• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Mystic

Hej hoppar in här, har en liten tjej som snart blir 8 mån, har sen 2 veckor tillbaka bara krånglat om nätterna (allt började när hon lärde sig krypa), hon somnar som vanligt vid 19-20 tiden. sen vaknar hon efter 1-2 timmar och skriker som en galning helt omöjlig att få henne lugn utan att ta upp och bära runt med henne, efter en liten stund lugnar hon sig men så fort man bara bockar sig ner och ska lägga henne så börjar hon igen. Helt hysterisk och vill inte sova i sin säng som hon har gjort så bra förut, sen får man hålla på med vaggvisa, napp, klappa osv osv en stund så kanske hon somnar om, sen vaknar hon igen på natten för att äta, allt mellan 01-05, efter de vägrar hon oftast sova i sin säng igen, då kan man lägga ner henne i vår och ibland hon somnar på direkten.. Puhh slitsamt med alla nätter.. och hon är ju så trött på morgonen, nu står hon i vagnen på verandan och sover efter en promenad..

• Lindisen81
    Sqti skrev 2008-02-18 21:22:36 följande:
    åå har du också en Ines/Inez. Mycket fint namn det där
    visst är det fint! en förkortad form av spanska Agnes som betyder renlig nånting... renlig å renlig... hmm...
    ja natten va helt bra! vakna två gånger för nappen bara, sov sedan till 7. så de där nätterna vi hade förra veckan hopas jag bara va på tillfälligt besök!
  • Sqti

lindisen81: skönt med en toppennatt! ja det där med renlig vet jag inte efter det jag hittade i blöjan imorse .

mystic: välkommen till gänget! hoppas du får lämna tråden snart .

• Achwell

Lidisen och Mystic --> Välkomna!

Sqti-> Men fy då, vilken natt du haft. Hoppas det bara var en dipp och nu blir allt bara bättre

Ja, här har vi haft en kanonnatt. Lade henne strax efter 20 och vakande vid 7... inget uppvak!

Jag är lite av ett kontrollfreak och har därmed skrivit upp när hon vaknar och läggs... vet inte riktigt varför jag gör så. Det är kanske för att det på något sätt ger mig stöd och så ser jag svart på vitt att det faktiskt blir bättre..... knasboll som jag är. Sambon säger "du kan ju ge ut en bok om det där"

Ialla fall så ser jag att det hela med uppvak började i början på december (hon var då 6  månad) och sen har det hållt på till för ca 1-2 veckor sen, alltså i cirka 9 - 10 veckor. Jisses vilken dryg period det varit. I slutet på januari så började lite grann med tassmetoden och jag känner så här i efterhand att det skulle jag börjat med tidigare. De senaste 10 - 14 dagar så har hon sovit hela nätter igen och knappt något uppvak. Uppvaken som varit har snabbt gått över, oftast inom 5-10 min och har varit på kvällen. 

Så ni som är nya i tråden så kan jag ju säga att det går över och det kommer att ta olika lång tid ... alla barn är ju olika Sen har jag haft mycket hjälp av nappen också... vi får väl se när och om vi får bakslag på den (om hon börjar tappa den på natten osv).

Ha nu en superbra dag!

• Mystic

Vad är tassmetoden?

Achwell skrev 2008-02-19 09:20:46 följande:
    Lidisen och Mystic --> Välkomna! Sqti-> Men fy då, vilken natt du haft. Hoppas det bara var en dipp och nu blir allt bara bättre Ja, här har vi haft en kanonnatt. Lade henne strax efter 20 och vakande vid 7... inget uppvak!Jag är lite av ett kontrollfreak och har därmed skrivit upp när hon vaknar och läggs... vet inte riktigt varför jag gör så. Det är kanske för att det på något sätt ger mig stöd och så ser jag svart på vitt att det faktiskt blir bättre..... knasboll som jag är. Sambon säger "du kan ju ge ut en bok om det där" Ialla fall så ser jag att det hela med uppvak började i början på december (hon var då 6  månad) och sen har det hållt på till för ca 1-2 veckor sen, alltså i cirka 9 - 10 veckor. Jisses vilken dryg period det varit. I slutet på januari så började lite grann med tassmetoden och jag känner så här i efterhand att det skulle jag börjat med tidigare. De senaste 10 - 14 dagar så har hon sovit hela nätter igen och knappt något uppvak. Uppvaken som varit har snabbt gått över, oftast inom 5-10 min och har varit på kvällen.  Så ni som är nya i tråden så kan jag ju säga att det går över och det kommer att ta olika lång tid ... alla barn är ju olika Sen har jag haft mycket hjälp av nappen också... vi får väl se när och om vi får bakslag på den (om hon börjar tappa den på natten osv).Ha nu en superbra dag!
  • Fialottis

Hej alla!
    Här har nätterna ljusnat (nja, inte bokstavligt talat alltså, bara sömnen menar jag!).. Elin sover oftast bra nu, och vaknar bara vissa nätter och då räcker det med att stoppa in nappen så somnar hon om direkt.
    Vi håller fortfarande på våra tider under dagen och tänker göra det framöver!

Jag lämnar härmed denna tråden och ger plats åt nya familjer! Det är skönt att prata med folk i samma sits när man tycker att något är jobbigt och denna tråden hjälpte mig mycket, så tack till alla er!
    Ha det så jättebra allesammans, kram på er!

• Igloo79

Halloj,

Här var det en bra natt. Endast ett uppvak. Nattningen tar lite längre tid. Hon vill så gärna vara uppe så hon stretar emot in i det sista.

Hinner inte skriva så mycket längre. Lillan har blivit väldigt aktiv på dagarna. Kryper, "klättrar" och försöker lära sig att gå. Står mot allt och alla så ofta hon bara kan. Så man får va med henne eftersom hon helt plötsligt kan släpp taget och "störtdyka" mot någon vass kant. Hon tror hon kan gå...

Välkomna alla nya. Känner så väl igen mig, men det blir bättre.

Mystic: Vi hade samma problem. Sov bra och sen vände det helt plötsligt. Vägrade sova i egen säng efter uppvak. Blev tokig när man la henne i sin egen säng igen. Så vi har haft henne hos oss ganska mycket under denna tid. Hon har fått sova i vår säng och då har hon många gånger sovit gott. Vi har alltid börjat med att natt henne i egen säng, men om hon vaknat på natten och absolut inte velat sova i egen säng så har hon fått komma till oss. Nu har det blivit bättre och det var ett tag sen jag tog över henne till vår säng. Peppar, peppar......Vågar knappt säga det, det blir väl bakslag inatt.

Sqti: Vilken jobbig natt....Lider med dig.

Anjoh: Kul att det går bra.

Funderar själv på att också lämna tråden, men kommer alltid in här i alla fall och kollar. Vill ju inte att det vänder igen och blir jobbiga nätter....

• Mystic

Här är de med likadant, hon är jätteaktiv på dagen och kryper och ska ställa sig upp överallt.. Har börjat krångla med bilstolen med som hon älskade sitta i innan, nu ålar hon och spääner ryggen så de är omöjligt att få i henne i den.. Skriker så fort hon måste vara stilla..

Nu har hon fattat att man kan ställa sig i sängen med:( hon ställer sig jag lägger henne ner , hon ställer sig , jag lägger ner, osv osv.. Nu ger jag snart upp, hon härjar i sängen nu, tuggar på nallen och kastar sig omkring..

Igloo79 skrev 2008-02-19 20:44:31 följande:
    Halloj, Här var det en bra natt. Endast ett uppvak. Nattningen tar lite längre tid. Hon vill så gärna vara uppe så hon stretar emot in i det sista. Hinner inte skriva så mycket längre. Lillan har blivit väldigt aktiv på dagarna. Kryper, "klättrar" och försöker lära sig att gå. Står mot allt och alla så ofta hon bara kan. Så man får va med henne eftersom hon helt plötsligt kan släpp taget och "störtdyka" mot någon vass kant. Hon tror hon kan gå...Välkomna alla nya. Känner så väl igen mig, men det blir bättre. Mystic: Vi hade samma problem. Sov bra och sen vände det helt plötsligt. Vägrade sova i egen säng efter uppvak. Blev tokig när man la henne i sin egen säng igen. Så vi har haft henne hos oss ganska mycket under denna tid. Hon har fått sova i vår säng och då har hon många gånger sovit gott. Vi har alltid börjat med att natt henne i egen säng, men om hon vaknat på natten och absolut inte velat sova i egen säng så har hon fått komma till oss. Nu har det blivit bättre och det var ett tag sen jag tog över henne till vår säng. Peppar, peppar......Vågar knappt säga det, det blir väl bakslag inatt.Sqti: Vilken jobbig natt....Lider med dig. Anjoh: Kul att det går bra. Funderar själv på att också lämna tråden, men kommer alltid in här i alla fall och kollar. Vill ju inte att det vänder igen och blir jobbiga nätter....
  • Sqti

anjoh: hoppas ovandet fortsätter bra för er! ha det gott!

Läggningen gick lite trögare ikväll än vanligt. Hon gnällde och gnydde medan jag bar henne men till slut somnade hon. Hon sover ca 9 timmar per natt så hn måste sova lite mer under dan och det har hon gjort de senaste 3 dagarna. Idag sov hon 30 min på förmiddan, 30min på eftermiddan samt att hon somnade igen en haltvimme efter att hon vaknade efter andra luren då hon var jättetrött. Då sov hon 1 timme på pappas mage och de mös båda två. Grejen är att hon sov från 17.15-18-15 lite väl sent men vi ville inte väcka henne. Hur som helst, snart ska jag baka en plåt med frallor till imorgon och sen är det sängen tror jag för mig med.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?