• förstagångsmamma83

Småttingar i Kiruna 07/08

Hej.
    Tänkte att vi skulle starta en egen tråd för oss som fått barn i slutet av 2007 och början av 2008 där vi kan diskutera allt som rör oss, som blöjbyten, sömn och utveckling .
    Tänkte även att vi kanske kunde starta en..eller flera mamma barngrupper då vi kan träffas IRL, så att även våra småttingar kan få nytta av FL.
    Hoppas ni med små i Kiruna hittar hit.

/Johanna och Oscar

• Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08
  • lyckansost

vid 22 tiden sätter jag på pyamas och sedan blir det tisse framför tvn när jag ser att han håller på att somna in lägger jag ned honom i vaggan så får han somna själv. Ibland kan vi behöva vagga ett par gånger för att han skall somna, har lovat mig själv att inte göra som jag gjort med mina två andra då har vi fått "stuffa" omkring tills dom somnat det går ju bra när dom små liven är små men dom växer ju..Glad

• Biiiii

Tack alla för era inlägg om nattproceduren!! Precis som du säger "Lyckans ost" så ska man kanske försöka undvika att vänja dem vid att bära runt på dem tills de somnar, men det är lätt att börja med sådant med första barnet...man blir nog klokare för varje barn.

November2007: Ni verkar ju ha en jättebra rutin till natten, vi ska prova med nåt likande nu när hon kommer ta flaskan vid kvällsmålet. Vill också få henne att känna sig lugn o trygg i sin egen säng, hitills har vi ju lagt henne i sin egen säng först då hon somnat.

Va skönt med denna tråd, finns alltid nån att prata/fråga/diskutera med, tack förstagångsmamman83 för trådstarten!!!!

• Lillsnuttan

Våran piga somnar nästan också jämt i våran säng precis som blåbärspaj! Inte utan sin tisse! Hon är riktig tissebusare den här... Fredde vågar nästan aldrig sova i vår säng när hon ligger där, han kan inte slappna av och är rädd att rulla över henne! Så han sover nästan alltid gästrummet.. stackarn.. men min lilla Smilla är ju så myysig!! Man vill ju ha den där lilla väldoftande mjuka kroppen nära sig, istället för en stor hårig karl!! hahaa
    Hon vaknar ganska ofta och ska snutta också, allt från varannan till var 4:e timma. Men jag sover mig igenom amningen så jag blir inte så slut av det som i början.
    Men nåt som är riktigt lustigt är att hon idag för tredje dagen i rad vaknar nästan på minuten 09.13! Mat o sovklocka Nåja, vakklocka iaf.
    Idag ska en vän komma förbi och hälsa på så jag tänkte dra mig till coop och köpa lite frukt och göra en god fruktsallad med lite glass mmmmm...
    Sen ska jag upp på stan o köpa en flaska rödvin också. Myspys..
    Och imorn är det melodifestival. Man måste ju nästan se den, fast jag hatar schlager egentligen. Det var nåt konstigt som hände med mig när jag fick barn måste jag säga!!
    Kram på er alla och trevlig helg!!

• Blåbärspaj

Jag måste se Christer äckel Sjögren imorgon alltså.Hahaha, han ska visst ha en superlåt. =P Fan jagvill ha sol!Men icke.Lika bra det, kännt mig lite vimmelkantig och halvfebrig sen igår.Måste köpa nåt gott till helgen..har faktiskt ätit gröt hela veckan Tjejjan sover i vagnen i tvrummet.Vet faktiskt inte vad jag ska skriva :D Trevlig helg kanske

• Happy82

Hej på er!
    Idag blir William 3 månader.. helt sjukt vad tiden går fort =)

• förstagångsmamma83

var visst ett tag sen man var inne och skrev. är mkt med dopet nu. varit hemma hos mamma och gjort smörgåstårtor hela em och på fm var vi och köpte en nilapulka till skotern så att jag och oscar kan få följa med.
    dop imån, kläderna är strukna...sambon på mommas med extra farfar till oscar och jag och farmor sitter här hemma och väntar på att oscar ska äta sin sista gång innan natten.

vi har väl inte nå direkta rutiner ännu. oscar äter vanligt vis vid 00 sista gången (för att han inte ska äta så många gånger under natten) ger alltid mat i soffan och så byter vi blöja och så lägger jag ner honom i våran säng, han har iaf börjat vänja sig att sova med sitt eget täcke och då är det alltid mörkt i rummet och så säger jag inte så mkt åt honom. Sen brukar han oftast vakna vid 4-5 och äta och sen vaknar han vid 8-9 på morgonen sen är han oftast vaken 1 timme och sen somnar han om i sin gunga 1 timme och så är han vaken ett tag och sen är det mat och panik att komma ut för att få sova , lillisen börjar få riktiga rutiner.

Nä har snurrat upp håret på toapapper för att förhoppningsvis få det lockigt tills imån så ska väl gå och sova med detta förskräckliga hår, har lite svårt att få lockar med locktång så detta är min sista chans...hoppas det funkar annars får jag tvätta håret på morgonen och platta det istället.

Börjar nog förresten få ordning på oscars mage nu, laktulosen verkar ge fluffigare bajs och nu bajsar han nästan varje dag , till mammas glädje

• aldenbo

hej, nu kom solen fram igen, så har tagit primäturen med vagnen, fy vad skönt det var att komma ut. har varit instängd i flera månader, typ bara gått till bilen å så, så det känndes underbart att vara "vanlig" igen. men kände dock lite i fogarna när vi kom hem, men inte alls så farligt. Å hampus fick åka rattkälke. å gudars vad han älsakr det, han skrattade hela vägen vi gick, tog en paus hos farfar å åt lite lunch å sen hem igen, å nu ligger båda gossarna å sover. e' rät så fasinerad av att båda fakist lyckas sova samtidigt helatiden, får hoppas det håller i sig, så man ha tid å göra sånt är skit som att sitta här

Trevlig helg

• November2007

Ja villket härligt väder det var idag! Var sugen på att ta en tur med skidorna och skidpulkan, men eftersom jag är ensam (D jobbar helgen) så hade jag ingen bil för att ta mig ut till skidspåren så det fick bli en promenad..

Håller på att förbereder inför tårtbaket idag. Älsklingen fyllde 26 igår så det blir kalas ikväll. Tänkte testa på att göra en annan tårta idag, med hallon,blåbär och vaniljkräm.. Får se hur den smakar. Jag gör alltid samma tråkiga tårta med chokladmousse. Dags att förnya sig =)

Tjejen fick sin Bumbo igår, passande nog tills vi ska upp med husvagnen på måndag. Bra att ha nånstans där hon också kan sitta, ex när vi själva äter..

En fråga - hur ofta äter era barn under natten??
    Milla äter vid 22 sen äter hon vid 3-4 tiden.. Försöker få henne att sluta äta nattmålet, och därför ävergått till semper 2 men det verkar inte ge resultat under nätterna, däremot på dagarna kan hon klara sig längre stunder utan.. Konstigt!

Ha en trevlig helg!

• Blåbärspaj

Tror Saga äter typ 2-3 ggr per natt, eller egentligen vet jag inte om hon äter så mkt, är väl mer att man är en stor och mänsklig napp.... Hon sover ju som sagt med mig, man känner när hon knorrar lite och sätter tissen i mun......
    Ja idag var det härligt väder!Jag och karln har promenerat runt och tjuvkikat på hus Hurdant hus vi skulle vilja ha,--inte för att det är så aktuellt ännu men man får ju drömma .)

• Happy82

Här är det lite olika med ätandet.. men han brukar somna vid nio för natten.. å vissa gånger äter han 3ggr per natt och ibland bara en.. Vi har också börjar blanda med Semp 2.. men jag vet inte om det gör ngn större skillnad på natten iaf =)
    Hoppas erat kalasande går bra, vi ska kalasa imorgon igen..

Svar på tråden Småttingar i Kiruna 07/08