Anonym (mammaledig) skrev 2008-03-27 12:48:39 följande:
Här är en till som vill boka tid för op innan sommaren. Men jag är lite bekymrad för jag är mammaledig och har två barn, den lille är 10 mån. Hur många dagar tar det tills jag kan ta hand om dom själv igen? Läste att lillan skrev 4 dagar, andra som vet något? Vet inte hur jag ska lösa det med barnvakt när mannen jobbar. Annars får han ta ledigt, men hur länge?Någon som vet hur det känns precis dagarna efter, är man rörlig, hur ont gör det? Kan man bära en bebis i nödfall?
Min sambo var ledig en vecka o hjälpte mig. De första fyra dagarna sov jag mest o var allmänt snurrig av tabletterna, så det var jätteskönt att han fanns till min hjälp. Efter det hade jag nog kunnat klarat mig själv om det hade krisat. Men försök ha ngn tillhands första veckan, för som sagt är det så individuellt hur onr man har.
Visst har man ingen hjälp så går det! Men man blir både trött av tabletter o att man går o spänner sig, + att sömn är jätteviktigt för läkningen.
Jag hade ont, smärta under o bredvid brösten, sen var det i princip bara muskelsmärta, att man är väldigt stel. Ju mer man rör sig desto mindre muskelsmärta får du. Oftast var det bara direkt på morgonen o efter man vilat o legat still.
Du kan bära en bebis i nödfall, inte direkt mot bröstet, men det går på annat sätt.
Har man fött barn fixar man det jättebra, det gör inte lika ont!