• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • SaraF

Hej hej!

Lördag och pappa och lillan sover! Åh, så skönt att det är alldeles tyst och lugnt i lägenheten och man får en studn för sig själv!

Förrgår natt var hemsk! Det kändes som jag inte sov någonting och vi gik och la oss tidigt igår kväll, fredagskväll... Jag körde Tassmetoden som Achwell tipsade om under natten och det funkade två ggr! Hurra! Vid 5 vaknade jag av att hon låg och bökade hos mig så jag måste ha tagit upp henne någongång under natten för att amma... Kommer inte ihåg. Ojoj, sömnlösa nätter tar ut sin rätt!

Miasiv: Jag känner verkligen igen det där!! Min tjej har också jättesvårt att somna inne. Den här veckan har jag varit ute och gått både förmiddag och eftermiddag för att hon ska somna. Annars somnar hon inte och då blir kvällen så gnällig! Så hon behöver verkligen sova. Jag har kört sömnmetod efter lunch, så hon sover 30 min i sin säng efter lunch, men sen går vi ut vid 4 igen. Det tar ibland en halvtimme innan hon somnar i vagnen, så jag får mortion! :) Längtar till våren när man kan sätta sig och läsa någonstans ute medan hon sover klart!

Trevlig helg på er!

• Igloo79

SaraF. Ja det blir så ibland. Man gör saker av ren rutin, men glömmer vad och när man gjort det. Speciellt om man är trött. Lite läskigt tycker jag. Undrar vad annat man gör som man inte minns......?

Hoppas att natten varit bra för er andra. Här har det varit bra. Lillan vaknade en gång. Jag däremot hade svårt att somna på kvällen. tror inte det blev förrän vid 1-snåret som jag somnade. Liiiite sent med tanke på att dottern vill upp vid 6 för dagen. Var och är såååååå trött. Sover väl gott inatt då....hoppas. Inatt får maken ta natten - han är äntligen hemma och ska inte jobba i morgon.

• Sqti

Första uppvaket kom 2 timmar efter läggning och nästa kom vid 01.30. Hon var uppe till 02.30 och somnade snuttandes. Vaknade nästa gång halv åtta och ville upp.

• Igloo79

Här blev natten inget vidare. Vaknade vid 12, 2, 3 och 4. Vid 4 gick jag upp och gjorde välling och sen sov vi till kl 7.30. Det gör ju att vilorna blir förskjutna. Så det blir förhoppningsvis till att hoppa över em-vilan idag. Om lillan orkar dvs. Det blir många timmar från vila till nattning.....

Det var nog mycket mardrömmar inatt. Hon vaknade skrikandes samtliga gånger. Alla gånger (förutom sista) gick det relativt lätt att få henne att somna om.

• Sqti

Vår natt var helt ok. 2 uppvak varav flrsta kom 5 timmar efter läggning. Jätteskönt! Hon fick snutta bägge gångerna, jag orkade inte kämpa med att få henne att somna om utan tutten. Hon verkade tycka att det var jättemysigt eftersom jag inte kunde få tutten tillbaka sen . Hon vägrade släppa så jag kunde somna om, men jag erkänner det var mysigt att låta henne ligga där och snutta.

• Achwell

Hej på Er!
    Hoppas ni haft en bra helg! Det verkar som om en del haft lite uppvak och del många uppvak... hmm.. snart går det över tjejer... håll ut!

Här har det varit en fantastisk helg. Hon har sovit som bara den, inga uppvak! Imorse vaknade hon lite tidigt tyckte jag (06:33) så jag gav henne nappen och hon sov vidare till 8.30! Hon har sovit till ca 8 varje morgon... härligt!

Jisses!

Sqti.... nu är tankarna på ett syskon här igen..... hua.. ska kanske inte säga så... då kommer uppvaken som på en beställning....

Vad fort man glömmer det jobbiga nätterna.. eller glömmer gör man kanske inte.. Men.. ja.. ni vet väl hur jag menar?

Hoppas ni får sova gott inatt! Kram på Er!

• Sqti

achwell: jag vet precis hur du menar ang syskon och jobbiga nätter. man vet att det har varit tufft men man inbillar sig att det ändå inte var såååå farligt. hahaha man är rätt bra på att lura sig själv på det viset. . skönt att ni har haft lugna nätter!

här är det pappa som står för nattningen numera . Hon ligger för tillfället på honom och buffas men verkar lite orolig.

• linsingen75

Hej på er,
    Nu sitter jag o hoppas att hans knorrande ska övergå i insomnande utan skrik...
    Helgen har ju varit lite upp o ner med Stockholmsresa då han fått sova i sin vagn 2 nätter o dessutom under "konstiga" förhållanden. Men vi har hållt tiderna i alla fall. Fast ikväll somnade han på väg hem från flygplatsen (vid halv 7) så han skanske inte vill sova ikväll...hjälp...jag som e så trött.
    Första natten var jobbig med många uppvak, men då han låg i vagnen bara en halv meter från mig behövde jag ju inte gå upp. Natten mellan lördag o söndag blev däremot jätte bra - han vaknade bara en gång, men jag e ju ändå trött för det blev ju sent i säng - man vill ju ha lite roligt när man är iväg så kl hann bli efter 12.
    Hoppas att det blir en bra natt, men räknar knappast emd det!

lycka till alla!

• linsingen75

Hej på er,
    Nu sitter jag o hoppas att hans knorrande ska övergå i insomnande utan skrik...
    Helgen har ju varit lite upp o ner med Stockholmsresa då han fått sova i sin vagn 2 nätter o dessutom under "konstiga" förhållanden. Men vi har hållt tiderna i alla fall. Fast ikväll somnade han på väg hem från flygplatsen (vid halv 7) så han skanske inte vill sova ikväll...hjälp...jag som e så trött.
    Första natten var jobbig med många uppvak, men då han låg i vagnen bara en halv meter från mig behövde jag ju inte gå upp. Natten mellan lördag o söndag blev däremot jätte bra - han vaknade bara en gång, men jag e ju ändå trött för det blev ju sent i säng - man vill ju ha lite roligt när man är iväg så kl hann bli efter 12.
    Hoppas att det blir en bra natt, men räknar knappast emd det!

lycka till alla!

• Sqti

linsingen75: ååå jag hoppas verkligen ni får sova inatt! kankse blev han så trött att han skippar uppvaken inatt och är snäll mot mamma . *hoppas verkligen*

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?