• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Solsken--> Hmm.. usch då.... synd på natten. Ni gör ju som ni vill, men om hon har väldigt ont så kan du kanske ge henne lite alvedon. Det är ju onödigt att hon ska ha ont. Det rådet fick jag av bvc. Men håll koll på dosen...... Lilla tjejen då.... ha så ont....

• Solsken i blick

Tack för tipset Achwell. Har gett alvedon, men det verkar inte funka nån längre stund tyvärr. Funderar på om hon har flera tänder på G, det ser "bulligt" ut på flera ställen.

Gick sådär med tuppluren, A sover gott, men jag kan av nån andledning inte somna...

• Fialottis

Här har det oxå varit en bra natt, inget uppvak alls förutom det när hon fick nappen, men det var ju vid 21,30 tiden. Superskönt!

Hon vaknar redan vid 07,30 men ligger kvar och snackar i sin sång så jag kan ligga och dra mig lite, skönt.. Idag steg vi upp ca 08,15.

Achwell: Skönt att bebben vaknar utsövd och glad, man känner att förutsättningarna inför dagen är mycket bättre då ju!

Idag är det fredag och Tex-Mex kväll med några vänner som har tvillingar. De är Elins bästisar så det ska bli roligt!

Ha en trevlig kväll och helg allihop!

• Achwell

Solsken--> Jaha.. hmm.. vad synd att den hjälper bara en lite stund.. men, bättre lite hjälp än ingen alls

Anjoh-->Åh, vad härligt med en hel natt utan uppvak. Det känns som du hade liknande kväll natt som mig Somnade utan napp, men vaknade och fick napp och sov sen heeeeeela natten. Sen på det så strålar solen ute! Åh, så härligt! Vi ska definivt ut en sväng. Tyvärr har snön blivit slask och just nu ute är det mest is och slask om vartannat. Så någon pulka blir det inte. Men jag tror vi ska gå till lekparken och gunga lite. Hittade nämligen en lekpark där det fanns en babygunga

Hon hade svårt att somna nu på fm.... svårt att veta om det är trötthetsgnäll eller "ont- i-tänderna"-gnäll... Somnade till slut ioförsig vilket var det viktigaste

• Solsken i blick

Achwell: Håller såklart med om att det är bättre än inget alls Hur länge vågar man hålla på och ge alvedon? Har gett det vid några tillfällen i nån vecka nu. Kan väl inte vara nån fara. Står inget på flaskan bara att man kan ge den fyra gånger om dan har jag för mig... Skönt att ni har sol. Vi har ösregn, men vi har trotsat vädret och gått till affären ändå. Härligt med luft! Skulle också vilja testa att gunga tjejen, vi har bebisgunga här hemma men inte testat den än.

Hur sent får era barn sova på eftermiddagen? Och hur länge? Igår sov Alva två timmar. Fick väcka henne vid femtiden för att hon skulle kunna somna på kvällen (brukar somna 21). Känns inte snällt att väcka henne, men hon hade ju sovit två timmar redan.

• Achwell

Vi har satt en gräns på att hon får sova till senast 17.30. Men vill nog sätta gränsen till 17 numer. Det märks på henne att hon kan vara vaken längre nu än för en månad sen.

Det brukar vara så här... hon sover till ca 11 / 11.30 och sen är det lunch 12, sen är hon pigg o vaken i typ 3-3½ timme, så hon sover igen efter 15. Sen brukar hon vakna av sig själv vid 16  / 16.30. Men det är när vi är hemma. Oftast så är vi o hälsar på mormor eller liknande så då går vi hem på eftermiddagen och då sover hon i vagnen när vi går. Jag brukar ta en omväg hem så vi är ute i minst en timme. Så fort vi kommer hem och rullar in vagnen så vaknar hon ...... så jag har aldrig behövt väcka heller. Men som sagt var, gränsen är någonstans mellan 17 . 17.30 och ungefär 3- 3½ timme efter att hon vanknat så är det läggdags för natten.

Angående alvedon - så vet jag faktiskt inte...? Slå en pling till bvc och kolla med dom för säkerhetsskull....

• Igloo79

Halloj

Det låter på flera att det varit rätt bra nätter.

Solsken: Inte kul med tänder. Jag fasar för när lillan ska få sina. Inte en enda i sikte ännu, så allt kommer väl samtidigt med buller och bång.

Ang alvedon: det brukar stå på förpackningen.

Vi har varit och badat i simhallen idag. Lillan var lite skeptisk till en början men när vi väl var i och hon hade fått vänja sig lite så trivdes hon som fisken i vattnet. Vi åkte till och med rutchkana!! Helfestligt.

• Igloo79

Har lagt den lilla damen nu. Gick hyfsat bra. Peppar, peppar. Hoppas natten går bra också för oss alla. Hade tänkt styra in henne bättre på rutiner i helgen, men det verkar som att det får bli till veckan. Har svårt att få grepp om hur mycket sömn hon verkar behöva på dagen och nu till helgen får vi besök av lite vänner. Så det blir mycket nytt som det är.

Hoppas nattning går bra för er alla. Vet inte om jag hinner skriva mer ikväll då vännerna är på väg och vi ska fika lite när de kommer.

Lycka till allihop.

• Sqti

Operation läggning är utförd. Gick bra och nu väntar lite kvällsmys för make och mig . Önskar alla en go natt!

• Achwell

Igloo79--> Vad kul att ni var till simhallen Jag och lilltjejen badade i badkaret tillsammans för första gången för någon dag sen... hon tyckte det var jättekul...... Har ni varit på babysim innan eller?

Ja, visst, ta det lungt i helgen, det får väl bli som det blir nu när ni har främmande.Hoppas natten går super

Sqti-->Skönt att läggningen gick bra och hoppas natten blir lika bra

Läggningen här gick också bra. Hon var dock uppe i varv så in i norden innan. Redan vid 17, när jag satte henne i gåstolen efter middagen så var hon på kanonhumör. Hoppade upp o ner, gjorde grimaser, hojtade, skrattade, spruttade med munnen. Ja.. man kunde nästan tro att hon fått kaffe eller nått, var så pigg så. Jättekul! Men sen fick hon välling och lugnade ner sig lite och jag lade henne 20:15. Redan 20:45 vaknade hon och var så ledsen, sådär PANG bara?! Hon måste ha drömt något. Så även denna kväll så slutade det med att hon fick nappen.

Hur har det gått för er andra då?

Ha nu en skön kväll och sov gott inatt - alla - bebisar som föräldrar

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?