• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

"Åå KN,Mh, IKEA, dit vill ".... några bokstäver hamnade fel här... hehe.. var nog när dottern ville skriva på tangentbordet, ska ju helt enkelt stå:"Ååh, IKEA, dit vill "

*hihi*

Melker007--> Skönt att du kan känna att du kommit förbi och ni får sova bättre

Det känns som om man börjar se ljuset i tunneln (även om ljuset är låååångt borta så ser jag en prick...hehe...) Visst, hon hojtar ibland till och har man tur så somnar hon om. Ser i min anteckningar att senaste gången hon hade ett uppvak där hon var så ledsen så att man fick gå in till henne var den 27 januari Men sen dess har vi oftast haft svårt att lägga henne utan napp. Uppvaken kommer ibland, men oftast hojtar hon till bara och sen somnar hon igen. Bara det är framsteg tycker jag!

Solsken--> Vår tjej fick eget rum när hon var ... nästan 5 månader. Vi lärde henne somna själv med sova-själv-metoden (5 mm)..... Vi har nu adventljusstaken bakom rullgardinen som lyser lite.... men den måste ju bort, så vi ska köpa en nattlampa tänkte vi......

Någon som har bra tips på en sån?

• Igloo79

Här har läggning nu skett...tidigt ..jag vet. Tösen sov länge under dagvilan och det blev lite senare än vanligt så vi hann inte med en till em vila. Hade blivit så sen läggning då, så hon har redan somnat. Misstänker att det blir en hel del spring under kvällen och natten och att morgonen blir tidig. Förbereder mig på en tuff natt med andra ord. Håll tummarna för att det inte blir så.

• latlisa

Börjar också fundera på Ikea och att ordna till ungarnas rum (3st.) det ska flyttas runt lite och behövs en del förvaring.
    Natten till idag var sådär, "S" somnade inte förrän 21.30 och var vaken mellan 3.00 och 04.20, men han skrek inte, vaknade sen 7.30. Svår att somna på fm. och sov bara 1,5 tim och har inte fått att sova mer idag. Tror att natten blir jobbig för jag har märkt att ju sämre han sover på dagen desto sämre på natten.
    Nu sover han iallafall - nehe nu skrikerre han - i med nappen, lite täppt i näsan.

• Achwell

Igloo79--> Jag håller tummarna åt dig. Ja, det blev en tidig läggning. Hoppas din tjej förstos att det var läggning för kvällen och inte en sen eftermiddagslur....  Nåja, det är ju "bra" (eller hur man ska säga?) att du är beredd på en del spring i kväll, på så sätt så kanske det inte blir riktigt lika jobbigt... om du förstår hur jag menar. Men natten kanske blir bra iomed att hon inte sov så mycket under dagen.. kanske har sparat på sig några timmar så att hon är riktigt trött ....*hoppas*

Jag lade min lilla tjej för snart 10 minuter sen (utan napp) och hon var riktigt trött. Hon sov bra  1 timme på eftermiddagen 14.30 - 15.30.... 4½ timme sen alltså... och det är ganska mycket för henne.... oftast så blir hon trött efter 3½... så en timme på det.. ja.. you do the math

Hoppas det håller i sig med att hon är tyst...... och inga uppvak vill vi ha...... eller hur tjejor!

Hur har läggningen gått för er andra då?

• latlisa

Fick upp en gång till otröstlig , fick näsdroppar och sover just nu i vår säng tog ca 40 min.

• Sqti

Lillan är lagd nu och vi följer med spänning resten av kvällens/nattens utveckling .

igloo79: håller tummarna för en god natt hemma hos er.

achwell: håller tumarna för dig med.

Håller tummarna för alla lika bra att säga det så ingen känner sig utelämnad . För alla vill vi sova gott om nätterna fattar inte att våra bebisar inte vill det .

• Achwell

latlisa--> Men lilla då..  förkyld, fy, hoppas näsdropparna hjälper!

Sqti --> Mycket "tummhållning" - me like

Jag ser nu att det ser ut som om jag inte är inloggad. Jag ska väl ha en grön prick intill min  bild - inte en grå? Vad konstigt......?

• Igloo79

Än så länge har det bara varit ett spring. På snart 3 timmar. Det bådar gott för natten. Men jag tar inte ut någon seger i förskott, lillan är en överraskningarnas tös, så allt kan hända. Det blir väl att hon vaknar kl 3 och tror att det är dax att stiga upp för dagen.

Achwell: Här är det likadant - att 3½ timma brukar vara där gränsen går för hur mycket hon orkar i sträck. Men de senaste dagarna har det varit lite hit och dit med det har jag märkt. Undrar om hon börjar förlänga vakentiden...???

Ja lycka till allihop med nätterna och hoppas, hoppas, hoppas att vi alla får sova gott inatt.

• Igloo79

Achwell; jag tor man kan ha sådant läge där det ser ut som att man inte är inloggad fast man är det. Men är osäker. Och vet inte hur i sådana fall.

• Sqti

achwell: ja det ska vara en grön plupp. varför det inte är en sån vet jag inte.

igloo79: hoppas hon inte vaknar vid 3 och vill ha frukost . uscha vad fel det skulle vara.

kollade till lilltjejen nu och hon verkar sova, hörde ett litet stön när jag gick in men inget mer.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?