• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Igloo79--> Vad skönt att du hade en ok natt - det är du verkligen värd

Sqti-->Åh, en till med en bra natt - härligt!!!

Här var natten KANON!!! Småjobbig läggning men kanonnatt. Inget uppvak och så sov hon till strax före 8.30! Herregud - vilken unge! När jag kom in så satt nappen kvar i

Hur har det gått för resten av er?

• Solsken i blick

Tänder är verkligen jobbigt! Vi har ju fjärde tanden på g här och det verkar göra rejält ont av och till, mest på kvällen. Hoppas att barn inte har lika ont som vuxna. Fick nämligen en visdomstand för några månader sen, hade huvudvärk och ont i tanden i flera veckor.

Alva vaknade då pappa gick och la sig (som vanligt *suck*). Hon verkade ha ont i magen, hon sparkade och vill inte ligga still samtidigt som hon gnällde. Eller tror ni det kan vara tänderna? Fast hon petade nog inte i munnen. Det slutade med att hon sov i vår säng och vakande nog nån gång till under natten. Vid femtiden la jag över henne i hennes egen säng.

Vi håller på att jobba med "operation flytta till eget rum". Ska bara åka till ikea och köpa massa garderober och omorganisera hela huset så hon kan få plats utan massa "skräp" som nu står i hennes rum.

• Fialottis

Låter som om det har gått bra för de flesta i natt!
    Här gick det oxå bra, inget uppvak förrän kl 04,50 och då räckte de med nappen sen var hon tyst igen. Vaknade för morgonen redan 07,30 iofs, men hellre det än uppvak på natten!

Hur sover era barn, mage eller rygg?
    E sov på mage hela natten och det var tydligen bekvämt!

Nu e det vilodags för E och städdags för mig!

• Igloo79

Sqti: Ja de är verkligen överraskningarnas bebisar. Ena natten bra nästa mindre bra. Man kan inte direkt börja jubla och tro att nu vänder det när det går bra ett par nätter, för det kan ju lika gärna gå åt andra hållet.

Achwell: Skönt - sovmorgon med andra ord.

Solsken: Ja hoppas de inte har lika ont av tänder som vuxna. Fick ta ut mina visdomständer när de kom - fick för mkt komplikationer. Kul med en ikearesa. Det vill jag också göra. Har massor jag vill inhandla. Dottern ligger också ofta och sparkar och vrider på sig. Tror att det för henns del mest handlar om att få av sig täcket (hon sparkar tills den åker av). Vrider gör hon för att komma över på mage och sen kunna ställa sig upp. Det är ju så roligt att vara vaken.

Anjoh: dottern sover ganska mycket på rygg man ibland på sidan. Har enstaka gånger hamnat på mage, men inte gillat det.

• Achwell

Igloo79--> Ja verkligen, sovmorgon!

Åå KN,Mh, IKEA, dit vill jag också ju....... Nu när jag tänker efter så är det faktiskt en del saker jag skulle vilja ha därifrån.... hmmmm

Här äter lilltjejen dåååligt. Högst en tredjedel av en liten burk barnmat och 4 skedar frukpuré..... sen 2-3 majskrokar och en droppe vatten....  Nåja, jag antar att det är tändernas "fel". Hon har lite att ta av på kroppen..hehe... dessa grova lår med veck... hehe.. så gosigt så..

Vänta få se... min lilltjej vill också knappra på tangentbordet:

ca<zaRD hxzgv adwnvyznxqw

• Solsken i blick

Anjoh: Alva sover på rygg. Hon tycker inte om att sova på mage, somnar hon så vaknar hon helt förstörd efter en stund...

Igloo79: Ikea-resa? Beror ju på hur man ser det. Ikea ligger några kilometer härifrån bara Fast vi är aldrig där. Tycker inte riktigt om sakerna därifrån. Alltid nåt som är trasigt eller saknas då man ska bygga ihop. Men fördelen är ju att det är hyfsade priser nu när plånboken är tom

Achwell: Alva äter inte heller lika bra längre. Förut åt hon en hel stor burk - nu en halv... Och jag som vill ha i henne mer mat för att hon ska sova på natten... Hm.

När ni flyttade era barn till eget rum. Var det nåt speciellt ni gjorde innan? Typ vande dem genom att vara i rummet och leka några dagar innan. Har ni nån liten lampa tänd på natten? Nåt man ska tänka på?

• Fialottis

Vi flyttade in E på eget rum vid jul. För att vänja henne lite innan dess så lät jag henne sova eftermiddag där i sin nya säng, vi var där inne och lekte på dagarna lite (på golvet).
    Jag har oxå köpt en napplampa som vi har på och jag har även en annan lampa eller tänt i hallen utanför så att hon skall se att det inte är helt svart i huset!

Dessutom så var vi lite extra på "G" när hon skulle sova där de första nätterna, så att man var där inne på studs om hon blev orolig, så att hon skulle känna sig trygg och så..

Det är säkert lite olika hur man gör, men så gjorde vi iallafall!
    Det känns lite konstigt när man flyttar in dem, men det går "över" efter några dagar!
    Vi flyttade tillbaka E i några dagar när hon var sjuk så jag kunde hålla ett extra öga på henne.

Lycka till!

• Melker007

Halloj tjejer!
    Var ett tag sen jag skrev nå´t. Hinner inte riktigt... Sen M började sova bättre så orkar vi alla med att hitta på massa saker på dagarna så det där att vara ständigt On-line är ett minne blott Har varit hos veterinären idag m jycken för diverse åkommor. Vaccination, öron, näsa, tassar... ja är det inte den ena bebisen så är det den andra Ska snart ånga iväg till ett apotek som ligger i ett köpcentrum nära där jag bor så man får väl passa på att ta en sväng inom HM oxå. Skall minsann ut och svira på fredagkväll!!!! Kryss i taket! När gjorde man det senast????? Låt se... Typ... 1 1/2 år sen! Ja, ni läste rätt - ETT OCH ETT HALVT ÅR sedan!!!! Så en ny svart top borde man nog unna sig.

Nu till ämnet - M sover som sagt mycket bättre så de tidigare problemen känns mer och mer som överstökade men det kommer säkert bakslag... Ni vet hur det är när man säger/skriver nå´t... Jag fortsätter dock att följa med lite i tråden men för tillfället är det inte så aktuellt för oss längre. Jag tycker dock att det är otroligt roligt att byta tankar, idéer och annat kul med er tjejer! Det är och har verkligen varit ett stort stöd! Trodde ALDRIG att jag skulle kunna skriva att det är stabilt med Melkers sömn men så är det minsann Jag tror, TROR och hoppas att jag inte får sota för att jag tar ut lite seger här och nu Härligt att få smaka på segerns sötma och känna att man klarat av att rida ut stormen och nu få lov att sova hyfsat! Jag unnar alla detta och jag tycker att det verkar som att ni alla andra oxå börjar få rätsida på sömnen och nätterna!?

Som sagt, jag följer med lite då och då och håller tummarna för er alla! Och förresten, jag har inte slutat be till Gud ännu! Ni kanske vill att jag fortsätter ett tag till?

• Igloo79

Melker: funderade häromdagen på dina böner och undrade om du slutat. Fortsätt bara. Det behövs. Skönt att det blivit rätsida på sömnen och hoppas att det håller i sig. Ja man får ett helt annat liv när man får rätsida på det. Orkar med. Idag har vi kommit ikapp med städning, tvättning, mm mm mm mm. tar en liten paus nu.

Solsken: Ikea-resa - ok, förstår - vi bor en bit bort från närmsta ikea.
    Flytt till eget rum: Vi flyttade bara in henne i eget rum i samband med att vi flyttade till större. Köpte hus. Tänkte inte så mycket på hennes omställning då. Vi hade så mycket att stå i ioch med flytten då vi flyttade ganska långt (till ny ort helt och hållet). Så hon fick helt enkelt bara flytta in i sitt nya rum. Dock tar vi in henne till oss om nätterna om hon vaknar ofta etc. Och när hon varit sjuk har vi mer koll.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?