• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Solsken: Känner igen det där att det pajar när man är borta. Det räcker med att man går ut och shoppar en dag så är man tillbaka på ruta ett. Hade tänkt bege mig till ÖF idag, men bestämde mig för att få ordning på vilorna istället. Ska satsa på det i helgen, så får vi se till nästa vecka.

Sqti: Skönt med en sådan natt, men jobbigt att du inte känner dig utvilad. Kroppen kanske behöver ta igen sig.

• Achwell

Sqti--> Ja, jag kikade också på seinfeld Skönt att du fick en bra natt

Igloo79--< Fy då, jobbig natt... Ja, det är så olika det där på barn. Om vissa barn får mindre med sömn på dagen så sover de igen det på natten medans andra måste ha en bra sömn under dagen för att de ska spegla av sig på natten. Rutiner är jättebra - det tror jag. Rutiner får barnen att känna igen sig och känner de igen sig så känner de sig tryggare också... vilket kan göra att de är mindre kinkiga. Men sen gäller det att få till det med rutiner. Man blir ju såklart lite mer bunden, men det kanske är värt det Så du ska absolut försöka.

Solsken--> Men suck.. att du inte kunde somna. Ja, jag har haft det sådär också. Man försöker slappna av.. men icke... Det kan var idé på att lägga ner ammningen på natten. Jag ammar tjejen på morgonen. Men eftersom hon äter så fort (känns som hon äter lite) så ger jag henne välling ca 1 timme efter ammningen. Men jag vispar till den i kastrull då.

Min tjej hojtade till 23:18 och gissa om jag blev förvånad! Så brukar hon inte göra. Sen var det tyst i en minut sen hojt igen... tyst igen och sen sista hojtet kom 23:23.... Gissa om jag var nervös...."ååh, ska man få gå upp nu med en ledsen tjej eller"? Nästa hojt var 07:05! Hela natten utan napp också!

Idag ska vi hälsa på mormor Ha en bra dag tjejor!

• Solsken i blick

Achwell: Grattis! Det går ju jättebra för er! Du kan snart ta examen härifrån Nä skoja bara, vi vill ha dig kvar med alla dina kloka ord och bra tips

• Melker007

Hej! Kunde inte hålla mig härifrån längre än så här Natten varit bra och lugn! Men jag läste lite om era tankar om rutiner och fasta sovtider på dagen. Jag måste lobba lite för detta! Utan fasta rutiner och samma tider för dagvilorna hade M inte sovit alls på natten. Det är jag övertygad om! Innan vi fick ordning på dessa så var det KATASTROF. Vi gick ju osm sagt på typ sömnutredning pga att M sov max 40 min i sträck på nätterna innan det var dags för uppvak... Därför införde vi fasta tider och det hjälpte! Märkte klar skillnad bara på några dagar. Fösta dagarna kan vara ganska gnälliga eftersom man väcker barnet trots att det sover vid fasta tidpunkter för att styra in hans/hennes sömn så att det blir en rätt dygnsrytm. Bestäm först vilka tider som känns lämpliga för er och ert barn. Därefter är det upptill dig som förälder att hålla dessa tider och styra barnet dit du vill. M:s morgon började då kl 7 och det var typ då han ville sova som bäst efter en sömnlös natt... Men det var bara att markera morgon och håll honom vaken fram till första vila för dagen. Leka, vara ute, aktivera sig och barnet så att det blir en markant skillnad på dag och natt. Efter 45 min väckte jag M och höll honom vaken till middagsvilan då han sov 1 1/2 h osv. Dessa tider håller han på än idag och somnar punktligt vid exakt samma tid varje dag! Detta har inneburit en stor skillnad på nattsömnen som sagt. VÄL VÄRT ATT PROVA!

Ha en bra dag girls!

• Sqti

Måste faktiskt säga att sedan Ines har börjat amma lite mer under dan har hon sovit bättre på natten. Kanske har att göra med den där närheten som någon nämnde, minns inte vem det var. Hon kanske tankar närhet på det viset under dan och sover bättre på natten tack vare detta. Maken är övertyged att det har att göra med att hon badar på kvällen och då plaskas det hejvilt i badbaljan och att hon på detta vis tröttar ut sig. Ja, delade åsikter men inget som gör oss till ovänner direkt .

• Igloo79

OOOOOOOOOOHH, Va less jag blir på folk som inte håller vad de lovar!!!!!! Vi håller på och tar in lite folk från olika företag för att få offerter på att göra om vårat badrum. Idag skulle det komma en kille kl 9.00. Bra tänkte jag - han är här kanske 30 min och sen kan jag gå ut med dottern så att hon får sova ute och hon sover då kanske 1 - 2 tim. Tji fick jag. Han har inte dykt upp ännu!!!!!! Klockan är 10.14!!!!!!! Nu får det vara i och för sig. Jag vill inte ha hit dem alls. Men problemet var att jag blev illa tvungen att "vila" dottern i sin egen säng. Gissa om hon vaknade efter 30 min!!!! Vadå rutiner. Det sket sig med en gång. Snart lägger jag ner. Skulle bara ha struntat i killen och gått ut istället. Fattar inte varför jag inte gjorde det. Suck!!! Blir så trött på det här.

Melker: en fråga - har ni haft samma tid på morgonen också? Alltså har ni gått upp samma tid? Känner så igen mig med 40 min pass. Så har lillan sovit mycket. Sover i och för sig bättre nu, men inte tillräckligt bra. Vilken tid går ni upp på morgonen? Hur länge sover han på dagen? FÖrsöker komma fram till bra tider för lillan.

• Igloo79

Melker: Ser nu att du svarat på frågorna jag hade i inlägget - såg det inte pga min irritation över badrumskillen.

• Igloo79

jag tycker 7 är en bra tid att vakna på, problemet är bara att lillan tycker 6/6.30 är en bra tid - vad gör man då??

• Melker007

Försöker få in M på mitt spår att kl 7 är en bra tid att gå upp. Jag gör som på natten - napp, vatten, sjunga osv. Om han ligger och jollrar och är glad vid typ kvart i 7 så tar jag upp honom då. En kvart hit och dit är inget att knussla med Jag tar aldrig upp honom för morgonen om han är ledsen (precis som på natten) eftersom det blir fel signaler. Försöker få honom nöjd och sedan plockar jag upop honom.

M:s tider:
    Vakna vid 7-snåret m tydlig morgon - av med pyjamas, på med vanliga kläder och någon aktivitet. Lampor och tv på!
    7.30 frukost och sedan lek till 8.30 då det är prom m hunden. Han somnar nu för tiden direkt han kommer i vagnen prick 8.30!
    Sover oftast 45 min. Ibland 1 1/2 h beroende på hur trött han verkat innan. Detta kan jag laborera med nu när allt är så befäst. Inte i början, då var det strikta 45 min!
    Låter jag honom sova 1 1/2 h vaknar han alltid av sig själv annars väcker jag honom då han sover 45 min. Då är det lite mellis och sedan ngn aktivitet ofta ute.
    Lunch kl 11.30 och sedan blöjbyte och mys. Kl 12.30 ut i vagnen och sova 1 1/2 h. Sedan mellis och bus.
    Kl 16.00 gröt och sedan hans favoritstund på dagen - ligga på lekfilten och röjja järnet utan byxor och blöja!
    Kl 18.00 middagspuré och sedan upp på rummet och slappna av m bad, massage, vaggvisor på cd och allmänt mys och dämpad belysning.
    Kl 18.45 ca ligger han i sängen m en vällingflaska. Han äter denna och vi säger godnatt. Pratar lugnt och tyst om dagen (inte för att han förstår det hela nu men i förlängningen blir det en bra rutin). Efter detta somnar han lugnt och tyst själv i sin säng.

Ja, så ser Melkers dagar ut När man skall hitta på nå´t under dagen så planerar jag in det efter hans sovtider eftersom det är så viktigt för honom att det får gå före annat som går att skjuta lite på. Det blir skönt för mig oxå att ha struktur på dagen eftersom jag är en sådan tråkig människa som vill ha allt planerat

• Fialottis

Hej på er! Vår kväll och natt har varit bra! Hon somnade vid 20,30 supertrött.. Jag hade en massa folk här hemma i gårkväll så hon blev ordentligt road!

Vaknade till vid 23,15 och jag trodde det var kört men sen sov hon hela natten till kl 07,10 då hunden skällde som en galning vid ytterdörren..
    Hon brukar inte göra det så det måste ha varit nån på tomten :( Jag gick och la mig igen men vid 07,45 tyckte Elin att det var dags att gå upp!

Idag har jag varit ute med en kompis och promenerat så FM vilan blev ute, jättefint väder ju!
    Vi håller oxå på att få lite ordning på våra sov rutiner igen.

Vi har alltid haft fasta tider osv. men jag trodde att det inte var så "farligt" om man släppte lite på dom nu när hon ändå är så pass gammal (somnar lite i bilen osv) men det har spelat jättestor roll för oss med så nu e det fasta tider igen!

Solsken i blick: Ang. vällingen. Jag har kokt vatten färdigt i kylen (vi har egen brunn) sen bara värmer jag det i micron och öser i 4 mått välling och skakar så e det klart.. tar bara 40 sek!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?