• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Achwell

Sqti--> Tack Ja.. jag förstår det där med att man sitter och räknar minuterna när bebben sover "för mycket".... Blir det en sen emlur så blir jag sån. Det har ju hänt att hon sovit till 17.30 och hon som brukar läggas för natten vid 20....  Men än så länge har det gått bra vid kvällsläggningen när hon sovit så länge. Min stumpa sover nu sin emlur. Jag la henne för en timme sen.... vi får se hur länge hon sover nu. På fm sov hon 1½ timme. Hon verkar ha lite mer sömnbehov än "normen".  Hoppas kaffet smakade

• Achwell

Rapport:
    Läggningen gick bra här, lades tidigare än vanligt. Var lite gnällig under kvällen - hoppas på noll uppvak.

Lycka till ni andra!

• Sqti

Tösen somnade på pappa ikväll, i soffan . För att göra dagens hemska början värre slog hon sig i soffbordet ikväll med tänderna och är blodig i tandköttet ovanför framtänderna. Usch vad blodigt det var en stund. Måste kolla till henne lite oftare ikväll så att allt är som det ska.

achwell: håller tummarna för noll uppvak. jag hoppas nästan att det blir uppvak här inatt.

• Mystic

Inatt kör vi samma här, taklampan tänd, än så länge sover hon snällt:) *håller tummarna*

Igloo79 skrev 2008-02-20 13:36:44 följande:
    Achwell: Va jobbigt. Mystic: Har funderat lite på att skaffa en nattlampa till lillan då jag undrar om hon skulle sova bättre. Kan kanske ha lampan i hallen tänd och dörren lite på glänt. Här har vi också haft en knasig natt. Vaknade kl 12 , 3 och 4 första gångerna. Tredje gången vaknade hon 4.40 och tyckte det var dax att kliva upp. Gav henne lite välling och tog in henne till oss i hopp om att hon skulle somna om. Inte det. Hon busade runt bredvid mig i sängen. Kröp och hade sig. Somnade till slut vid 6 och sov till 7.30. Men jag tror att jag börjar urskilja ett mönster. igår på dagen sov hon två gånger. Sammanlagt blev det 4 timmars vila. Liiiiiite för mycket tror jag. Får nog dra ner på det. Var nämligen svårsövd och som sagt utvilad vid 4.40. Dessutom märker jag att de dagar hon äter mycket välling så blir nätterna bättre. Problemet är bara att de dagar när hon äter mycket välling är dagar hon äter lite "vanlig" mat till lunch och middag. Är lite kluven. Vill ju inte att hon ska leva på vällingen heller. Måste hitta någon form av balans i det hela.
  • SaraF

Hej!

Sqti: Usch! Låter otäckt! Men det går väl inte att vara med varenda sekund när de börjar fara omkring! Hoppas att det gick bra oh såg värre ut än det var!

De senaste nätterna har varit lite bättre med ett par uppvak då jag ammar så att hon somnar om. Sen har hon börjat vakna lite tidigare än förrut, redan kl 7, vilket inte låter så tidigt med tanke på hur en del av er andra har det... I påsk har jag bestämt mig för att ta tag i att lära henne somna om själv, utan att snutta på natten! Hoppas att det kan bli så bra som för Achwell, ett barn som sover hela natten (för det mesta...Håller tummarna för dig!)

Jag provade med välling till frukost i morse, men min tjej vägrar äta det, så det fick bli snuttning istället...

Va tidiga era barn är med att krypa och börja resa sig! Vi övade krypning idag, men eftersom hon avskyr att ligga på mage blir det nog en "rumphasare"! :)

Natti natti!!

• Igloo79

Achwell: Hon får bara fullkornsvälling.

Sqti: Va läskigt. Lillan slog i pannan i sängkarmen häromdagen. Stor bula och blåmärke. Syns än. trodde hon tuppat av först. Man får va så mycket mer på sin vakt när de rör på sig mer och mer.

SaraF: Lillan började krypa när hon var 9 mån (för ca två veckor sedan) Började med att rumphasa och nästa dag kröp hon.

Vi får se inatt. Har försökt få en bra balans i maten idag. Nattningen gick bra. Hon låg och pratade i sängen. Jag kunde gå ut och hon pratade ett tag och somnade sen.

Lycka till inatt allihop

• linsingen75

Hej,
    Vilken underbar tråd, fast egentligen inte med tanke på alla som inte får sova. Men jag behövde verkligen höra att vi inte är ensamma. Min son som är 7 månader har aldrig sovit exemplariskt men helt ok. Han gick ner på ett nattmål tidigt och slutade äta helt på natten vid 4 månader så det var ok. Men han vaknar flera gånger per natt. Strax innan jul vale jag att ta bort nappen vid läggning o fick bra resultat. Han har sedan dess sovit ung till 5 och sedan vaknat ca 2 gånger till innan 8, förutom 1-2 nätter i veckan som varit lite sämre. Nu, för ca en vecka sedan är alla nätter lite sämre. Han vaknar så tidigt som 12 ibland o sen var o varannan timme o det värsta är att det inte går att få honom att somna om så till sist fick jag ge honom nappen redan första uppvaknandet (innan fick han in´te den förrän 5). Jag är själv då min sambo jobbar på sjön - han är ute 6 v. - så vad jag orkar är verkligen begränsat. Nu tror jag jag ska försöka hålla ut i natt o inte ge nappen för jag tror verkligen det hjälper - men det är så svårt när man strå där helt slut! Men ni ger mig ändå lite styrka för ajg är inte ensam och jag har fått en del anledningar till varför han sover sämre!
    sov gott alla

• Sqti

linsingen75; välkommen och nej du är inte ensam, långt ifrån .

• Igloo79

linsingen75: Välkommen. Håll ut det blir bättre. För oss var det nappen och nattmatninge som ställde till en del problem. Vi tog bort de faktorerna och nätterna blev avsevärt bättre. Vi hade innan det 10 - 20 uppvak/natt. Gick snabbt ner till omkring 4 uppvak. Idag är vi nere i 1 - 2 och då räcker det med att man går in och smeker lite på henne. Ibland behöver man inte gå in alls. Så det blir bättre.

Hoppas att era nätter har varit bra. Här hade vi en bra natt igen. Endast ett litet uppvak. Med betoning på litet. Hon hojtade till vid tretiden och somnade om innan jag ens hade hunnit upp ur sängen. Vaknade 6.15 och då var det morgon. Ska köra samma "balans" med mat och välling idag med. Vi får väl se om det var det som gjorde susen eller om det bara var ren tillfällighet.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?