• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Bo Peep

Halloj. Nu när jag börjat jobba märker jag att H sover mycket sämre natten efter. På helgerna sover han bra. Jag ser en koppling till om jag varit borta mycket. Har ni som jobbar märkt nåt sånt. Vad gör man åt det? Jag är med honom och bär och leker hela tiden efter jag kommit hem, men det räcker inte.

• Achwell

Hej tjejer!
    Hur går det för er?

Igloo79 --> Hur har tjejen sovit under dagen idag? Hoppas hon sovit bra så att det kanske avspeglar sig på kvällen och under natten

Anjoh--> Vad härligt att du haft en bra natt

Solsken--> Ja.. examen härifrån hehe.. jo, det vore nåt det :D

Min tjej har sovit väldigt lite idag. hon brukar sova ca 3-4 timmar under dagens två pass. Men idag blev det knappt 2 timmar? Jag vet inget som stört henne i sömnen.... så hon måste ha vaknat av sig själv. Ioförsig så sover hon ju hela nätter nu i några dagar så hon samlar väl på sig sömn och behöver inte riktigt lika mycket på dagen.

Lade henne för en 15 min sen (utan napp kan jag tillägga) och hon gnydde ytterst lite och sen var det tyst.... hoppas det håller i sig.

Lycka till med kvällsläggningen och natten tjejer!

• Achwell

Uppvaket kom ca 45 min efter att hon somnat.... det är ju en sömnperiod... och hon ville inte somna om själv. .... .. . det hela slutade med att hon fick nappen....

• Fialottis

Här är det oxå precis nattat.. Hon var trött och pipig men när hon fått välling vid 20,00 så blev hon pigg och var vaken till 20,30. Hon kräktes sedan så det var till att byta kläder och tvätta lite! Tror det var en hick eller rap på tvären som gjorde att vällingen kom upp.
    Får hoppas det inte blir mer för hon var magsjuk för 2 v sedan och det var inget roligt alls.

Nu sover hon, utan nappen!? Hon som alltid velat ha napp innan, skumt! Men tanden där uppe är snaaaart ute så kanske det skaver lite?

Achwell: Skönt att nattningen gått bra.. håller tummarna att natten oxå blir bra! Jag brukar se samma mönster på Elin, när hon samlat på sig lite sömn så sover hon mindre på dagarna. Dessutom brukar man märka att hon tar igen det dagen efter om hon haft en "dålig sömndag"!

• Achwell

Anjoh--> Tack. Ja, hon somnade till slut ialla fall.... hoppas att det går bra inatt med nappen. Skönt att din tjej sover utan napp... mindre risk för uppvak då kanske? Jag kanske frågat tidigare.... men hur många tänder har din tjej?

• Igloo79

Achwell: Jobbigt med ett uppvak, men skönt att hon somnade om. Hoppas att natten blir utan uppvak.

Anjoh: Skönt att hon somnade utan napp. Hoppas natten går bra utan napp.

Här har dagen varit helskum. Först det där med hantverkaren som aldrig dök upp och fm-vilan som blev 20 min ist för vanliga 1½ tim. Gick en promenad på em. Tänkte att hon skulle vila lite längre då istället. Hon somnade ganska fort och jag ställde vagnen på altanen så att hon fick sova ute när jag kom hem. 15 minuter senare kom det en stor himla traktor som skulle ploga parkeringen bredvid vårt hus. Snacka om otur. Gissa vem som vaknade. Hon somnade dock om, men det var som att hela dagen varit otursförföljd...

Nattningen har gått bra. Hon somnade fort och har sovit ok. Två uppvak dock. Mer än jag vill ha egentligen. Hoppas på en bättre natt. Och är bestämd på att nu ska rutiner införas. Hoppas detta hjälper.

Ja nu ska jag själv lägga mig och försöka få lite sömn innan uppvet kommer igen.

• Sqti

Läggningen är utförd här med. Gick rätt smidigt men jag är livrädd varje gång jag ska ge henne bröstet. Idag blev jag biten 2 ggr innan hennes middagsvila och det känns kan jag lova. Lämnar men för livet , nej men för resten av dan och några dagar framåt. SÅ ikväll velade jag fram och tillbaka och tillslut fick hon bröstet i vår säng. Har läst någonstnas nåt råd om att lägga barnet i egen säng innan det somnar på bröstet så att det ser sin säng innan det somnar. Gjorde så men hon piggnade till medan jag la ner henne så jag fick ta upp henne bära några svängar och lägga ner. Hon var ju trött och somnade tillslut med hjälp av lite buffande på rumpan, alltsomallt amning och buffande från början till slut tog inte mer än 15 minuter . Igår tog det inte ens 5 men man ska vara glad att det inte tar längre tid. Nu väntar vi 30 minuter för att se hur det kommer att se ut.

achwell: skönt att det gick bra iaf efter första uppvaket. med eller utan napp. viktigast är ju ändå att de sover.

• Sqti

igloo79: ja snacka om otur. ibland verkar det som att hela världen går emot en. hoppas hon sover bra inatt med tanke på hur dagsvilan har sett ut. att oturen vänder så att säga .

anjoh: jaså ingen napp och självvalt dessutom. ja det vänder från dag till dag det där verkar det som .

• Achwell

Igloo79--> Förbenade traktor... grrrrr....Skönt att nattningen gick bra, synd på uppvaken. Jag hoppas rutinerna hjälper - du får rapportera om hur det går

Sqti--> Iiiih, biten i bröstet...ja.. du.. inge vidare. Hur ska du göra... ska du trappa ner på amningen nu när den lilla bits?

Ja, jo.. visst är det bra med napp, tills de vaknar kl 3, 4, 5, 6, 7 och har tappat den. Så var det för ett par månader sen. Så vi tränade att lägga henne utan och innan en vecka gått så somnade hon bra utan napp - men... det där förbenade uppvaken kom då.... ja.. ni vet. Det man är orolig för när man ger henne napp är ju att vi kommer tillbaka till den där onda "napp-tappar-spiralen".  Men *ta-i-trä* än så länge går det bra.

Sov gott tjejer!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?