• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Igloo79--> *ler* Tack för stödorden! De var behövliga

Jag ska fortsätta att inte ge henne nappen vid lägginngen och fööööörsöka vara lite mer uppmärksam på hennes trötthetstecken.

Ja, det gick ju så bra! Jag vet inte vad som hänt faktiskt. Vi körde ju 5 mm när hon skulle avvänjas och även när hon hade sina uppvak. Och det fungerade ju.....  inte bra... men det fungerade.. hon skrek ju på sina uppvak. Men sen så har skriken vid uppvaken varat längre och 5 mm har då ej fungerat har vi konstaterat. Så.... när hon vaknade upp så tog jag upp henne och höll henne nära tills hon lugnat sig. Sen la jag henne och hon somnade bara om när jag gav henne nappen. Detta var ca 1 vecka sen (som jag började ge henne nappen igen). Men hon har inte vaknat varje kväll och skrikit och ibland hon vaknat och skrikit, men man har inte hunnit in för hon har somnat om av sig själv. Så det är ju väldigt olika och det är ju ganska "nytt" att hon fått nappen ibland. Så av de senaste 7 nätterna så har hon fått nappen 4....  men jag vet inte riktigt vad som gjort att hon börjar strula med läggningen.

Jag har läst att när de är vid 8 månaders ålder (blir 8 månader idag!) så tycker de att det är mycket roligare att vara uppe med mamma o pappa och har då svårt att komma till ro när man lägger dom. Kanske det är därför det är svårt att tyda henne trötthetstecken.... hon visar dom inte gärna? Äsch - jag vet inte.

Men som du säger.... ge det några nätter och samla kraft och gör upp en ny plan.
    - Tack tjejen! -

• Sqti

det där med täcket- vi kör med filt till Ines. täcket sparkar hon av sig men inte filten.

vi hade en trevlig kväll ikväll. svägerskan med sambo busade med Ines och hon somnade i makens knä vid 7. vaknade vid halv 8 och då ville han testa en grej. han badade henne, och till kvällsmål blev det mosat äpple med banan. han trodde att gröten kanske blir jobbig för henne att bearbeta så han tänkte köra kvällsmål light. ja det skadar ju inte hon äter ju ändå under natten så det är värt att försöka. sen satt han med henne i knät och lekte lite tills gnuggandet kom igång och hon började gnälla. jag tog med henne till sovrummet och la ner henne i spjälsängen. hon bökade lite jag buffade på rumpan och hon somnade. han ville även se hur det funkade om hon somnade senare än vanligt. i vanliga fall är det 8-8.30 som gäller ikväll blev det 9.30. rapporten kommer imorgon. hoppas bara att jag kan somna ikväll, orka ligga i sängen i 2 timmar och vänta på att somna ikväll igen.

• Igloo79

Sqti: kul med en trevlig kväll. Ser fram emot att få höra hur det gått. Hoppas att du får sova.

Achwell: Ja 8-månaders är struligt. Min blir 9 mån om 10 dagar.

• Sqti

achwell: det där med att gå efter klockan känner jag igen. har hållit stenhårt på att hon ska få gröten kl 7 och efter det är det blöjbyte, pyjamaspåklädning, mys och gos och sen läggdags. kan vara att det funkar för henne, hon somnar ju t.o.m men vaknar efter 30min-1 timme och då står man där och tänker vad är det nu som händer? sen kan jag känna att jag är dålig på att "läsa av" dottern ibland. det går upp och ner liksom. som ikväll när hon åt fruktmosen klappade hon händerna och gnällde. hur ska man tolka det? hon vill ha mer? hon vill inte ha mer? hon blir inte mätt? sen blir man velig och osäker. detta gäller mig iaf .

• Igloo79

Jaha, Då har jag varit uppe första gången i natt (inne hos tjejen). Ingen katastrof dock. Hon somnade om när jag la handen på henne. Men fick flytta henne först. Hon låg upptryckt mot ena hörnet på huvudändan av spjälsängen. undrar varför hon rör på sig så jättemycket?

• Achwell

Igloo79 --> Jaha... nästa gång skriver du väl "Ja 9-månaders är struligt. Min blir 10 mån om 10 dagar" *hihi* Ja, det är väl alltid nåt som ska "strulas".... men.. hmm.. egentligen är det väl inte strul. Som min sambo sa när jag "beklagade" mig över lilltjejens sömn "varför vaknar hon och skriker".... Ja, sa han en gång... kan ju vara så att hon gör så bara för att hon är en bebis.. helt enkelt... bebisar vaknar och skriker... Han tog det för var det var och accepterade och gjorde det bästa av situationen. Medans jag funderar, varför, vad kan man göra.... analysera allt i minsta deltalj *hehe* Tänk om man kunde vara lite mer "nere på jorden" bara. Så är det struligt? Kanske inte.... det är "bara så som det är"..... så kan man se på det

Min mamma o pappa skaffade sig 5 barn på 7 år.. och jag har nu iomed min tjej funderat "Vad 17 tänkte dom på!!" Att skaffa sig 5 barn, med tanke på hur lilltjejen har det med sömn skulle jag aldrig i livet göra....... alltså.. herregud. Jag har frågat dom och dom svara "Ja, vi ville ha många barn".. Ja.. men var det inte jobbigt sa jag. "Jo, men det var ju bara så, ta hand om dom på bästa sätt"... Ja... suck.... jag förstår inte ändå. Alltså... hur tänkte de när de hade 4 st . Jag var väl 5 år, lillebror nr 1 var 4 år, lilla syster 1 var 3 och lilla syster 2 var 1... "Ja.. men vi skaffar en till!!

Tur de var "nere på jorden" och accepterade det hela - det är bara att ta hand om dom helt enkelt!

Oj... nu hojtade lilltjejen till... babymonitorn slog på....iiiiih!

• Igloo79

Achwell: Nej förstår inte heller hur man orkar med så många. Själv har jag bara en bror, men maken har 6 syskon. Jag är lite likadan med att sitta och analysera. OCh mest tror jag att det handlar om att jag ser ett "problem" och hoppas hitta en lösning på det. Tror att man behöver ha en balans där. Inte analysera för mycket, men tillräckligt för att kanske kunna komma till rätta med situationen.

Här har natten varit helbra!. Ett uppvak kl 22.30. Räckte med att jag gick in och la handen på. Nästa uppvak kl 1. Då fick jag sitta bredvid sängen en lite längre stund. Sen vaknade hon 5.30. Tog in henne till oss och där låg hon och småpratade till 6.30 då vi gick upp. Hoppas det håller i sig.

• Sqti

Natten har varit perfekt! Ines somnade 9.30 igårkväll och vaknade första gången inte förrän 2.45 . Tog henne till vår säng hon åt/snuttade lite och somnade om och sov till 5, åt igen och vaknade 8 och då gick vi upp. Endast 2 uppvak. Jag är helt ställd. Makens test funkade om det nu var det som gjorde att hon sov bättre . Fruktomos innan läggning, dock sov hon bara lite drygt 1 timme på dan samt en halvtimme på kvällen vid 7. så vi får se hur det blir ikväll. men skönt är det att ha fått sova normalt en natt iaf!

• Melker007

Hello girls!
    Verkar ju som att natten varit bra för några av oss! Kryss i taket Här var det oxå ok. Somnade som sagt kl 18.30 vaknade vid 22.30 då han fick resten av vällingen (80 ml bara) som han ej ville ha då han somnade. Somnade om till typ 4!!!! :-O Då han bara fick vatten och napp, vaknade för välling vid 5 och vaknade för morgonen (trodde han ja) vid 6. Icke att jag tänkte gå upp då! Nå´n måtta får dte ju vara tänkte jag och gick resolut in till honom , stoppade nappen i munne och stegade triumferande ut igen då han tystnade och snusade om!!!! Ända till 6.40!!! Hopps Missade tom lite av Beverly Hills som går som repris på trean varje dag vid 6.30! Ha haha, finns det nå´n mer än jag som ser detta egentligen??? Är det lönt att sända programmen med bara en enda tittare i hela Sverige?

M har fortfarande strul m magen och har ej bajsat ordentligt... Blir ju orolig ju. Tycker så synd om honom. Har varit på snabbköpet och bunkrat katrinplommonpuré nu på morgonen så när han vaknar nu på fm skall han få äta MYCKET puré så vi får igång systemet igen. Har ni några andra tips på trög mage?

• Sqti

melker: katrinplommonen får nog igång lilla magen. funkar rätt bra här hemma iaf. men visst fler tips är bra att ha. hörde nåt om mesmör nångång.

Beverly Hills har det hänt att man har sett nån gång på morgonkvisten när Ines vaknar i ottan . KOnstigt nog så kan jag se den serien utan att ledsna. Möjligtvis på präktiga Donna ledsnar jag men de andra är ok .

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?