• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Sqti

Ines var på topphumör fram till första tuppluren. Efter det var det gnäll och gnäll. Hon somnade vid 9 efter en stunds tuttande och hann vaknar 2 ggr mellan 9 och 9.45. *suck*... hon satte sig upp båda gångerna fast hon är jättetrött. Hade hembesök av bm idag och hon sa att detta med sömnen hör till deras utveckling fast det visste jag ju redan .

achwell: tror du att det är mjölkstockning jag har? Medan panodilen verkar känns det ok men såfort de går ur systemet börjar jag bli öm i kroppen och orkar ingenting. Sen har jag fått en röd fläck på bröstet där det gör ont. Har fått sådant här innan men är det det som är mjölkstockning?? Har lite dålig koll på det. Kanske bara nån inflamation?

• Achwell

Lite OT men, när jag hade mjölkstockning så fick jag feber och så värkte brösten. Där de värkte som mest var jag rödblommig... typ som om man har värmeutslag.... rött / rosa liksom.

Det låter som mjölkstockning när du beskriver det. Om du läser på denna sida så kan du säkert komma fram till om du har det eller inte: http://www.amningshjalpen.se/radgivning/mjolkstockning.htm

Lycka till - det brukar gå ganska fort över om man tar itu med det direkt när man märker det!

• Sqti

achwell: tack för infon. minns att jag fick mjölkstockning andra veckan från det Ines föddes och det var hemskt. lite därför jag undrar för då hade jag feber men det har jag inte nu. däremot känns kroppen alldeles öm och trött. nåt är det men sålänge det inte blir som min första är jag nöjd. Då var febern uppe i 40 många gånger.

• Achwell

Godmorgon!
    Hur har det gått för er?!

Igloo79--> Lite tidigt att säga, men verkar tankningen av närhet fungera?

För att sprida lite hopp om att det blir bättre så kan jag säga att här har det gått lysande! Somnade igår vid 20 tiden (utan napp - det är andra kvällen i rad) och sov hela tiden till 06:35, inga uppvak alls! Otroligt! Detta trots att det är tänder på g. Fast, jag vet ju inte..... det kanske blir värre när den väl ska växa ut. Just nu ser man inget men känner något vasst.

Sqti--> Hur går det med feber och boobsen?

Hoppas det är fler som haft okej natt - vi måste härda ut detta tjejer..... det blir bättre!

• latlisa

God Morgon Allihopa, Hoppas att alla har haft en bra natt!
    Själv har vi haft två bra nätter nu. Bara ett par st. nappinstoppningar och ammat vid femtiden. Igår sov han till 8.30 och idag till 7.00. Brukar braka loss igen så fort man säger något,(varför är det så), så nu är jag beredd på en stöknatt. Ha en bra dag och önskar att ni som är sjuka är bättre idag.

• Sqti

Grattis till de bra nätterna achwell och latlisa! Min natt sög men jag är konstigt nog pigg ändå. Eller pigg blir jag väl sen men känner mig inte fallfärdig som jag trodde att jag skulle göra. Ines somnade vid 9 och som jag skrev igår hann hon vakna 2 ggr fram till 9.45. Från 9.45 till 10.30 hann hon med att gnälla några gånger men utan att vakna. Jag la mig 10.30 och hon vaknade 11 gråtandes tog henne till vår säng och hon lugnade sig och somnade om. Klockan 12 har maken nån mardröm och börjar prata i sömnen och kasta sig i sängen och ta sig för ryggen samt jämrar sig. Väcker henne naturligtvis och får onda ögat av mig. Hon somnar om snabbt som tur är i sin säng och jag lägger mig igen. Vaknar 1 gråtandes... bär buffar lägger ner hon somnar om. Vaknar 2 gråtandes då tar jag med henne till mig igen och hon ammar och lugnar sig helt och jag lyckas somna. Precis när jag somnar släpper hon bröstet och börjar vråla och skrämmer livet ur mig då detta inte var väntat men vrålar i 3 sekunder och somnar. Det måste vara nåt hon drömde som gjorde att hon vaknade så mycket inatt. Efter 2 sov hon hyfsat men jag vaknade 6 och hade svårt att somna om. När jag väl somnade om dröjde det inte länge förrän hon vaknade ca 7.40. Rätt kass natt men som sagt känner mig inte som påkörd av en lastbil .

• Igloo79

Natten har varit lite skum. Hon har sovit hyffsat. Några uppvak, men rätt så lätt att få henne att somna igen. Fram till 4/5 någon gång (jag trodde klockan var 1! och var helt yr/trött/snurrig). Går in till henne och försöker få henne att somna om, men det går inte vad jag än gör. Hör att det kurrar i hennes mage så jag går ner och ser till min förvåning att klockan redan är 5.30. Så jag ger henne välling och sen går vi båda och lägger oss i sängen. Hon tätt intill mig och vi sover vidare. Snacka om att inte ha koll på dygnet längre....

Achwell: Skönt med en så bra natt. Längtaaaaaaaaaaaar så efter det......=)

Sqti: Jobbig natt, men skönt att du fortfarande lever...

latlisa: Känner igen det där med braka loss så fort man säger något....

Nu ska jag ägna min dotter lite tid här borta och sen ska vi ut i snön...

• Fialottis

Här har det oxå varit en bra natt! Inget uppvak kl 22,30 som alltid annars! Satt och kollade på TV, lite stressad för man väntar ju bara på att walkie-talkien ska starta..
    Gick till sängs med samma stress men inget hände förrän 04,00då hon pep till men det räckte med nappen då och sen sov vi till 08,00.

Igår var en bra dag med tider och sömn, undrar om det är det som spelat in? Hon var även riktigt trött när jag la henne en halvtimme senare för mormor passade henne på kvällen och då är det alltid mycket aktivitet!!

Idag är det babysim och hon kommer säkert att somna i bilen på väg hem så då lär väl EM inte bli något vidare och kvällen blir oxå påverkad..
    Men vi får la se! Jag vill ju simma med henne oxå, hon älskar ju det!

Igloo: Känner igen det.. Och när man sen tänker tillbaka så kommer man inte ihåg hur många ggr man varit uppe på natten!

Sqti: Typiskt att nåt sånt händer när de precis somnat..Skönt hon somnade om snabbt igen.

• Achwell

Igloo79--> Känner igen mig i det du skriver. Ibland har man sovit dåligt och när man vaknar är man alldeless yr... nästan så man tror man är full..... *hehe*

Anjoh-->Känner igen mig hos dig med Runt 22.30 brukar babymonitorn slå på. Så man sitter som på nålar framför TV´n och bara väntar... och ändå blir man rädd när den plötsligt hojtar till...... Skönt att ni fick en bra natt.

Idag stundar lunch hos morfar och promenaden dit blir i pulka

Ha en bra dag tjejer!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?