• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Mystic: Kämpa på. Det blir bättre. Var konsekvent och den som är mest envis av er båda. Lillan här har insett att det inte är så stor mening med att ställa sig upp längre. Det är mörkt och tyst i hennes rum inför natten och jag lägger henne ner igen. Men visst är det kämpigt när de precis har insett förmågan. Nyhetens behag. Vi hade en period när hon kröp omkring en massa i sängen för ett par veckor sen. Precis när hon lärt sig krypa. Drygt var det, men det har lugnat ner sig. Kan du ha henne i famnen och få henne att somna så. Ett tag var det det enda som hjälpte - för att få henne att inte härja för mycket. Hon spjärnade emot, men till slut insåg hon att det inte var lönt det.

Sqti: Gott med frallor. Själv väntar jag hem maken från jobbet och sorterar i alla foton jag har på datorn och gör en backup. Man vet aldrig när datorn tackar för sig. ...

• Achwell

Läggningen här har gått bra.. inga uppvak än så länge *ta i trä*

Hoppas ni får en fortsatt skön kväll och en bra natt!

Natti natti!

• Mystic

Inatt prövade vi en annan "metod", vi hade taklampan tänd hela natten.. Tro de eller ej lillan sov 22-7 med bara 2 uppvak, en gång för nappen och lite klappande o filt, o nästa för välling:)
    Vågar dock inte dra några slutsatser utan ser de som en engångsförteelse ännu!!

• Sqti

mystic: ja du de upphör aldrig att förvåna dessa små liv .

Läggningen var kring 21.30 igråkväll och hon vaknade första gången 02.30 och hade svårt för att somna om. Promenerade med henne 2x10 minuter och hon somnade inte på riktigt förrän 04.00. Mellan tiden hon vaknade och 4 hann hon med att sova 30minuter men vaknade och var ledsen. Hon snuttade vid 4 och sov sen till 7 tror jag. Dock fick dagen sig en hemsk start eftersom hon föll ner från vår säng. Och jag blev vettskrämd. Hon verkar må ok, står och pratar just nu men jag är lite misstänksam iaf varje gång hon gäspar eller liknande. *orolig*

• Achwell

Sqti --> Hoppas det gick bra för lillan.

Om min natt så säger jag

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!

Har haft den jobbigaste natten på lääänge. Min skrutt vaknade 03:30 och jag gav henne nappen. Hon vaknade igen 03:45, men hon blev tyst. Hon vaknade igen 04:00 hon hade nappen i men var ledsen. Jag smekte henne på bröstet men det hjälpte inte så jag tog upp henne i famnen. Hon blev lugn så jag la ner henne .. men hon blev ledsen igen. Så jag tog till slut henne till min säng. Hon blev lugn när hon låg där, men det varade i ngn minut bara... av och till så höll det på så till ca 5. Jag kände då att hon inte kan slappna av hos mig så jag la tillbaka henne i hennes säng. Hon var ledsen i max 1 min sen somnade hon - ÄNTLIGEN! Sen skulle jag sova... mmm.... låg säkert i 40 min innan jag somnade. Sen vaknade hon efter 7 igen!

Jag hoppas verkligen att ni haft bättre natt.......

• Sqti

achwell: och jag som hoppades att du hade tagit dig ur det här sömnlösa träsket. hoppas det var en engångsföreteelse. vi var hos bm på vägning och mätning och jag berättade om fallet men hon tyckte att Ines var sig själv så jag hoppas att allt är ok. hon har busat hos faster idag och kikat på lillkusinen lite skeptiskt . nu sover hon middag i vagnen då vi precis har kommit hem och hon somnade under promenaden.

• Igloo79

Achwell: Va jobbigt.

Mystic: Har funderat lite på att skaffa en nattlampa till lillan då jag undrar om hon skulle sova bättre. Kan kanske ha lampan i hallen tänd och dörren lite på glänt.

Här har vi också haft en knasig natt. Vaknade kl 12 , 3 och 4 första gångerna. Tredje gången vaknade hon 4.40 och tyckte det var dax att kliva upp. Gav henne lite välling och tog in henne till oss i hopp om att hon skulle somna om. Inte det. Hon busade runt bredvid mig i sängen. Kröp och hade sig. Somnade till slut vid 6 och sov till 7.30.

Men jag tror att jag börjar urskilja ett mönster. igår på dagen sov hon två gånger. Sammanlagt blev det 4 timmars vila. Liiiiiite för mycket tror jag. Får nog dra ner på det. Var nämligen svårsövd och som sagt utvilad vid 4.40. Dessutom märker jag att de dagar hon äter mycket välling så blir nätterna bättre. Problemet är bara att de dagar när hon äter mycket välling är dagar hon äter lite "vanlig" mat till lunch och middag. Är lite kluven. Vill ju inte att hon ska leva på vällingen heller. Måste hitta någon form av balans i det hela.

• Sqti

igloo79: ja 4 timmar vila under dan låter verkligen mycket. Så mycket har Ines aldrig sovit på dan typ. Jo när hon var nyfödd men hon växte snabbt ifrån sitt sömnbehov. Jag kan tycka att det är mycket om hon sover 2 timmar om dan sammanlagt. Nu har hon sovit i ca 1 timme och jag börjar redan bli lite orolig för hon ska sova en gång till sen på eftermiddan. Och det där med vällingen och maten, klart man vill att de ska äta mer vanlig mat men kanske växer hon ifrån vällingen, lite iaf och börjar ät mer mat. Hoppas det löser sig för man blir smått tokig just när det gäller mat, jag iaf blir det med dottern och hennes matvanor.

• Achwell

Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse....  Visst det kommer att komma nätter då kan bli knas... men bara dom inte är flera på raken.

Jag märker en tydlig skillnad i att vara vaken på natten (jag alltså) nu och mot när hon var t.ex 3 mån. Man har en otrolig hjälp av hormonerna när man ammade så pass mycket som man gjorde då.. nattamningen t.ex.

Sen så tänker jag på er som blir glada av att eran lilla "bara" vaknade 2 ggr under natten..... fasen tjejer! Ni är så starka ! Här kommer jag och "gnäller" över en natt med ett uppvak efter att ha fått sovit hela nätter ett tag nu. Tänk vad olika det är.  Ni vaknar flera gånger på dagen och så orkar ni gå ut och gå och hålla på... så duktiga. Idag har jag faktiskt varit inne HELA dagen! Ioförsig så känns det som om jag har en förkylning på gång, kanske den "hjälper" till i min tröttma.

Igår så hade vi massor av aktivitet. Vi var på Vagga, gunga, gå, sång och dans med lillan och ca 10 bebisar med mammor. Efter det var vi till morfar och där var morbror och plastmoster. Kanske det blev för mycket intryck för lillgumsan och därmed den oroliga natten? Nåja.... idag kanske det blir för "lite" intryck iomed att vi stannat hemma hela dagen.... *hehehe*

Igloo79--> Jag har märkt att min tjej också sover bättre med massor med välling i magen. Jag har varit noga med att inte proppa henne med mat vid middagen (runt 17) utan att ge henne lagom, så det får plats med välling...... Men vet du, jag tror att vällingen som vi små får är väldigt bra, tillsatt massor med vitaminer och mineraler. Men som du säger.... man vill ju ändå inte att de ska "leva" på välling... Ger du fullkornsvälling förresten? Jag brukar ge ca 60% vanlig välling och 40% fullkorn....

Jisses vad jag skriver mycket.... måste vara kaffet jag nyss fått i mig...

Ha en fortsatt bra dag! Nu ska jag dra i mig resten av min kopp Zoegas kaffe.... mumma!

• Sqti

Nu har tösen sovit 2 timmar i sträck och jag känner ångesten krypa i nacken på mig *eller nåt liknande *. Ska snart köra och hämta maken med på jobbet hoppas hon vaknar innan dess.

achwell: klart du ska klaga efter en natt med 1 uppvak. var och en känner bäst sitt eget helvet (helvete var ett starkt ord men jag kommer inte på nåt bättre ). kaffe är mumma ska nu till köket och hämta mig en kopp nybryggt .

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?