• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Sqti-->Skönt att du haft en skön natt Härligt!

snabla -->Javisst är det jobbigt nu när de är i den här utvecklingsfasen / separationsfasen. Men som du skriver så kommer de igenom perioden och sover bättre ett tag igen

Här har natten gått sååå bra såååå! Lade henne lite senare än vanligt 20.30 och sen sov hon till 7.30 - kan inte bli bättre ju! Så det finns hopp kan man säga. Men det är /var en dryg period. Det var i början på december som hon började tappa nappen samt att hon hade dessa uppvak. Så vi har hållt på i 2 månader. Det känns inte så lång tid när man säger 2 månader men när det höll på så var varje minut såååå jobbig. Jag hoppas att vi är påväg ur det nu och får sova igen oss lite

• Silverflarn

En till vars 7-månaders bebis börjat greja på kvällar och nätter.... Jobbigt. Men det ska väl gå över. Skönt att man inte är ensam om detta fenomen .

• Igloo79

Hallå, hallå.

Det var ett tag sen jag skrev här. Har följt er alla dock, men nattningar, nattvak etc.

Här är nätterna helt ok. Vi har fortfarande ett par uppvak per natt, men inte som tidigare då lillan kunde vakna upp emot 20 ggr/natt. ett par vak klarar vi av och jag tror att de med tiden också försvinner. Hon rör på sig mycket i sömnen för tillfället nu när hon "upptäckt" sin fysiska förmåga så jag tror att det påverkar hennes sömn en hel del.

Däremot är vilorna helt huller om buller. Ena dagen blir det en lång vila, andra två korta, någon dag en lång och en kort. Får se vart de slutar.

Fick sovmorgon i morse. Inte för att lillan sov längre (hon vaknade 6), men maken gick upp och gav henne frukost etc. Jag gick upp vid 9. En välbehövlig sovmorgon. Skönt med helg...

• clay

Åhhhh, vad trött jag var i morse. Skönt att veta att det finns fler därute. Min son började sova oroligt första gången för 3 nätter sen. Från att ha sovit från 20-08 vaknade han säkert 10-20 ggr.
    Sen nästa natt sov han som vanligt igen från 20-08. Så jag trodde att jag hade gjort nåt fel den natten han sov så dåligt.
    Inatt var det dags igen och han vaknade säkert 20 ggr och vred och vände sig och hade svårt att komma till ro.
    Vilka vrak vi var imorse (jag och sambon)... fyfan...

Men nu vet vi att det kanske är en period.. Hoppas den går över snart!

• whitestar

Här är oxå en med en son som nyss börjat sova oroligt!Dock är min son snart 9 månader ( på torsdag). Han vaknar inte flera gånger per natt dock,utan han vaknar EN gång vid fyratiden och kan inte somna om förrän efter en,två timmar!Detta började ske när min sambo började om att jobba igen på annan ort så jag är ensam i typ 3 veckor nu! Tur jag inte är nån kvällsmänniska så det blir rätt tidiga kvällar för att orka med nätterna!Har räknat ut att han sovit 12 timmar i snitt per dygn sen detta började...så nu försöker jag dra ner på tupplurarna under dan så får jag se hur det funkar

• Igloo79

är det inte det ena så är det det andra. Nätterna har ju som sagt börjat arta sig. Något uppvak, men ingen katastrof. Vilorna blir knasigare hela tiden. Tar längre tid för lillan att somna. Och nattningen likaså. Funderar allvarligt på att börja med en vila/dag. Men känns som att det är lite tidigt. Hon är ju bara 9 månader. Vissa dagar har hon bara en vila och då stupar hon i och för sig i säng på kvällen. Men dagarna hon har två vilor har hon svårt att somna på kvällen samt när hon ska vila.

Några goda råd.

Clay och whitestar: Ni är i gott sällskap. Har inte stora problem m natten längre, men har varit där och vet hur jobbigt det är.

• SaraF

Hej hej!

Här är det fortfarande samma sak, flera uppvak under natten. Hon somnar så fint själv vid 20 och då är det så sköööönt att bara få vara för sig själv, och det är lätt att bli sittande uppe för sent... Igår fastnade jag i Hillewi Wahls "En fuskmammas bekännelser", rekommenderas starkt! Jag skrattade högt så att sambon undrade vad jag höll på med.

Min tjej vaknar alltid runt kl 1 första gången (ibland vaknar hon tidigare, men då somnar hon om själv) Då har jag precis kommit in i djupsömn själv... Men nu måste jag erkänna: Jag ammar henne till sömns de gånger hon vaknar upp, sen lägger jag tillbaka henne i hennes säng. Jag har ju provat att få henne att sova själv, men då bara bökar och bökar hon och alla är trötta när morgonen kommer. Nu känns det som om alla får sova så gott det går. Tror ni att hon kommer över den här fasen trots att jag skämmer bort henne med att hon får snutta flera gånger på natten?

Det enda är ju att det skulle få vara skönt att få sova lite längre perioder själv... Konstigt nog är jag inte så trött ändå! (Pappa är tröttare), men det är vl mamma-hormonernas förtjänst!

Kram på er!

• Sqti

Nattningen gick bra fast det tog kanske 5 minuter längre än vanligt. Hon somnade på pappa ikväll vid 18.50 och sov en halvtimme men det är lugnt då det är helg. Hon sov sin dagvila mellan 13.30-14.10 så det var väl hög tid för en tupplur på kvällen. Hon somnade för en halvtimme sen och vi får se hur natten blir. Hon fick gröt ikväll igen innan läggning. Maken tyckte att det var jättmysigt med henne på hans bröst. Jag har märkt att hon kommer lättare till ro om man lägger hennes filt på sig och sen bär henne omkring så eller bara sitter med henne så. Antar att det har blivit hennes snuttefilt eftersom hon sover med bara den på sig. Filten sparkar hona ldrig av men täcket som hon har åker alltid av. Så vi håller oss till filten.

• Sqti

saraf: du är inte ensam. Jag låter också lillan snutta sig till sömns när hon vaknar under natten. Nu har ju uppvaken blivit färre (peppar peppar) men de ånger jag inte får henne att somna om på annat vis får hon snutta. Hon växer väl ifrån det såsmåningom hoppas jag och jag vill inte avvänja henne nu när hon har det så jobbigt.

clay o whitestar: välkomna till tråden och jag hoppas att ni får lämna den snart .

• Igloo79

Haha vilken skum natt. Lillan sov väldigt gått. La henne dock inte förrän kl 21 och hon har det senaste dygnet "endast" fått 12 timmar sömn. Känns som lite lite för en 9-månaders. Men hon är pigg och glad och busar och leker som vanligt. Så jag vet inte ...vad tror ni? Hur mycket sover era småttingar sammanlagt under dygnet?

Natten var som sagt skum. Hon sov bra och vaknade till en gång vid tretiden. Men det märkte jag inte förrän sängen var tom bredvid mig. maken hade vaknat och gått in till lillan. Ändå är det jag som har monitorn på min sida. Gissa om jag måste ha sovit tungt. Somnade om och vaknade inte förrän vid 6 då hon ville upp.

SaraF: Jag snuttammade etc men det blev så många uppvak att jag inte orkade längre. Men klarar du bara av det själv så ser jag ingen anledning till att du måste få bort det.

Sqti: Skönt att hon fått en snuttefilt. Här har vi förskt introducera det men lillan förstår inte konceptet. Mysigt att somna hos pappa.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?