• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • innana

Hur mår du lollisen?
    Hoppas du fått sova sen. Ofta mår man ju illa av bara oro och obehag också utan att det alls innebär att man är sjuk i magen. Utan en stressreaktion mera! Det har i alla fall jag lärt mig med tiden: man kan känna sig ordentligt dålig utan att det har med magen att göra alls, om du förstår hur jag menar...

• Avelyn

Min son är sjuk idag. Jag är så nojig. Han har feber och ont i halsen och har varit dålig i magen.. ja lös i magen alltså. Han har inte kräkts.. men är nojig att han ska göra det.. han har inte ätit något.. är blek och har ingen aptit. Är inte orolig för sonens skull.. är mer orolig för min egen skull. Jag klarar inte av magsjuka.. det är väl febern som gör att hans mage hamnar i olag.. det är väl inte magsjuka ? Någon som kan muntra upp mig ?

Emetofob sedan barnsben..

• Suzanna

Feber och ont i halsen- då är han nog förkyld! Och OM han börjar kräkas få inte panik- bakterierna från halsen kan gå ner i magen och så kan de kräkas upp slem som inte kan komma upp på annat sätt. Ta det lugnt du- det låter inte som magsjuka!

• Avelyn

Suzanna, Tack ! Det var den sortens lugnande svar jag behövde Kämpar för fobin och oroar mig för att vår tre veckor gamla flicka ska bli sjuk.. men mest av allt var ju oron för att själv behöva kräkas.. vilken ego mamma jag är.. hmm. Om tre timmar kommer sonens pappa och hämtar sonen och tar honom en vecka. Känns skönt.. Sant att han brukar bli skum i magen när han är förkyld.. sedan han är liten... Håll nu tummarna för att det är så även denna gång.

• Tussilagoflickan

lollisen: Hur är det med dig?? Du kan ju ha känningar i magen för att den lill* trycker på, tror inte att du blivit smittad av magsjuka....säkert bara bebben så bökar runt på fel ställen!

För mig känns det lite bättre idag, men jag har feber men bättre i magen men ett svagt illamående hänger kvar + att magen är öm.....men det kan bero på mycket! Är som sagt bättre idag iaf....huvudsaken det!

• Avelyn

Min son har sprungit på toan en himla massa sedan jag skrev mitt inlägg tidigare.. verkar ha magsjuka fast bakvägen. Min åtta åring har gjort i byxan två gånger.. hann inte in på toan.. han har inte kräkts alls... men varje gång han äter något får han springa på toaletten och göra nummer två.. Jag är nojig att om jag får smittan så sätter det sig på annat sätt... men det borde det väl inte göra ? Föredrar nummer två.. framför att kräkas.. säg att det går bra ! Och så vill jag ha tips om hur man skyddar tre veckors bebis från att bli smittad.. har ammat en henne en himla massa... men hon får delvis tillägg med. Orolig. De är ju så bräckliga bebisar..

• innana

Från min erfarenhet inom vården (har bla jobbat på de där stängda sjukhusavd under värsta kräksjukeperioderna ) så brukar det INTE bli kräkningar EFTER diarre satt in. Med andra ord: det är lite olika hur de där virusen fungerar, men de är relativt pålitliga till sin typ i alla fall! Så om din son har diarre kommer han högst troligen inte att kräkas och inte du heller OM du skulle ha otur att få något.
    Men: jag jobbade som sagt i tre veckor bland idel utbrott av kräksjuka utan att bli dålig alls.
    Tvätta händer noga och ha inte fingrarna i munnen på dig eller bebisen så går det nog fint. Bebisar brukar dessutom klara sig ännu bättre just för att man ammar dem och man inte behöver "ta" i deras mat.

Jag tycker att ni är duktiga allihop!!

• Avelyn

innana, tack! Det kändes bra att läsa ditt inlägg.. tror jag kommer att sova i natt nu. Bebisen ammas tyvärr inte till hundra procent... hon äter semp med..

• lollisen

hej hej... jag liggrefortfarande..
    mår inge vidare...
    fast de e inte magsjka, de har jag förstått nu iallafall...
    tror att de e nån förkylning eller nått sånt....
    sen ligger min bebis å trycker på konstiga sätt nu me...
    sprattlar runt å sparkas som bara den...
    va mysigt de e ändå....
    en trygghet att känna faktiskt....
    jag tror att min oro och ångest fick mig att må ännu sämre inatt, har fortfarande lite ångest kvar...
    men tack alla ni som bryr er! jättegulligt att veta att ni gör de! *kram*

• Tussilagoflickan

lollisen: Förstår att det är mysigt att känna bebisen, hoppas själv en dag få uppleva det! Försök vila och samla krafter...ingen magsjuka och du ska se att du snart mår bättre.....krya på dej vännen!!

*kramar om*

Svar på tråden emetofobi.....