• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • latlisa

Ännu en som inte var så värst bra, ville inte ha sin kvällsgröt och sen skrek han mycket vid sänggåendet, mannen sprang en gång i halvtimmen fram till midnatt men sen var det ganska OK. Ammade vid femtiden och sov sen till strax innan sju. Sov bra på fm vilan.

• 070706

Jag har faktikst gjort så nu är idag att jag har skriivt ner ett mat schema för sonen som vi ska testa nu. För jag tänkte så att om vi kommer in i fasta rutiner med hans mat så kanske sovandet kommer av sig själv sen.. För jag har inget emot att han somnar i min famn vid 9 tiden i soffan men sen när jag lyckats lägga ner han i sängen och han sen vaknar 1-2 timmar senare och vill ha mat så är han uppe 1-2 timmar till..

Han är mjölk allergisk och går då på nutramigen så nu har jag sökt fram en massa recpt på mat som man kan göra på nutramigenen. Så nu ska jag göra gröt och välling och sånt på det :). Så kanske han står sig längre och inte vaknar så fort och sen flera ggr under natten..  Och sen ska vi försöka med det också att ta på ahn pyjamas på kvällen och sen lägga han i sängen om han är alltid för bångstyrig i famnen och verkligen försöka få han och somna själv.

SÅ får se hur det går?

Låter detta bra eller?

• Sqti

glömde skriva igårkväll satt fastklistrad vid gordon ramseys kitchen nightmares igen : Läggningen gick finfint och hon sov utan ett pip i två timmar då hon vaknade vid 11 och ammade och sov vidare till 3. Vaknade vid 3 och sov vidare hos mig och sen var det nog jag som vaknade vid 6 och hon vaknade vid 06.50 men jag fick henne att somna om till 07.50. Vilken lycka att slippa stiga upp så tidigt . Så sammanlagt blev det väl sisådär 3-4 uppvak totalt tror jag. En bra natt med mina mått mätt. Idag har hon sovit ca 1 timme sammanlagt sen hon vaknade vid 8.

• Achwell

Hallååå..... allååå.... allååå....

*eko*

Här var det inte mycket aktivitet. Måste betyda att ni myser med era respektive då barnen sover så gott så

Här blev läggninen sen pga av sen emlur. Men det gick bra. Hon låg o pratade en liten stund, men sen blev det tyst. Skönt!

The same procedure as last year?  Same procedure every year James!

(Med det menar jag att vi vill ha noll uppvak )

• Sqti
    Achwell skrev 2008-02-15 21:30:09 följande:
    Hallååå..... allååå.... allååå....*eko*Här var det inte mycket aktivitet. Måste betyda att ni myser med era respektive då barnen sover så gott så Här blev läggninen sen pga av sen emlur. Men det gick bra. Hon låg o pratade en liten stund, men sen blev det tyst. Skönt!The same procedure as last year?  Same procedure every year James! (Med det menar jag att vi vill ha noll uppvak )
    hehe ja de två gamlingarna säger det bäst! vad skönt att det blev noll uppvak !
  • Sqti
    070706 skrev 2008-02-15 11:02:58 följande:
    Har testat de med, men det är precis som om att när sonen ser mig blir han ännu mer hysterisk :/
    Känner igen det där på pricken. Min dotter blir inte lugn av att se mig eller om jag lägger min hand på hennes mage. Det blir bara värre och hon skriker ännu mer och intensivare. Att se mig är lika med att hon vill komma upp ur sängen.
  • Sqti

och så nattningen... gick helt ok, ammade inte ens. Ikväll gjorde jag den lilla ändringen att jag gav henne gröt och inte fruktpuré innan läggning. hon var så trött, jag la ner henne i sängen och gungade lite och så somnade hon. Hon har sovit 1 timme idag sammanlagt och det är för lite. fast det blir sällan mer än 1,5 timme så egentligen skiljer det bara på en halvtimme. Vi får se hur natten kommer att se ut. Både maken och hon ligger och sover. Han la sig vid 9 då han ska upp och jobba över imorgon. Han ska upp kl4, det är ju omänskligt! Fast jag jobbade en del galna arbetstider när jag var gravid så egentligen har man väl bara glömt bort hur man hade det då.

• Sqti

dags för första uppvaket 2 timmar efter insomnandet. har varit så några kvällar nu att hon har vaknat efter 2 timmar. hon fick några klunkar vatten och drack mer än hon brukar dricka efter maten på dan. tänkte att hon kanske var törstig efter gröten eller nåt så jag gav vatten och lite gungande i famnen och nu sover hon igen.

• Sqti

aaaahhhh vilken underbar natt. efter det första uppvaket vid 22.45 då hon fick vatten vaknade hon inte förrän 03.30 och då ammade hon en slurk och sov vidare till 8. Kan ni förstå hur utvilad jag är ?. Länge sen jag sov så bra. Tycker lite synd om maken som var tvungen att stiga upp 4 för att gå och jobba. Hur har det gått för er andra?

• snabla

hej jo vi har också mycket tjorv på nätterna just nu, svårt att veta hur man ska göra men vi försöker in i det längsta att bara ge nappen o "buffa" lite när hon fortf ligger i sin säng. Hon är lite gnälligare på dagarna också vill ha mkt uppmärksamhet o blir rädd/ledsen om man går ut ur rummet samt vid plötsliga höga ljud, så att det är en utv.fas är ju helt klart. Låter kanske hemskt att säga m skönt att man ej är ensam...går nog snart över då kommer de sova bättre en period igen, hoppas jag. Har haft avlastning i natt av pappan nu när det är helg, skönt att man är två. ha de bra alla sömnlösa föräldrar där ute o somnar barnet tidigt lägg er så ni får några timmar i af skit i att det är lördagkväll, det är bara att inse att man inte är nån partypingla längre utan småbarnsförälder.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?