• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Hej på Er!

Läggningen gick bra ikväll...... men.. jag måste bara fråga er om ni har varit med om det.

Hon spydde ikväll.. ca 30 min efter att hon ätit välling. Jag tror all välling (dryga 2 dl) kom upp! Hon var lite kinkig innan allt kom.... jag blev dyblöt... fick ta en duch och byta alla kläder! Hon verkade inte alls besvärad av att spy... hon blev faktiskt på bra humör efterråt. Så därmycket har hon aldrig spytt.....! Vad kan ha hänt? Jag funderar hela tiden på vad hon kan ha fått i sig... men jag kan inte komma på något utöver det vanliga. Visst händer det ibland att hon spyr.. men det är så lite.. det här var ju som värsta fontänen!

Något ni känner igen?

Jag har blivit förkyld.. kan det hon bli "magsjuk" för det...eller?

Hoppas nu bara inte att hon blir sjukare... funderar även på om hon kommer att vakna inatt.... nu när hon är tom i magen...?!

Hoppas läggningarna går bra och att ni får sova! Lycka till!

• Sqti

achwell: inget jag har varit med om faktiskt men å andra sidan äter ite min tös välling. Hon kanske mådde illa helt enkelt och därför blev lättade efter kräkningen. Hoppas inget allvarligt följer av detta, som magsjuka eller så.

Nattningen här gick till slut men hon kämpade emot eller så var hon övertrött jag har faktiskt ingen aning. Maken la sig tidigt så jag fick lägga henne och köra hans ritual, kanske därför hon inte ville, han var inte där. Nåväl nu sover hon iaf. Idag vaknade vi strax innan halv 8 imorse och fram till 5 på eftermiddan hade hon sovit knappt 1 timme allt som allt. Maken kom hem och la sig i soffan med hennes filt på sig och hon somnade på honom och sov i 1 timme i sträck. Ibland är de kluriga dessa små. Hon vaknade vid 6 kanske därför hon var så kinkig nu? Sov gott allihop!

• Sqti

första uppvaket kom nu men antagligen blev hon väckt av att någon tutade nedanför fönstret. jävla människor! hon fick lite vatten som plåster på såren och jag la ner henne igen och trodde att hon somnade. springer ut för att hämta mer vatten i pipmuggen och när jag återvänder till sovrummet står hon upp i sängen och ler. nehe du tänker jag och lägger ner henne igen. så nu får vi se om hon sover eller inte.

• Igloo79

Här har nätterna varit väldigt bra (vågar knappt skriva det!!). LIllan har sovit genom hela natten. 19.30 - 7.30/8.30. Men hon har då bara haft en vila på dagen. På gränsen att hon klarar av det, men jag får henne inte att somna oftare (och med kortare vakentid). Vi får se hur det utvecklar sig....

• Achwell

Igloo79--> Skööönt att nätterna varit bra! Härligt! En vila på dagen... ja, det var ju något du kände av att hon var påväg till.... När vilar hon då?

Sqti--> Hoppas lillan somnade trots att ngn klantskalle tutade.... ja.. man blir lite arg när liknande händer. "Tänker inte folk...."

Min stumpa sov hela natten och vaknade pigg och glad. Hon har ammat och inte spytt - så det var nog något tillfälligt....

Hon ammar (har gjort så i säkert 1-2 månader) väldigt lite. Hon liksom äter en liten stund, släpper.... tittar på mig och ler.. äter i ngn sekund igen.. och samma.. hehe. BVC säger "Ja, hon hälsar nog på dig bara...." För en timme efter amningen drar hon i sig 2-3 dl välling.... Har jag berättat detta förut... ? Känns som det....

Nu är det dags för välling för tjejen, så vi får se om hon behåller det.......

Hoppas ni andra haft bra nätter!

• Sqti

Vi hade sisådär inte mindre än 7 uppvak inatt. Hon vaknade ca en gång i timmen fram till 5tiden. Hon satte sig upp i spjälsängen och det räckte att hon fick lite vatten och att jag tog upp henne så sov hon. Maken tycker inte hon ska få sova så sent fler gånger som hon gjorde igår och vaknade 6 på kvällen. HOn ammade en eller 2 gånger minns inte riktigt men detta var efter 4.30 då jag inte längre orkade upp och bära runt henne . SÅ lat man är ibland. SKönt att ni andra får sova gott! Tror jag ska vara här inne själv om ett tag och diskutera lillans sömnproblem med mig själv .

• Achwell

Sqti--> Usch då, vilken natt! Hoppas natten som kommer blir bättre...

Här är det faktiskt lite sisådär. Själv har man åkt på en förkylning.... och jag har försökt att få lilltjejen att sova fm nu i snart 2 timmar!!!! Jag har tagit tempen på henne... och den visar 36.6 så hon har inte feber! När jag tagit upp henne så är hon så trött så! Så jag funderar faktiskt på att gå ut med henne.... trots att jag mår som en säck potatis!

Hm?

Jag funderar om det är något med henne annars... om kräkningen igår är tecken på något? Hmmm..

• Solsken i blick

Nu var det ett tag sen jag skrev här inne. Går sådär med nattsömnen. Nån natt vaknade hon inte alls och en annan ett par gånger. I natt vaknade hon vid fyratiden och blev jättearg och ledsen då jag la henne bredvid mig i sängen. Hon ville inte ligga i sin egen säng heller. Bar runt henne en stund och testade igen men det gick inte lägga ner henne. Till slut ammade jag henne lite. Har inte nattammat på ett tag nu. *suck* Sen när jag la henne i sängen satte hon sig upp och tittade. Till slut gick jag och hämtade en "baden-baden-dyna" och la mig på golvet bredvid henne med armen på henne och så somnade hon. Jag låg kvar där resten av natten för jag trodde hon skulle vakna igen, men hon sov jättegott till kl 7 då hennes pappas väckerklocka ringde grrrr.

Alva lägger sig vid 21-tiden på kvällen. Det verkar som alla andra barn somnar betydligt tidigare. Nån som har nåt tips om hur man ställer om dygnet?

Sqti: Stackare! Håller tummarna för att det blir bättre i natt!

Achwell: Förkylt det här också. A har nog fjärde förkyldningen på fyra veckor eller nåt. Jag har också åkt på några. Håller tummarna på att din tjej håller sig frisk!

• Achwell

Solsken i blick--> Angående det där med tid för läggdags. Här så brukar hon somna någon gång mellan 20 o 20.30 och jag har ju läst om barn som lägger sig runt 19.

Jag är lite kluven i den frågan faktiskt.. om det är för sent alltså. Jag tänker att jag ska försöka lägga henne kl 19.30 ialla fall.. och att komma dit är väl att försiktigt lägga henne 5 minuter tidigare för varje dag... fast utslaget på några veckor. Att sakta vänja in henne. Men sen slutar mina tankar i "det fungerar ju bra ändå med läggning så varför ändra på något som fungerar"..

Kan tänka mig att jag ändå kommer att ta tag i det där om några månader..... hon sover ju ganska länge in på morgonen... vaknar efter 8 någon gång. Så att lägga henne tidigare kommer att göra att hon vaknar tidigare.. tror jag ialla fall. 8 är ju skönt... sovmorgon.... typ, men i förlängningen funkar det inte... då är ju 7 bättre.... nåja, vi får se hur det blir framöver.

Idag var  hon omöjlig att söva på fm. Det hela slutade med att jag gick ut med henne. 12:04 somnade hon..... sov till 12:44.... Nu är det dags igen här... hon är lite trött tror jag, hon har gnuggat sig i ögonen några gånger. Det är ju 3 timmar sen hon sov så... ja... det är dags snart. Vi får väl se hur denna läggning går.

Ha en fortsatt bra dag tjejer och hoppas era kvällsläggningar går bra!

• Sqti

solsken i blick: min tös lägger sig också vid 21snåret, ibland senare. hon sov vid 20 innan men hon sov så dåligt så vi förlängde dagen för henne och lite bättre har det blivit men det kan ju bero pa andra saker också .

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?