• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Igloo79

Hahahahaaa....helroligt. Nu har maken vaknat också. Tydligen har jag sovit jättedjupt och han har varit uppe fler än en gånge. Han är helt slut. Hahaha. Helskumt. Jag brukar vakna jättelätt när hon bökar..

• Sqti

Vi har haft en katastrofal natt om man ska jämföra med de föregående nätterna. Hon somnade 21.20 och vaknade 23.00, 01.00, 03.00, 04.30, 05.50, 06.50 då maken slutligen gick upp med henne. Jag är på sånt uselt humör, ja nu har det lagt sig lite men jag var det tidigare. Hon drömde nog väldigt livligt eftersom hon pratade en del och mumlade och sparkade med benen och ville vända till mage när hon låg med oss. Vet inte om den sena tuppluren igårkväll sabbade natten men idag ska det inte bli några sena tupplurar iaf. Vågar inte riskera nåt.

• Achwell

Igloo79--> Jag har haft en sån där riktigt djupsömn en gång för många veckor sen. Sambon hade öronproppar... jag sov och lilltjejen vaknade.... sambon vaknade.. jag sov!!!! Snacka om djupsömn - men gissa vad jag kände mig som en dålig mamma när jag fick höra om det....

• kodoktorn

Halloj!

Det var längesen jag var inne på den här tråden. Dottern var 8 månader när den startade och är ju drygt 9 månader nu. I natt sov hon för första gången hela natten, somnade vid 19.30 och sov till 05.45. Vi vaknade vid halv tre av att hon inte vaknat och sambon var tvungen att gå in till henne för att kolla att allt var bra. Hoppas att det håller i sig. Det kanske beror på att jag slutade amma för 4-5 dagar sen och sambon tagit nätterna sen dess och bara gett henne vatten så det kanske funkar med vatten flaska.

• Igloo79

Här är inget sig likt. Igår var vilorna korta och läggningen blev sen. Idag har vardera vila varit minst 1½ timma (två vilor) och läggningen blev tidig. Så här tidig har den inte varit på länge. straxt efter 19 la jag henne. Vad är det som händer....??

Sqti: Va jobbigt. Vet hur det är med såna nätter. Man tror man håller på att bli tokig.

Achwell: Ja lite skraj blev jag allt av att jag inte vaknade, men tycker det mest är roligt nu. Kan skratta rätt gott åt det. Kroppen behövde tydligen det. Tur bara att maken var hemma och inte jobbade natt. Hon hade nog legat och gråtit ett tag innan jag hade reagerat. Jag hade tydligen bett honom gå upp till henne för att jag inte orkade. Har inget minne av det alls. Jag var tvungen att fråga honom flera gånger i morse för jag trodde han drev med mig. Men så är inte fallet.

Jag är väl lite orolig för kommande nätter. Maken börjar tidigt på jobbet i morgon och behöver få sova, så jag hoppas att jag vaknar...

kodoktorn: Hoppas att det håller i sig.

• SaraF

Hej!

Hurra! Natten till idag somnade min lilla vid 20 som vanligt. Hon hade ett par korta uppvak på kvällen innan vi la oss, men det räckte att stoppa om och säga "godnattramsan". Jag vaknade klockan 03.45 och undrade varför ingen vaknat! 04.15 vaknade hon, ammade och somnade om till 8.30! Skönt med bara en nattamning!

Idag har vi haft besök och hon var rejält trött. Hoppas, hoppas att det har vänt och att det blir bättre nu!

Nu är det filmdags!

Kram!

• Achwell

Här har vi haft några kanonnätter.. härligt härligt!

Igloo79--> Samma här, ena dagen sova länge och mycket, sen andra dagen sova lite...? Idag så blev det en sen läggning igen pga att emluren kommer så sent..?

Har haft ett uppvak (redan inom 30 min?), men nu är det tyst igen så hon somnade nog om - skönt!

SaraF --> Hoppas det håller i sig

Ha en skön kväll tjejer!
    Nu är det filmtajm här

• Sqti

Nu är även min lilla gobit lagd. Hon har nog sovit i ca 15 minuter nu och maken gick också och la sig nu. Han ska jobba 12 timmar imorgon 06-18 bläää. Ska laga nån god mat till han som plåster på såren. Hon sov en lur på 30min vid 11 eftersom hon var uppe tidigt idag, 06.50 redan. Nästa sov hon vid fyra till halv 6. Hon var gnällig efter den men snart lekte hon för fullt. Blev badad av maken och efter badet var hon trött och en halvtimme senare fick hon gröt och då trodde jag att hon skulle somna . Men nej, lekte en timme till och kikade på Singing Bee med oss och sen fick hon nog och ville sova. Nu sitter jag här och laddar musik på min iPod så jag har nåt att lyssna på på mina promenader eller när jag tränar. SOv gott allihop!

SaraF: åå vad skönt för er med endast ett uppvak. vet hur salig jag blir av såna nätter .

• Sqti

En najs natt. Att det kan vända så från natt till natt bara. HOn somnade 21.20, vaknade en timme senare och drack vatten sen sov hon till 02.30 och snuttade och somnade om till 06.30. Jag har också hunnit vila då jag somnade 22.30 så nu är jag nöjd. HUr har det gått för er andra?

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?