• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • Mamma till Anton

Jag har läst lite vad ni skrev, känner igen mig själv i det. Jag har STOR rädsla för att spy, må illa. Jag får panik så fort nån mår illa, jag kallsvettas när nån säger de mår illa. Jag vågar ibland inte hälsa på främmande, för jag vet aldrig om de har varit magsjuka nyss. Jag var rädd i HELA vinter för krälsjukan... Är rädd för att vintern ska komma snart, vill inte ha kräksjukan! Finns det vaccin, vet nån? Och vitpeppar, jag har magkatarr, går det ändå bra och äta dom? Hur många korn ska man äta då? Skönt att det finns fler som har samma fobi och att de förstår en. Min släkt/sambo tar mig inte på allvar. De vet inte hur stort det är för mig... Jag vill verkligen bota min rädsla. Men hur?

• vadskajaghetadå

jag hatar när folk spyr, klarar inte det nästan

• lollisen

Mamma till Anton:
    det finns inga vaccin mot magsjuka eller maginfluensa tyvärr....
    de man ska tänka på är handhygienen å så bara har jag hört....
    de e där smittan kommer från oftast, brist på handhygien...
    jag har haft magkatarr sen jag va 12 år, de har inte hindrat mig från att ta vitpepparkorn då jag varit "tvungen", alltså INTE varenda dag, utan då de fanns risk att jag skulle bli smittad, att jag träffat någon med magsjuka eller så....
    jag brukar ta tio stycken korn och sväljer dom hela då....
    en gång räcker, man ska inte överdriva...
    har du pratat med psyk nått om din fobi?
    alltså nån psykolog eller så..?
    kram

• Mamma till Anton

Nej, jag går till en sjuksköterska/psykolog. Men nä, hon tar mig inte på allvar. Hon frågar bara: Hur, varför? Hur länge? Hon uppmuntrar inte ens mig. Shit en...
    Jag var en riktig partypingla förut, jag festade varje helger, rökte. Jag vägde 90 kg, så en dag i vinter blev jag magsjuk. Så efter den tiden SLUTADE jag röka, slutade dricka cola. Jag åt ingenting på 24 timmar. Ingenting. Jag var SÅ rädd att kräkas igen! Jag ville knappast röra mig. Ifall jag skulle börja må illa... Nu har jag varit nykter snart i 2 år. Jag är rädd att gå på fester, där fulla kan spy. Jag är rädd att gå ut på helger för jag vill inte se spyor ute... Jag vågar ej sova tidigt på kvällarna för jag är rädd att vakna kl 1-2 tiden och må illa... Jag vågar knappast gå ut ofta. Är rädd att bli smittad... Jag är MYCKET noggrann med hygien, jag tvättar alltid händerna när jag varit ute, eller utanför dörren... Får du inte ont i magen av pepparkorn?
    Jag ska ta den oxå.
    Jag har gått mycket ner i vikt nu och har svårt för att äta mat, en del av fobi styr över mitt liv. Jag vågar ju knappast åka karuseller, båt, tåg, dricka sprit, röka igen... Visst är det bra att sluta röka, men att inte våga åka karuseller.. Vill ju det!

• tjoo

ja visste inte ens de fanns nått som hette så.... kräkfobi...

det måste juh var så grymt jobbigt! vissa grejjer kan man juh undvika.. men magsjuka o kräksjuka är lite svårt att undvika...
    hatar o kräkas!!! tackolov att min minsting bara har babyspya o att den stora alldrig kräks! klarar inte sånt! mår illa o vill kräkas själv när ja ser/hör nån spy..*ryser*

man lär sej nått nytt varje dag

• Mamma till Anton

Glömde skriva,
    Jag blev gravid och mådde illa, jag spydde aldrig, jag var SÅ rädd! FICK PANIK! Varje gång jag mår illa! Och så fort jag ser nån skriva att de är magsjuk så får jag panik och tänker: jag blir sjuk oxå!!! fast de skriver det i IT... Kallsvettas så fort jag ser nån säga det... Mitt hjärta bultar fortare då...

• tjoo

mamma till anton:: FYY så jobbigt!!!

• lollisen

jag sitter här nu med grym ångest... mår jätteilla!!!
    eller, jag har ont i magen å är svettig... känner mig öm i magen, kan lika gärna vara sammandragningarna som tilltagit lite...
    är gravid i v.29 nu....
    lille bebis trycker gärna mycke på magen nu, så de känns konstigt...
    ush vad jobbigt de e med ångest!!! svetten bara rinner å paniken är verlkigen inte långt borta.... känns så konstigt i hela kroppen, å de går inte komma ifrån känskan på nått sätt... bara att stå ut... suck... så e man ensam hemma oxå.... blä..... *snyft*

• lollisen

nääää fy f*n vilken ångest jag har nu...!!!
    blir bara värre i magen... *gråter som ett barn*
    de gör ont i magen...!!!
    de e säkerligen för att jag är så räd nu, men kan inte koppla av.... går inte...
    skit oxå...
    tänk om...?
    tänk OM jag blev smittad av någon ute idag när jag va på ett ställe med massa människor....?
    tänk om....???
    vilka sjuka tankar...
    varför i hela fridenskulle man bli smittad just nu?
    typ enda gången på hur länge som helst jag träffar folk....
    magknip.... inge kul.... uhuuu.....
    vilka svettningar jag har nu med min ångest, känns som armarna bara domnar bort nu....
    sorry jag skriver en massa gojja nu, men de känns liiiite liiite bättre när man kan skriva av sig, man koncentrerar ju sig på nått annat.....

• Suzanna

honungsmelon: Jag känner så igen mig i det du skriver. man kollar in alla på bussen/tunnelbanan för att se om dom uppför sig konstigt. Håller för örona om någon unge spyr på X 2000 så att folk undrar vad man håller på med Osv osv...det är så jobbigt....

Svar på tråden emetofobi.....