• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Sqti

igloo79: hon tog flaska när hon var nyfödd då jag ammade och gav ersättning ett tag. hon får vatten ur flaska efter gröten och maten och då får hon sig ytterst lite, verkar mest som att hon tuggar nappen då med. har inte testat att ge välling med sked. har gett henne blandning av bröstmjölk och välling och det åt hon hälften av. tror faktiskt jag ska sluta med vällingen då hon ratar flaskan, tror inte jag orkar mata henne välling med sked.

jag sov som en kratta. gick och la mig vid 11, somnade inte förrän efter 1 och vaknade 8 imorse, plus att jag ammade 2 ggr under natten. Försökte få Ines att sova nu eftersom hon är trött och gnäller men hon vägrar sova. så nu sitter hon i sin säng och jag bevakar henne från vardagsrummet.

• Melker007

Förresten! Achwell, hur har det gått??? Är så nyfiken på nappens vara eller inte vara!

28april - ETT STORT GRATTIS!!!! Vad skööööönt att ni verkar ha fått rätsida på nätterna. Och tack för sporren till att tackla av de där tråkiga nattvällingarna! Inatt snuttade han bara sammanlagt 100 ml så inte behöver han det inte. Det är bara gamma vana som måste bort. Tänk om vi skulle kunna överraska pappa med att vara vällingfria på natten då han kommer hem på söndag? Hahaha vad han skulle tycka att vi varit duktiga!

• Igloo79

Didilej och 28april: funderar på det. Just att inte gå till henne alls om hon inte är ledsen. Måste bara sänka sängen ett steg till då hon lärt sig ställa sig upp. Tror egentligen inte det är någon fara, men man vill ju vara helt på den säkra sida. Det är ju egentligen det somhar varit. Har varit upp för att försäkra mig om att hon inte ställer sig och ramlar ur. Ska fixa det idag närjag flyttar tillbaka min madrass.

28april: Håller med om att det inte är morgon före 6.00. Så innan det försöker jag natta om henne. Efter det så får vi ta och gå upp.

Melker: Lustigt att vi var vakna samma tid =) Förstod jag rätt att sista vilan på dagen är från 12.30 till 14? Orkar han hela vägen till kvällen sen? Har funderat på att tidigarelägga vilorna men är osäker på om lillan orkar. Kanske senare - just nu har vi fullt upp med att få natten att fungera.

Solsken: Min dotter vaknade till helt när hon tappade nappen och hade svårt att somna om. Därför tog vi bort den.

• Melker007

Igloo - ja, sista vilan är slut vid 14 och efter det är han inte sugen på att sova! Konstig kille min lille (oj, det rimmade ) men ibland, ytterst sällan, somnar han i vagnen då jag går med vovven efter gröten vid 16. Somnar han då sår han sova max 30 min sedan väcker jag honom. Annars somnar han aldrig gott på kvällen. Jag försöker alltid hålla hans sömnperioder i typ halvtimmes till trekvartsintervall dvs att han cykel från insomning till ytlig sömn (då han har sina ögon så där halvslutna bara) är ca 35-40 min så väcker jag honom så gör jag det efter 30-40 min eller ca 1 1/2 h. Jag ser alltid hur djupt han sover.

Men ja, oftast orkar han vara vaken hela eftermiddagen och då är det full fart!

• Melker007

Kan förresten tillägga att M har alltid varit så pass strulig med sömnen att vi gått på typ sömnutredning hos sjukhustes barnpsykologer för att få rätsida på sömnen. Jag har haft sån sömnbrist att man på bvc ville sjukskriva mig så att min man skulle kunna vara hemma. Detta har gjort att vi måste ha stenhård koll på hans dygn med alla rutiner, annars klappar allt ihop igen. Och det vill man ju inte riktigt

• Achwell

Hej tjejor!
    Vad flitiga ni har varit.. skrivit massor så här på morgonen

Jag passade på att sova hela fm.

Lilltjejen gnydde ett tag när hon lades strax efter 20 och jag trodde.. jaha.. nu börjas det och väntade på att det skulle exalera. Jag gav henne lite tid att lugna sig vilket hon gjorde och somnade :- Yiiiipeee - behövde inte gå in o ge napp! Okej, då var det över, nu väntas uppvaket. Klockan gick och till slut lade jag mig, inget uppvak i sikte. Vaknade 23:50 (helt sömnyr) av att lilltjejen skreeeeeek, pang sådär bara kändes det som. Jag letade febrilt efter nappen i mörkret och var påväg in till hennes rum.. men hon tystnade.....? Sen hörde jag inget mer förräns 06:10 imorse! Wooooooohooo! Jag hade fruktansvärt svårt att somna om efter hennes skrik vid 23:50 - låg säkert vaken i 1½ timme. Så där för la jag mig nu på fm när hon skulle sova. Hon sov härliga 3 timmar - jag också!

Så - ingen napp behövdes vid läggning och hon hojtade till (rätt kraftigt) vid 23:50 och sov sen till 6:10 ---> UTAN NAPP! Helt otroligt! Mer såna nätter tack!

Ni har skrivit så mycket att jag måste sätta mig och läsa igenom allt..... Men nu måste jag ge min tjej lite lunch och sen ska jag få lunch hos farmor... så vi blir där hela eftermiddagen.

Ha en superdag tjejer!

• Igloo79

Sqti: då förstår jag. Nä, jag hade nog inte heller börjat ge välling med sked. Inte när man redan kämpar med sömn. Orka kämpa med det också. Det var bara en tanke. Kanske hon skulle gilla någon annan typ av välling.

Melker: En till fråga. Du skrev att ni var ute mycket. Sitter han i vagnen då?. Går jag ut m lillan i vagnen så somnar hon eller blir jättearg för att hon inte bara vill sitta där. Vill gärna vara ute mer, men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Och somna vill jag inte att hon ska göra alltid. Då blir dygnet helt knas.

Achwell: Va skönt att du slapp nappen!! Härligt också att få sova i tre timmar. Lillan sover nu, men har gjort det ganska länge och ska upp här om ett tag.

• Melker007

Igloo - Melker sitter i vagnen och har förstått att det kan hända lite kul på rundorna tex gunga, hälsa på nå´n kompis, titta efter hunden som strosar före vagnen. Annars hänger han ofta i BabyBjörnen där han verkligen trivs! Han börjar dock bli lite väl tung nu.. 10 kg jämnt!

• Igloo79

Melker: ahaa! Gunga var ingen dum idé. Ska ut och kolla området. Har inte bott här så länge. Hälsa på svägerskan kan man ju alltid göra. Har tyvär ingen hund =). Ja dottern väger nästan 9 kg och det tycker jag är rätt tungt. Och så har hon massa vinterkläder nu ( vi har massor med snö!!) Så bärsele alt något liknande är det inte tal om.

• Melker007

Igloo - kom på en sak till! M har börjat orientera blicken efter det man pratar om och som man pekar på, kanske kan du prata om så´nt när ni är ute och spatserar? Inte för att man går särskilt raskt då eftersom man stannar överallt och pekar och pratar me man är i alla fall ute

Har ni snö???????? Vad avundsjuk jag blir!!!! Här är det fesljummet, grådassigt och ett fjantigt mellanting mellan sommar och vinter... Men du, hade vi haft snö hade jag definitivt satt Melker i en bebispulka och haft kul med den

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?