• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • Mamma till Anton

whippet monday,
    är den mot ångest eller magsjukan? Jag har en extrem fobi för att spy,

• Whippet Monday

Den är mot ångest. Har hjälpt mig jättebra!

Har hört om nån medicin som heter primperan el. något i stil med det, som man kan få utskrivna (men tyvärr lyckades jag inte få dom av min läkare ) Om jag minns rätt får cancer-patienter dom mot illamåendet vid strålbehandlingar etc - men rätta mig om jag har fel!

I ett finskt diskussionsforum läste jag om en kvinna som fick primperan då hennes hela familj låg i magsjuka och hon själv var fem före att spy...och illamåendet gick över!

• innana

Hej igen!

Cipramil är bra mot ångest och depression mm, men är inte i sig illamående-dämpande. Däremot kan man må mindre illa om man inte stressar upp sig så lätt!

Primperan däremot är mot illamående- men jag tror som sagt inte att det skrivs ut mot annat än väldigt illamående just i sjukdomsfall etc, det tas ofta som suppositorier. Inget för lättare illamående då och då alltså!

Vet ni vad? Prova, om ni vill ha något, vanliga åksjuketabletter (postafen tex) som dels gör en lite trött och dessutom dämpar känslighet mot illamående lite. Men man kan vara försiktig med att köra bil då! Vet inte hur det fungerar med graviditet, så kolla det först om ni är med barn

• Whippet Monday

Åksjuketabletter hjälper inte alls de perioder jag mår dåligt, tyvärr.

Pointen med ångestdämpande mediciner (eller anti-depp, eller vad man nu vill kalla dem) är ju just att de dämpar ångest och DÄRMED illamåendet som utlöses av just ångesten och oron.

• lollisen

hej hej!
    jag har fått primperan utskrivet för länge sen, men de va lika kasst som sockerpiller....
    så jag tror inte dom har någon större verkan..... tyvärr...
    de finns inget som hjälper mot magsjukan, tyvärr där oxå.....

• Tussilagoflickan

Hur mår ni alla dagen efter midsommarafton?

Själv var jag nykter *såklart* och är iaf inte bakfull, men däremot var det en på midsommarfesten vi var på som fick springa på toa för att göra nr. 2 (personen var nykter)...och ja ni vet...direkt känner jag att det är magsjuka på G *suck*

Försöker tänka att det kan vara ngt helt annat som slog den personens mage, men tanken finns ju där hela tiden....usch!!

• Tussilagoflickan

Var är ni alla?

Tänkte kasta ut en fråga: Ni som lider utav denna fobi, har ni andra fobier också?
    Jag har en stark fobi för tandläkare, och jag tror den hänger ihop med min spyfobi för det som är jobbigast för mig hos tandläkaren är inte smärtan utan att jag får sådana kväljningar när de bökar runt i munnen att jag är väldigt nära att kräkas jag undviker tandläkaren! Gick i över ett år med en trasig visdomstand pga rädslan, den var alldeles svart när den väl kom bort och nu måste jag till tandläkaren nästa vecka *usch* har svullet tandkött och ytterliggare en missfärgad tand nu

• MammaHela

Jag jobbade denna midsommar helg och var inte alls ledsen för det. Skönt att slippa komma med undanflykter mot att gå på suparfester med vännerna.

Men tyvärr så var det ett barn på jobbet (jobbar på ett kortisboende för barn) som hade haft magsjuka på torsdagen. Så jag gick och hade panikkänslor hela helgen. Men ingen annan blev sjuk och jag mår fortfarande bra.

Ang andra fobier så har även jag fobi mot tandläkaren, men har hittat en tandläkare som jag verkligen litar på och som är kanonbra.

Svar på tråden emetofobi.....