• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

God morgon och välkomna Anjoh och Mimmi1973. Eller välkomna ...det är ju inte ett särkilt angenämt dilemma detta med sömn, men välkomna är ni och hoppas att ni får rätsida på allt detta.

Här har det varit en JOBBIG natt. Lillan vaknade till lite då och då men verkade till slut komma till ro. Bestämde mig tidigare än vanlig att nu ska jag själv lägga mig. Vem vaknar inte då om inte dottern. Från 22.30 - 1.00 försökte jag natta om henne. Inte kul. Sen vaknade hon för dagen kl 6.30. Jag fick inte mycket sömn...trots att jag tänkte va duktig och försöka få det.

Hur som helst har jag börjat grunna på en liten teori när jag satt där inatt (för övrigt så slutade det med att jag tog upp henne och vaggade henne i ca 45 min i famnen tills hon sov gott. ) Dottern har alltid varit ett barn med stort behov av närhet. Har när hon var mindre inte kunnat haft henne längre stunder på golvet eller så. Alltid velat va i famnen. Varit ett litet "bärbarn". På senare tid har hon börjat vara mer på golvet eftersom detta blivit mer och mer spännande. Men hon har ju fortfarande ett stort närhetsbehov. Så detta kompenserar hon med att snutta/amma oftare på nätterna (då hon tycker att hon har tid). Nu har ju jag försökt jobba bort det - inte undra på att hon inte tycker om det....En teori bara - men ska se om jag kan göra något åt det.

Achwell: Skönt att natten gick bra. Ser själv fram emot att ha det så så småningom.

• Achwell

Igloo79: "Check!" - räcker upp handen och håller med. Har också en tjej som har haft stor närhetsbehov sen hon föddes. Känner såväl igen det du skriver om att hon inte velat vara på golvet. Jag kommer ihåg en gång när vi var på bvc när sköterska la henne på mage (lilltjejen var väl någon månad) för att se hur hon låg och sa "ja, men där ligger du ju bra". Jag tänkte för mig själv... "Jo tjena!".  "Träna henne att ligga på mage" sa dom. Jo, jag försöker.... men hon bara ville upp, tyckte inte alls om att ligga på mage. I 3 nästan 4 månader bar jag henne natt som dag - kändes det som. De första 3 månaderna så (inte nog med att hon vänt på dygnet) gick vi säkert flera mil med henne här hemma, bar bar bar bar och jo, jag sa bar... Nu går det ju bättre på mage då hon rör sig lite mer. Men innan så tänkte jag tanken "tänk om hon hämmas motoriskt för att hon inte vill ligga på mage?".

Låter jobbigt det där att hon vill snutta/amma på natten. Jag tror att det är en bra idé på att jobba bort det. För din och hennes skull. Jag slutade amma på natten strax innan hon var 5 månader - krokarna då vi började med 5mm och sen sov hon hela nätter. Vi vagnade bort amningen. När hon vaknade till för amning så TJOPP upp ur sängen och vagnade tills hon somnade. Höll väl på så i ca 5 dagar, sen var amningen på natten borta. Sen blev det 5 mm på det och hon sov hela nätter från ca 19.30 - 8.30. Det varade i ca 1 månad sen kom de här jobbiga uppvaken som vi skriver om i denna tråd.

Mimmi1973 - välkommen och hoppas du känner att du kan få stöd här

• Melker007

Hello girls!
    Gud vad flitiga ni är med att skriva! Imponerande Jag har inte haft tid att läsa igenom allt så noga men det verkar väl som att de har varit en härlig blandning mellan bra och dåliga nätter!? Själva har vi oxå haft en salig blandning mellan uppvak, vällingdrickande och blöjbyte... Nä men allvarligt talat så har det varit ok men inte mer än så... Jag kan ju i och för sig definitivt se en positiv utveckling sdan jag startade den här tråden och egentligen utan att jag gjort så stora förändringar. Så för er nya i tråden: DET LÖSER SIG! Det är såååååå drygt och sååååååå jobbigt att mantror att man skall gå och få en knäpp men det blir verkligen bättre. Ge det tid bara. Bit ihop. Kom igen. Natt efter natt.

Många som har fått tänder nu! Melker har två sedan 4 mån tillbaka men det har ej dykt upp fler ännu. Jag fasar inför detta eftersom han var såååå gnällig sist och hade så ont den lille stackaren. Jag vet precis hur mycket det kan ställa till. Aldrig får det bara vara bra Likadant om de är sjuka. Då är det tillbaka till ruta ett. Och det är ju inte riktigt det man är sugen på...

Nähä, måste dammsuga! Passa på nu när Melker sussar ute i sin vagn. Han tycker inte om dammsugar´n. Även det verkar hanha efter sin far

• Solsken i blick

Igloo: Det kan säker stämma! Alva började sova sämre för en månad sen då hon började krypa. I samband med det blev hon också mammigare. Fast hon vill ju ändå vara på golvet och inte i knät. Men kanske tar hon också igen det på natten genom extra närhet.

Vi har haft en bra natt. A vaknade inte upp sitt vanliga uppvaknande nån timma efter att hon somnat. Men däremot vaknade hon då hennes pappa gick och la sig vid 00(vad är det för fel på killar, de kan ju inte smyga grrr). Hon brukar ofta vara nära att vakna då men i natt så fick jag natta om henne i en halvtimma. Man märkte att hon var trött och hon sög på nappen men det gick inte så hon fick ligga bredvid mig och somnade då med en gång. Sen vaknade hon vid fem-sex med jag lyckades få henne att somna om. Så jag har inte ammat på hela natten. Gav henne lite vatten då hon vaknade vid 00. Fick lite dåligt samvete för att jag gav henne vatten, men å andra sidan så gnällde hon inte heller så hungrig var hon nog inte.

Sover era barn i egna rum? Funderar på om vi ska lägga A i eget rum eftersom hon är så lättväckt. Detta gäller även på morgonen när pappa ska gå upp. På helgerna sover hon längre ju. Problemet är att henns rum som vi har gjort i ordning till henne just nu är fyllt från topp till tå med lådor och annat skräp... Vet inte riktigt vart vi ska göra av det.

Grattis till er som fick sova i natt! Och er andra lider jag med

• Melker007

Så, dammsugit klart nedervåningen och undrar på om jag skall spara övervåningen till min käre man...

Solsken - Melker sover i eget rum sedan ca 2 mån tillbaka pga att han var så lättväckt och sov så oroligt. Det blev bättre - färre uppvak (typ från 1000 till 800...), sov liiiite längre på morgonen, vi kan ha cd p med vaggvisor tyst, tyst då han blir orolig på natten. Jag trodde inte att det skulle göra skillnad m eget rum men det gjorde det faktiskt. Jag är nöjd men det var lite separationsångest!

• Fialottis

God morgon!
    Ang. eget rum så flyttade vi E när hon verkade störas av att vi lade oss, pappas snarkningar mm och det gick bra. Det är inte förrän nu hon börjat strula.

Kvällen igår var sådar rolig.. Hon vaknade exakt kl 22,30 som vanligt och bökade och gnällde i sängen. Lugnade sig när jag buffade i rumpan och stoppade in nappen.
    Höll på så i 1,5 timme med ca 10-15 min mellanrum. Precis lagom så att man trodde att hon somnat och att jag själv börjat slappna av lite för att sova..
    Vaknade bara till en gång vid 04,00 och då räckte det med nappen sen sov hon till 7,45. Hyffsad natt men tråkig kväll!

Tack för tipset ang. läggningstiderna. Ska testa det i kväll och så om det går, oftast är hon så trött så hon vill somna när hon får vällingen, men jag ska försöka.
    Ska även vara lite mer noggran med sovtiderna på dagarna så att hon får sin sömn då, och inte somnar i bilen typ 7 minuter innan vi är hemma och ska av bilen igen ( hon vaknar alltid då, sover inte i sin bilstol).

Nu är det snart dax för morgonluren, då ska jag faktiskt oxå lägga mig en stund! Även om hon bara sover i en halvtimme kan det vara skönt. Hon sitter i sin gåstol i V-rummet nu, har varit tyst ett tag så hon grejjar nog med DVD skivorna så jag får gå nu..

• Melker007

Anjoh - I svar 189 skrev jag lite om hur strikta vi är med Melkers tider på dagarna. Detta för att han överhuvudtaget skall sova på nätterna vilket väldigt tydligt hängt ihop för honom. Läs gärna lite där och se om det kan vara något att prova. Nu har jag inte läst dina inlägg så jättenoggrant men på ditt senaste inlägg förstod jag att det kanske skulle kunna vara nå´t?

• Sqti

igloo79: det ligger nog nåt i det där med närhet som du säger. händer för mycket under dan så bristen på närhet måste kompenseras under natten.

achwell: åå vad skönt med såna långa Oavbrutna nätter . hoppas på fler sådana för dig *håller tummarna*

Min natt var sådär angenäm. Ines sov helt ok från 20.40 fram till 01.30. Jag la mig vid halv 12 så jag fick 2 timmars sömn där i början. Sen började hon vakna gråtandes. Jag plockade upp henne och då somnade hon om, misstänker att hon "gick vilse" då hon ville vända sig så hon satte sig istället. Sen så vaknade hon med jämna mellanrum från 01.30 till 3.15 då hon slutligen somnade ordentligt. Jag fick ont i vänsterbröstet då hon inte ammar under dan så det hade väl fyllts utan att jag besvärades av det men sen när hon tömde det lite innan läggning fick jag ont i det. Sen efter 03.15 låg jag i sängen och hade jätteont i kroppen sådär influensaliknande och huvudet var tungt. Kunde inte somna om riktigt utan låg halvvaken kändes det som. Pumpade ut lite mjölk när hon hade somnat men det kom inte ut mycket ca 90ml. Bröstet kändes fortfarande ömt och lite svullet där det gör ont. Gör det nu med så jag tog 2 panodil så fort jag vaknade. Hoppas bara att det inte blir en mjölkstockning av det hela, den sista jag hade var inte rolig alls.

• Igloo79

Ja, jag har mina "light-bulb-moments" när jag vaknar på nätterna...

Achwell: Träna och ligga på mage fick jag också höra. Haha skrattade jag. tänkte att sköterksan kan väl komma hem o träna m henne. Har också tänkt tankar om hon hemmas. Men bestämt mig för att ge henne närhet så mycket jag bara kan. All rörelse kommer. Och kollar jag i mina anteckningar så har hon varit i fas. Krypningen har dröjt lite, men inte alltför mycket. Men det beror nog mer på att hon lärde sig en massa annt istället.

Solsken: Dottern sover i eget rum. Lite drygt när hon vaknar om nätterna, men bra tror jag. För annars skulle hon vakna så fort vi gick och la oss.

Anjoh: Känner så väl igen det där med att slappna av och så vaknar bebisen igen. Till slut slutar man att slappna av. ..

Har vilat(sovit) lite med lillan här på fm. Skönt var det. Vi låg i vår (makens och min) säng och hon tätt intill mig. Jättemysigt. Har tänkt att jag ska försöka ta alla tillfällen i akt under dagen och "tanka" i henne närhet. Kanske funkar det??

• Siabellon

längesen jag skrev nåt här nu. orkar inte liksom.......
    vi är så sjuka här: feber förkylda och allmänt hängiga så ni kan nog räkna ut hur nätterna är här.......jag sov 1½ timme i natt!

E fick ligga jämte mig o knöla bäst han ville så länge han inte var ledsen o det gick bra, han somnade lugnt iofs först halv fyra(var nog i halvvaket tillstånd timmarna före när han knölade)o jag somande så skönt! Ända tills fem över fyra när 11åringen kommer tassande och är jättesjuk.......pysslade o Bäddade ner henne i soffan och skyndade in till sängen igen, han ligga fem minuter så vaknade E igen!
    Nån däruppe måste ha nåt emot att jag sover, så ÄR det bara!
    E fick bröstet då så vi kunde ligga till halv sju iaf. men jag kan inte sova när han tuttar på mig, det går bara inte!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?