• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • latlisa

Igloo79:Så avundsjuk jag blir på att du kan gå ut i snön, vi bor utanför Halmstad och vi lär väl inte få någon snö denna vinter, tänker att "S" kommer aldrig att få uppleva snön för vintrarna finns inte längre.

• Igloo79

Ja det är väl så med vintrarna. Bara en del av landet får ordentliga sådana. Vi passar på att njuta av det så länge det varar. Blev tyvär ingen pulka idag, men imorgon!!

Anjoh: Känner så igen mig att man sitter som på nålar och väntar på monitorn och har svårt att slappna av. Man är så van vid att det händer grejer.

det hände en rätt lustig sak inatt ... eller lustig var den inte just då, men nu efteråt så. Somnade straxt efter 1 efter att ha varit inne hos lillan. Sov fram till 2 då mobilen ringer. Jag är helt yr, svarar, men får inget svar tillbaka. Maken har ju också vaknat och frågar mig lika sömning som jag "Vem ringer mitt i natten?" Har ju inte fått nåt svar så jag kollar displayen - då är det makens mobilnr som visas. "Du svarar jag". "Jag ringer ingen, jag sover" säger han då. Hans mobil är inte ens på övervåningen konstaterar vi snabbt. På något sätt har hans mobil ringt upp min mobil. Men det finns inget spår av det i hans mobil - alltså inget uppringt nr, men jag har ett mottaget samtal. Var lite sur, då jag äntligen fick sova och inte dottern vaknade, men har faktiskt skrattat åt det idag. Någon måste vela att jag inte får sova.

• Sqti

igloo79: men gud vad skumt att den ringde dig. alltså allvarligt! spökar det hemma månne?

• Achwell

Japp, då var lillstumpan lagd... men grät.... Jag tror att tanden är lite dryg åt henne. Hon har varit på ganska bra humör idag men ibland så gnäller hon till lite då och då... så jag antar att det är tanden. Typiskt va... nu när man börjar på lite ordning på kvällsläggning och nätter - ja då ska tänder komma :-| .  Ialla fall så körde jag lite tassning men gav upp.... så hon fick nappen igen.... Så vi får väl se om det blir uppvak om en timme eller så samt om hon tappar nappen inatt...... Nåja, det är väl så då.

Hur går det för er andra?

• Igloo79

Sqti: Det är inte helt omöjligt...Vi har en lampa på ovanvåningen (i "hallen") som är styrd av den aktivitet som finns i rummet. Har liksom en sensor. NÄr ingen är i hallen ska den släcka sig själv och när någon kommer in så ska den tändas (om man använder det läget). Vid upprepade tillfällen har lampan i hallen tänts trots att ingen varit där - jag använder inte det läget längre...

Nattning här gick fort - jätte fort. Blev så förvånad. Men så har vi varit ute nästan hela dagen också. Men det varade inte så länge. Hon vaknade efter 30 min och fick gå upp och tassa lite. Somnade om för en stund sedan, så jag hoppas på det bästa. Lycka till ni alla som fortfarande nattar och hoppas att vi alla får goda nätter.

• Fialottis

Då var E nattad. Pappa gjorde det idag, han har även tankat närhet ikväll då jag var på viktväktarna!
    Hon envisas med att vända sig till mage i kväll för första gången. Hon sover ALLTID på ryggen på nätterna annars.. Får väl se hur det påverkar nattens sömn.. Hur sover era bebbar?
    Vänder ni tillbaka de?

Igloo: Men va läskigt.. Jag hade blivit skraj! Men sen e jag ju lite tramsig oxå!

Achwell: Typiskt att tanden ska strula nu.. E har nog oxå tand nr 3 på väg upp nu, ser ut som det!
    Vad innebär tassmetoden? Du kan ju bara skriva lite kort om du orkar!

Vi hörs väl senare när det är dax för uppvak.. Jag HOPPAS ju att vi inte gör det iofs!
    Kramar på er!

• Sqti

Min tösabit är också lagd nu . Gick smidigt, lite bärande, tuttknock och hon somnade. Vi får se vad natten har att erbjuda för oss .

• Igloo79

Anjoh: ja det var lite läskigt i början, men har ändå hela tiden kännt mig lung, så inte så läskigt längre.

Achwell: Menar du ikväll eller i hur många kvällar? Ikväll tassade jag kanske bara max 5 min. Började med tassande som "metod" i förra veckan. Funkar ibland.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?