• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Sqti

siabellon: skicickar en megados friskhet till er. fy vad hemskt att ni är sjuka allihop till råga på den sömnbrist som redan existerar.

• didilej

I de finska artiklar om sömn som jag har här hemma står faktiskt att man gärna skall ha hellyystankkaus (ungefär ömhetstankning) timmen före man går och sova, så jag tror nog att ni är på helt rätt spår då ni tänker massor med närhet och gos Och hur härligt är inte det att "måsta" gosa med små, små sötnosar

• Igloo79

Siabellon: Krya på er och massor med styrkekramar.

Didilej: Det är så mysigt att gosa. Tänk om det var det enda man behövde göra. Nu har man ju tyvär lite annat också...

• Melker007

Siabellon - Krya på er alla i familjen! Hoppas att ni snart, snart, snart får sova!

Alla andra - hoppas att vi alla snart, snart, snart får sova

• Fialottis

Då var E nattad.. Gick smidigt och snabbt, hon var jättetrött. Jag försökte hålla ut och lägga henne lite senare som ni föreslagit.

Hon har sovit ganska mycket under dagen (totalt ca 3 timmar) så jag får se vilken nytta det gör på sömnen i natt.
    Hon lär väl vakna vid 22,30 som vanligt!

Lycka till ni andra oxå där ute!

• Achwell

Hej på er brubor!

Men Siabellon - fy vad det låter jobbigt. Jag hoppas verkligen ni får sova lite och att ni blir friska fort!

Sqti--> Nej fy, mjölkstockning är inge vidare. Jag har haft det två gånger. Båda gånger fick jag feber... hua.... 

Hoppas läggningen går bra för er andra. Här är jag inne på andra kvällsläggningen i rad då jag inte behöver ge henne napp..... om hon nu inte vaknar upp vill säga. Det är 4 kvällar sen som hon hade ett uppvak, de senaste kvällarna har hon "hojtat" till ... skrikit till, men somnat om direkt. Så det är ju det jag hoppas på allra mest..... visst vore det perfekta om hon inte vaknade till alls... men... det är väl alldeless för mycket att hoppas på! Jag är då nöjd som det är..... speciellt nu när hon sover hela nätter..... iiuuu, hoppas jag inte säger för mycket nu..... bara för att jag skrev så så.. ja.. ni vet... :-|

Ha en skön kväll och sov gott och länge och inga uppvak! Sådär - då var det sagt

• Bo Peep

Hej

Vi har faktiskt lite framgångar att rapportera. Vi har slängt nappen och slutat ge mat på natten och pappa tar alla nätter. Det går faktiskt bra! Tyvärr verkar hans nattsömn påverkas av om jag är hemma på dan eller inte, men jag måste ju jobba nu så jag ömhetstankar som fasen från det jag kommer hem tills han somnar.

Flera kvällar och flera gånger på dan har han somnat i sin säng efter ett par upplockningar och gung en stund. Han äter mycket bättre på dagen numera. Vi är häpna och tacksamma över dessa framgångar!

Jag sover än så länge på annat ställe i huset. Vi får se hur det går när tuttarna flyttar in i sovrummet igen. Kanske Herr H måste flytta in till sitt rum då för nån nattamning kan vi inte kombinera med arbetslivet, det är helt klart.

SÅ är läget i detta huset. Just nu

• Achwell

Bo Peep--> Vad kul att höra lite framgångar! Det är ju det som hjälper en att se frammåt - att andra lyckas!

Igloo79 --> Hur var det nu (minne som en blåval), hade du slutat amma på natten eller var det påväg att trappas ner.....?

• Igloo79

Achwell: hoppas att hon sover gott inatt.

Bo Peep: Skönt att det går bra. Hoppas att det fortsätter så för er.

Efter mitt teoriserande tidigare idag har jag lagt om lite i vardagen. Försöker vara närmare dottern mycket, mycket mer nu (var nära innan också, men idag har det nästan varit så att hon sliter sig ur famnen på mig ibland). Hur som helst. Jag la henne inte i sängen med detsamma efter vällingen utan lät henne ligga i min famn för att få somna där. Hon var lugn som en filbunke. Inte ett gnäll eller strulande/bökande på något sätt alls. Peppar, peppar. Hon har sovit i 1½ timma nu och jag ska själv snart gå och lägga mig. Hoppas verkligen att tankandet hjälper hennes nattsömn. Annars vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på här hemma.

Och måste ju berätta att vi båda tog oss en liten fm-lur i min och makens säng. Dottern tätt intill mig. Det var riktigt, riktigt mysigt.

• Mimmi1973
    Hej, nu sover den lille...så skönt, han har varit jättegnällig nu på kvällen, tog tempen- har lite feber. Börjar tro att det är tänderna som bråkar.
    Har gjort det ganska länge nu....usch ser inte fram emot natten alls. De senaste två veckorna har man bara fått ca 5 timmars sömn utspridda per natt.
    Hoppas att allt blir bra igen snart bara....

Natti natti...hoppas att vi allihopa får en god natt sömn.......
Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?