• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • lyckansost

Elisha: jag kan trösta dig att det blir bättre med tiden har själv 1 1/2 år mellan mina två första barn och känner igen mig i det du skriver man hann defenitivt inte med sig själv i början och få dom att sova samtidigt var dag var inte det lättaste men när med tiden blev det lättare och nu har dom jätteroligt tillsammans!!!

• Elisha
    lyckansost skrev 2008-03-12 16:59:02 följande:
    Elisha: jag kan trösta dig att det blir bättre med tiden har själv 1 1/2 år mellan mina två första barn och känner igen mig i det du skriver man hann defenitivt inte med sig själv i början och få dom att sova samtidigt var dag var inte det lättaste men när med tiden blev det lättare och nu har dom jätteroligt tillsammans!!!
    Jag hoppas verkligen att det blir lättare lite längre fram, annars kommer nog de gråa håren snart....

Det verkar inte bli någon träff imorgon, eller???
    Saga 060526 & Elmer 080119
  • vinternatt

Hej!

Vet inte om det blir någon träff imorgon men Elsa och jag kan tyvärr inte komma. Ha det så trevligt med alla era småttningar om ni träffas!

• November2007

Det blir nog ingen träff imorgon. Jag har verkligen tusen saker att göra, och jag har inte ens hunnit städa lägenheten så den ser kaosartad ut så vi får ta det en annan vecka.
    Nästa vecka lär det nog inte bli något heller när det är påsk, men veckan efter det..
    Då jäklar måste vi ta tag i dessa träffar ordentligt!!

Har nyss kommit hem.. Man hinner bara vakna så ska man sova för natten igen, så känns dagarna. Vi har knappt varit hem alls under dan =/

• aldenbo

Vars tog solen vägen? jag som tänkte att jag skulle ta en primiärtur med vagnen idag om det var fint väder. inte för att det e' dåligt väder helller nu, men känns inte lika kul att gå ut.

Är det någon av er som använder bärsjal? å vad tycker ni om dem? funderar på att köpa en, har ett bärsele sen tidigare men gillade inte den riktigt. och vad för slags sjal ska man köpa?

• Blåbärspaj

Men snö idag igen..vi har också grejer att fixa till dopet..okej..bara köpa frimärken och posta då...och ta sig ut:P men för mig har det alltid tagit en arbetsdag att få sånt gjort..jag var ingen bra brevkompis när jag var mindre och man höll på med sånt, hehe.

Japp,vi får ta det efter påsk!

aldenbo; jag har en bärsjal, en trikåsjal.Har inte använt den på ett tag nu men när hon var nån månad gammal o grinade mkt o hade ont i magen gick jag mkt med den, tyckte den var suverän, och det verkade bebban göra också för hon somnade alltid i den

• Nenny86

God morgon alla :) Kan det inte bli sol snart ute, vill att det ska bli lika fint väder som i tisdags. Man skulle orka sig upp och fixa sig medans lillen sover. Hoppas denna dag blir bättre än i går då han var jätte grinig. Tror han kan vart övertrött verkade som det med lite magont på det. För så fort han får ligga på mage så somnar han. Vet att man inte ska ha så små sovande på mage men vad gör man om det är det enda som får det lugna? Har ju han bara på mage när jag har uppsikt förstås.
    Nä ska ta mig up nu för snart är det matdags för honom också!

• Biiiii

hej allihopa!

Idag var en riktigt bra natt! Lillan har sovit mellan 23.30 till 07.30, och bara ätit en gång!!! Jag är så glad, det är första gången hon bara äter en gång under hela natten.!! Vi har hunnit vara ute på morgonpromenaden och ska snart iväg till BVC, känns alltid lika spännande att gå dit för att se hur mycket hon växer =)

Ja, var är solen?? Men det är ju iallafall ganska skönt ute, även om det är lite snöväder. Tänk va skönt till våren när man kan minska ner på kläderna på barnen när man ska ut, dubbla overaller o dubbla mössor o gud vet allt. O skönt själv också att slippa klä sig så mycket.

Elisha: Jag kan verkligen tänka mig att omställningen är total nu när du har två små där hemma. Jag har tyckt att det varit en jätteomställning att vara hemma med Kerstin, och jag har ju bara en =) omställningen märktes så väl när Krille började jobba igen o man skulle vara själv hela dagarna, det gäller att planera så man får ihop allt. Sedan är hon ju ännu så liten att vi inte riktigt har några fasta rutiner, utan man får anpassa sig efter lillan, vad hon vill göra och när =) Första måndagen vi var själv jag o Skruttan var helt kaotisk =) men vi börjar lära oss nu, sedan är ju dagarna olika vissa går jättebra, och vissa dagar kan vara lite krångligare, samtidigt försöker jag tänka på att njuta av tiden, för det är ju ändå så kort tid de är så här små.

Hur gör ni mammor med nattningsproceduren förresten? Lägger ni ner de i egen säng, eller låter ni de somna i famnen eller hur gör ni?? Vi har precis börjar kommplettera med ersättning på kvällar för att hon ska bli mätt, och då blir ju plötsligt nattningen lite annorlunda, tidigare har jag ju ammat henne i vår säng, och när hon somnat har jag lyft över henne till egen säng... en liten fundering bara...

Ha en skön dag alihopa!!!

• November2007

Biiii - Vår nattprocedur ser oftast likadan ut.. Milla äter bara på flaska så antingen ger jag eller pappa mat till henne vid 21.30-22 tiden i vardagsrummet, byter om på henne, innan vi går och lägger henne i sängen. Där inne drar vi igång mobilen som spelar nån minut, men vi drar bara igång den en gång och hon ligger ändå tyst (de gånger hon inte hunnit somna förstås) och tittar och sugen på nappen tills hon själv somnar. Hon brukar ligga och prata där inne men vi går aldrig in förrän hon piper till och hon har tappat nappen. Vi sätter bara i den i munnen och går ut. Vi stannar aldrig och pratar med henne då.

Så här har vi gjort från första början. Hon har sovit i egen säng sen hon var 1 vecka gammal och vi har bara haft ett fåtal (kan räknas på en hand) tjorviga nätter. På dagarna låter vi aldrig henne ligga i sin säng och vila, utan hennes säng används bara på natten. Det kan vara en anledning till att nattningen går så pass bra. Min teori är att hon kanske vet att sängen används bara på natten, och kan varva ner däri då.
    Vi vaggar henne aldrig till sömns, och om det är nån natt då hon grinar i sängen, så går vi bara in och sätter i nappen och går ut. Detta kan hålla på några gånger men till sist somnar hon av sig själv.

Guuuud vad skönt att Kerstin sover så bra redan! Du har ju rena dröm-babyn ju =P

Vi försöker få bort den nattmatningen, så vi har gått över på 2:ans babysemp som ska ge mer mättnadskänsla (från 4 månader) men jag tycker mig inte se några resultat. Väntar bara på 4-månaders dagen som är om ca 2 veckr.. Då ska vi få börja ge grötsmakisar inför natten och då kanske hon håller sig mätt! Vi håller tummarna!

Håller på att städa lägenheten idag. Behövs kan jag lugnt säga! Har två rum kvar som jag hoppas hinna med innan Milla vaknar där ute på balkongen. Hon har sovit där sen kl 10, så snart är lunchvilan över =P

Ha en bra dag! Nu ska jag fejja vidare!

• Blåbärspaj

den här fröken somnar inte utan sin tisse...vi lägger oss tillsammans för d mesta att sova vid9-10(nää vadå tidigt), hon käkar och sen somnar hon.Hon lär väl sova i våran säng tills hon är 10, haha..

Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08