi tillbaka i samma ekorrhjul igen och denna gång blev det jobbigare att vänja henne av vid det igen. Fast alla barn är ju olika. Så jag ska inte säga att det blir så med er, men det är i alla fall mitt tips.

• Achwell

Igloo79 --> Ja.. jag veeeet... Jag ska verkligen försöka att hålla mig ifrån nappen ...... som du säger - vips så är vi tillbaka i samma ekorrhjul igen och dit vill vi inte.

• Igloo79

Achwell, hoppas att det går bra.

• Igloo79

Achwell: Glömde skriva - menar inte att du inte vet bara mer att jag gjorde misstaget och det blev inte bra. Lite klumpigt uttryckt av mig kanske

• Achwell

Det är lungt   det var inte alls klumpigt uttryckt.

Det är svårt ibland att skriva rätt och jag är oftast ironisk av mig och det färgar av sig idet jag skriver,vilket kan bli knasigt.... för ironi hänger oftast mycket i tonfall och ansiktsuttryck när man säger något ironiskt... och det "syns" ju inte när man skriver. Så det är så lungt så - jag vet att du menade väl

Kram på dig!

• Ullegulle78

Kommer inte in på din sida överhuvudtaget..
    Ja, gör en ny tråd!!
    Denna metod är så mänsklig och bra för dem som samsover också..

didilej skrev 2008-01-30 09:37:41 följande:
    Hmm, undrar varför min inbox inte funkar, det är ju lite störigt...Jo, har också funderat på en egen tråd. Då kunde man liksom sammanfatta alla tips i ts... vad tror ni andra om det?
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?