• Anonym

Bröstförstoring (?) vad är bäst??

har små bröst, A kupa...nu när jag ammat är dom ännu mindre...känner mig helt platt!!! när man ligger på rygg känns dom typ inte...

överväger bröstförstoring efter nästa barn....

Vilket materiel är bäst?? helst inte silicon det måste man byta ut va?? sen finns det koksalt eller??? hallon...nånting´`??

kan man betala av på avbetalning????

• Svar på tråden Bröstförstoring (?) vad är bäst??
  • Anonym (ut)

Just kapselbildning drabbar 5-10% av de som genomgår en operation

Anonym (Mee too) skrev 2008-03-29 23:19:37 följande:
    fy fan Hur vanligt är det med komplikationer. Statestik? Typ en på hundra, en på 50 osv?
  • Anonym (Mee too)
    Anonym (ut) skrev 2008-03-30 10:28:39 följande:
    Just kapselbildning drabbar 5-10% av de som genomgår en operation
    Är det att kroppen stöter ifrån inlägget och det bildas vätska eller?
  • Anonym (ut)

"Kapselbildning är en onaturligt kraftig ärrbildning runt implantatet (ett försök av kroppen att kapsla in det kroppsfrämmande materialet). Kapselbildningen är inte farlig för hälsan men är smärtsam, och bröstet känns onaturligt och står rakt ut i alla kroppslägen (t.o.m. i liggande ställning).
    Tillståndet åtgärdas i narkos med uttagande av implantatet, genomskärande av kapseln och återinsättande av implantatet. Kapselbildning drabbade till för cirka tio år sedan ofta var fjärde, och enligt vissa vetenskapliga rapporter, t.o.m. varannan patient som genomgick kosmetisk bröstförstoring. Med moderna implantat och modern operationsteknik (bl.a mycket noggrann blodstillning med fiberoptiskt ljus som hjälpmedel) har risken för kapselbildning sjunkit betydligt. Enligt olika färska vetenskapliga rapporter kan man räkna med att minst 5-10 % av patienterna drabbas av kapselbildning vid användande av silikonimplantat. Vid cohesiveimplantat har kapselbildning angivits till 10% i en studie 2004 och senast till 4.8% (juni-05, Akademikliniken, Stockholm)"

Anonym (Mee too) skrev 2008-03-30 10:42:48 följande:
    Är det att kroppen stöter ifrån inlägget och det bildas vätska eller?
  • sandra18

hallå tjejjer.
    kul å hitta den här tråden :)
    Nån som opat sig på kkab som kan berätta lite hur ni blivit bemött på kliniken?
    Jag ska opa mig nu på tis 1/4 på KKAB i Falköping av Ivan Letterfors.
    Åker redan imorgon, snacka om att det är nervöööst nu!
    Nån som vet ungefär hur lång tid operationen tar?
    Hur tyckte ni smärtan efter operationen var?

• sandra18

glömde skriva att jag ska göra bröstförstoring ca 400-450 cc inte bestämt än

• Louisea
    Svar på #135
    Hej!

Det tar c:a 1-1,5 timme att operera, sen går det ju lite mer tid för att söva och vakna efteråt, och så är man ganska groggy den första timmen / timmarna efteråt.

Det gör ont efteråt, men det varierar väldigt mycket mellan olika personer hur mycket. Vissa klarar sig i princip på Alvedon efter en eller ett par dagar, andra behöver mer smärtmedicin, kanske 1, upp till 2 veckor efteråt. Och om det blir någon komplikation akut (ffa blödning där protesen ligger och/eller infektion) gör det mer ont, och det gör ont längre. Då måste du ringa tillbaka.

Du kan kolla här, där står det lite om operationen och vad som gäller efter.

www.plastikuppsala.se/bforstoring.html

lycka till!
  • sandra18

tack så mycket för ditt svar fick lite mer klarhet nu :) förstår att det är väldigt induviduellt det här med smärtan, hoppas man iaf slipper ha ont i flera veckor iaf. Tackar för länken oxå

• Anonym (:))

Vad är egentligen bäst? Koksalt eller geléhallon? Har hört så många för- och nackdelar med de båda...
    Är det någon som hört någonting eller känner någon som opererat sig hod proforma kliniken?
    Ska beställa tid idag men jag blir lite avskräckt när jag hör er berätta om känselbortfall och att det inte känns "bra" när någon tar på dem mm...
    Alla vill ju såklart att operationen ska ske utan komplikationer och få negativa konsekvenser...
    Ni som opererat er? Är det värt komplikationsrisken?
    Vill ju så gärna operera mig! Är verkligen trött på min a kupa...

• Anonym (ut)

Alltså när jag var 20-22 så tyckte jag att det var värt det, men nu när man är 28 så... ja... alltså jag kan ju inte säga att jag ÅNGRAR det, men hade jag kunnat göra om valet så hade jag inte opererat mig. Det är dumt att lägga sig under kniven för en sån sak. Men det är ju svårt att veta vad man känner innan man faktiskt har gjort det. Som jag sagt innan, japp jag har verkligen jättesnygga bröst nu, men för mig är det inte värt det! Jag vill känna när min partner tar på dem, vill inte att det ska göra ont när jag ligger på hans mage eller när han kramar mig, vill inte se ut som en bimbo i bikini, och vill inte behöva göra fler operationer med risk för fler komplikationer. Men hade du frågat mig när jag var 21 så hade jag nog svarat annorlunda. Då tänkte jag inte så långt förutom att det var viktigt att vara snygg i ett linne, eller ha snygga bröst (definitionen av snygga bröst var annorlunda för mig då)

Anonym (:)) skrev 2008-04-02 12:02:51 följande:
    Vad är egentligen bäst? Koksalt eller geléhallon? Har hört så många för- och nackdelar med de båda...Är det någon som hört någonting eller känner någon som opererat sig hod proforma kliniken?Ska beställa tid idag men jag blir lite avskräckt när jag hör er berätta om känselbortfall och att det inte känns "bra" när någon tar på dem mm...Alla vill ju såklart att operationen ska ske utan komplikationer och få negativa konsekvenser...Ni som opererat er? Är det värt komplikationsrisken?Vill ju så gärna operera mig! Är verkligen trött på min a kupa...
Svar på tråden Bröstförstoring (?) vad är bäst??