• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • lollisen

BrutalSlakt :Hej!
    jag är gravid i v.34 och trodde aldrig att de skulle gå så bra som de har gjort..
    de enda jag kan säga är att man klarar det...
    det är inte lika jobbigt att må illa när man är gravid som i vanliga fall, tycker inte jag iallafall.. och jag har enorm kräkfobi..
    men nu vet jag ju varför jag mår illa, och att jag kan göra mycke för att slippa må illa....
    har inte kräkts en enda gång....
    att man kan må illa under en graviditet beror mycke på psyket, iallafall efter vad jag hört..
    att många inbillar sig att de mår illa å så gör de det....
    de finns så många sätt nu att förebygga gravidillamående, så man ska inte behöva se det som ett hinder för att bli gravid... det sa min Bm till mig innan jag vart gravid, men jag har inte behövt någon hjälp, mer än råd att man ska äta ofta så slipper man må som värst illa..

• BrutalSlakt

Hörde (enligt min åsikt) värsta skräckhistorien från en kompis.
    Hon berätta att när hon var gravid så typ varje gång hon åt
    så sparka bebisen på hennes mage eller nått sånt så hon kräktes.
    Blev jag ju inte lite skraj för eller så. ^^

Sen så har man ju hört om dom som inte gjort annat än och spyr när dom är gravida.
    Jag har aldrig riktigt fattat varför man gör det? Kanske inte letat tillräckligt noga
    men det jag läst står det alltid att man kan bli illamående. Men det brukar inte stå
    att man kräks och så.

Lite onödigt för mig att oroa mig redan nu men om jag pumpas med positiva
    erfarenhet nått år så kanske jag vågar sen. ^^

Kom att tänka på det ni prata om lite tidigare hur fobin uppstår.
    Min mamma tror att min fobi uppstod efter att jag vart magsjuk när jag
    gick i mellanstadiet. Jag var väldigt dålig rätt länge. Har inte spytt sen dess
    men fobin sitter i sen dess.

Spydde dock i en väldigt verklighetstrogen dröm för några veckor sen.
    Alltid trevligt med sånna verklighetstrogna drömmar när det händer nått bra,
    blir lätt väldigt hemskt när det är nått dåligt. ;/

Tänkte när vi ändå är inne på fobier och rädsla och så.
    Nån som fått barn som är spruträdd?
    Jag är väldigt spruträdd och det ska ju tas en massa blodprov och grejer.
    Hur klarade ni det?
    Jag har dock kommit över min spruträdsla när det gäller tandläkarns sprutor.
    Har inte fått nån annan spruta på flera år och då är det ju stelkrampssprutan
    man minns mest, men det var ju inte sticket som gjorde ont då.
    Och så har jag haft några incidenter med dropp när jag skulle sövas,
    kommer ihåg att det gjorde väldans ont men jag antar att det mest berodde på
    att jag var rädd och spände armen.
    Stick i fingret klarar jag av jättebra. Är dock rädd för när dom tar blod från armen.
    Undviker läkare och sånt så mycket jag kan.
    Tror att alla läkare vill sticka en med sprutor. ;/

Nej nu har jag svamlat för mycket. ^^

• Nattsaga

Har väldig förbi för att må illa eller spy, och i detta nu sitter jag här med ett vidrigt illamående, har förmodligen ätit något olämpligt igår, jag vet ungefär vad som orsakade illamåendet och magontet. Bara längtar tills det går om för just nu mår jag för j*vla illa!

• lollisen

Nattsaga: hej hej!
    om du vill höra på lite tröstande ord, så kan jag glatt berätta för dig att om du blivit matförgiftad, så hade du kräkts för lääänge sen...
    matförgiftning kommer ofta redan efter en kvart halvtimme....
    man går inte ett dygn innan de börjar....
    så jag tror mer att du är orolig gumman....
    annars är de nått annat... men som sagt, mat som orsakar kräkning eller så, de kommer jättefort....
    hoppas ditt illamående går över snart....
    drick vatten, de brukar faktiskt hjälpa mig 99 gånger av 100... kram kram

• lollisen

jefla skit!!!!
    nyss va en av killens vänner här å va full, så kräktes han på vår toalett...
    nu har jag en väääldig ångest å tror att de va magsjuka å att jag ska kräkas med....
    FAN vad jag är dum som nojjar upp mig själv på detta vis!!!!
    vet ju att de va alkoholen....!!!
    ååååh......

• Mamma till Anton

Lollisen
    Lugn, gumman.
    Det är bara sprit.
    Men jag är lika nojig som du...
    Jag tycker inte ens om när nå full spyr.
    Men lug, gumman. Det är bara för han är full.
    Har han gått hem nu?

• lollisen

han har gått hem....
    naturligtvis luktar de kräk på toan, å låg kvar en del när jag skulle nr tvåa pga nervositeten....
    fan! kan de inte ta bort kräket efter sig iallafall...???
    hatar folk när de inte kan bete sin som normalt....
    varför vara som en fjortis?
    grrrr....
    hatar kräk!!!!! hatar allt som har med det att göra!!!!!
    *snyfta*

• Nattsaga

lollisen, jag mår bättre nu tack det gick om i söndags men usch vad jag mådde illa. Satt och var helspännd hela dagen. Började natten mellan fredagen och lördagen med att jag vaknade och mådde SÅ illa tänkte att jag drabbats av magsjuka, för var hungrig samtidigt. Tur de gick bra endå
    Hm...stackare, men han spydde ju för han var full men det är inte så lätt att tänka realistiska tankar alltid, jag vet precis hur det är. Du kommer inte bli magsjuk!

• lollisen

inte magsjuk, men jag får för mig att jag ska kräkas bara för att andra gör de.. för då blir jag ju så påmind om att de faktiskt är "naturligt" att kräkas.....
    men jag vill inte!
    kommer väl inte göra de heller, men de sitter ju i bakhuvet ändå....
    sen kommer oxå tankarna "men tänk om de inte va för alkoholen? tänk om de va magsjuka som kom, fast han nte visste om de...?"
    tänk om tänk om TÄNK OM!!!???
    suck å snyft vilken förvriden hjärna man lever me.......

• Nattsaga

jag kan tyärr inte hjälpa dig så mycket eftersom jag är precis likadan och tänker precis likadant men däremot folk som ser det ur ett annat perspektiv så att säga, egentligen, så är de rätt självklart för dem att han spydde p.g.a. alkoholen men vi är så inne i at tde måste va magsjuka så vi kan inte se de tpå nått annat sätt, även om vi i bakhuvudet vet att det var alkoholen. Hm..asch blev krångligt att förklara..ska nog gå och lägga mig istället

Svar på tråden emetofobi.....