• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Mystic

De där med lampan kommer jag nog fortsätta med, var nog en stor del av "problemet" ..
    Inatt gick "lika bra" som förra med lampan tänd, hoppas hoppas de hjälper:)

• Sqti

Vår natt har varit sådär. Hon somnade vid 9 och första uppvaket kom 23.30 när jag skulle lägga mig, hon grät och var ledsen och vattnet hjälpte inte så hon fick snutta. Hade nog lite dåligt samvete efter allt som hade hänt igår så jag tänkte hon ska få snutta sig nöjd . Sen somnade hon till 3 varpå hon vaknade och var ledsen igen så jag bar henne lite och hon somnade och vaknade igen efter 20 minuter och jag upprepade processen 2 ggr till innan hon slutligen somnade kl 4. Så på en timme hann hon med vakna 3 ggr. Lite sömnig var jag allt när jag gick här med henne. Hon somnade lite efter 4 och vaknade 7 imorse.

• Achwell

Hej på Er!
    Det var en bra natt här - skönt. Somnade strax innan 20 och sov till strax efter 8 UTAN uppvak...!

Lade henne nu på fm för ca 15 min sen och ja..... hon gnäller fortfarande lite i sin säng! Hmmm.... hon brukar somna ganska direkt när man lägger henne.....? Hmm.. jag ska ge henne lite mer tid att lugna ner sig. Går jag in så är det lika bra att ta upp henne. Hon kommer blir så arg om jag går in och tittar till henne och inte tar upp henne..... det vet jag.

linsingen75--> Välkommen! Du är verkligen inte ensam om detta. Det har (för mig) verkligen hjälpt att skriva av sig här. Tjejerna här är så goa så Men som Igloo79 skriver så blir det bättre, det är faktiskt bara att hålla ut och göra så gott man kan.

Kram på Er tjejer!

• linsingen75

Hej på er,
    Natten har varit ok - han vaknade inte förrän kl 3 men sedan tog det ju över en timme för mig att få honom att somna om igen. Försökte verkligen undvika nappen men efter 35 minuters buffning o smekning så orkade jag inte längre o han fick nappen. Då lugnade han sig men jag fick ändå gå in till honom några gånger till innan han äntligen somnade om strax efter 4. Sen sov han till halv 7 o då tog dt mig ca 20 minuter att få honom att sova lite till. Kl 7.50 började sedan dagen. När jag läser hur vissa av er haft det o har det så inser jag att mina nätter kanske inte är värst, men de är nog så jobbiga för mig och när man inte har någon avlastning (mer än mormor o farmor som kommer o passar någon gång i veckan)så blir det tufft.
    Men jag får ju bita ihop....det kan ju inte bara vara underbart att vara småbarns förälder
    kram på er

• whitestar

Hej igen!Oj,vad mycket inlägg det kommit sen sist,orkade inte läsa alla...kan meddela att min son börjat sova bättre nu,sover ända till 5.30 på morron!(det är sovmorgon för oss). Däremot så vaknar han upp ibland på natten,men jag brukar hyssja han o säga godnatt utan att ens stiga upp ur sängen,funkar nästan alla gånger.Blir ungefär 1 gång per natt jag måste stiga upp och bädda om han,sen så somnar han faktiskt om!Gissar att han drömt nånting dom gångerna..Åsså har jag upptäckt att jag kan få han att somna om efter vällingen på morgon till klockan 8 om jag struntar i att tända lampan och bara har sovrumsdörren lite på glänt. Men det blir konstigt med tupplurarna på dan isåfall så det är bara i nödfall jag använder mig av det:)

Hoppas ni oxå får till det med nätterna,jobbigt när man inte kan sova!

linsingen75: Jag vet hur jobbigt det är att inte få sova och inte har så mycket avlastning,min karl jobbar oxå borta veckor i sträck..Man får förenkla så mycket som möjligt för sig och inte ta så hårt på saker som tex städningen så att man hinner vila upp sig!

• Igloo79

Lillan är nattad. Nu får vi se hur natten blir. Bra hoppas jag så att vi får sova.

Hoppas det går bra för er alla med nattning och att alla får sova inatt.

• Achwell

Lillgumsan sover sen en dryg timme sen och läggningen gick bra, inte ett pip. Så skönt så med sådana läggningar Det har varit lagomt med aktivitet idag så jag hoppas att natten blir fri från uppvak.

Sov gott!

• Sqti

Operation läggning är utförd även här, tog lite längre tid ca 20min och var allt annat än gnällfri men jag tror att hon är så trött ibland att hon inte kan bara slappna av och somna utan måste ventilera av sig först. Väntar mig inga mirakel inatt utan några uppvak och eventuellt 1-2 promenader men vad ska man göra. God natt ni andra!

• Igloo79

Sqti: Hoppas att du fick ett mirakel.

Här har natten varit bra. Ett uppvak blev det. Ett med gallskrik dock. Fick gå in och trösta. Tror att hon drömt mardrömmar. 5.30 ville hon upp för dagen. Tog över henne till vår säng och lät henne ligga och snutta/amma lite. Sen gick vi pp vid 6.

• Sqti

igloo79: som väntat blev det inga mirakel

Hon somnade vid 21.20 och första uppvaket kom när jag gick och la mig vid 11. Hon var ledsen och grät mycket i ca 20 minuter innan jag fick henne att somna om. Sen vaknade hon strax innan 2 och somnade om en halvtimme senare. Men det konstiga var att hon inte gnällde eller nåt utan var jättelugn. Efter det vaknade hon vid 4 och jag tog henne till mig och hon snuttade och jag somnade direkt, smått trött . Sen tror jag att hon ville upp strax innan 7 eftersom hon var redan uppe i sängen och kröp bredvid mig men jag la henne på ryggen och sjöng lite för henne och hon somnade . Gissa om jag blev förvånad. SÅ idag mina vänner har jag fått sova till 9, vilken lyx!!! God morgon!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?