• lollisen

emetofobi.....

ni som har kräkfobi eller har haft... vi kan väl byta lite tankar här....?
    känner mej ganska ensam i denna jobbiga fobi....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-02 13:47:31:
    även om detta är en av världens fem vanligaste fobier, så har man inte hört så mycke om den va........?
    synd, för de e allt för många som tror att dom är ensamma i den....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-06 16:30:53:
    uppdaterar igen..
    hoppas att vi i denna tråden kan peppa up varann, trösta varann och ge varann förståelse och bara finnas här för de som vill ha stöd i denna fobi....

• Svar på tråden emetofobi.....
  • lollisen

jo, jag förstår precis hur du menar...
    det är väl därför så många blir irriterade på mig som inte förstår min fobi när jag ifrågasätter varför de kräks... för dom är de ju så självklart...
    har man druckit, så är det därför man kan råka kräkas lite...
    and so on... men så funkar de inte i min hjärna...
    för kräks någon, då tror jag att jag oxå ska behöva göra det inom en snar framtid eller så...
    att jag ska bli kräksjuk osv... inget logiskt tänkande alltså...
    sååå knäppt.....

• Nattsaga

Nej vem tänker logiskt

• Glass
    Får jag fråga er en sak?
    Det kanske redan står i tråden någonstans, men jag orkar inte leta igenom alla arton sidorna...
    Jag tror att  min sambo har den här fobin, han har väldigt ont av att folk spyr och han spyr aldrig någonsin.
    Hur blir det om vi får barn och barnet spyr. tror ni att han kommer att kunna hantera det eller kommer det att vara så obehagligt för honom att han skjuter det ifrån sig.
    Som ni hör så vet jag inte mycket om hur man känner eller reagerar när det gäller detta.
  • lollisen

Glass:
    jag vet ärligt talat inte hur man reagerar när de gäller sina egna barn...
    det är nog väldigt olika tror jag....
    jag vet inte till exempel alls hur jag kommer reagera när min bebsi kommer kräkas sen..
    eller när h*n får magsjuka eller så...
    vissa försvinner fobin för när de gäller sina barn, vissa stannar kvar i mardrömmen....
    men är det så att han "bara" har ont av att se folk spy?
    eller får han rent ut sagt panik?
    lider han av stark ångest i tillfällen gäller rörande när andra eller han själv kräks..?
    jag menar, det är ju inte så att man har emetofobi bara för att man inte tycker om kräks, för då skulle ju nästan alla vara emetofober....
    det är alltså en ren fobi, precis som vissa har fobi för att flyga tex eller ormfobi...

• Suzanna

Glass: Jag kan ta vanliga babyspyor men inte magesjukespyor från min son på snart ett år. Känner för att släppa honom i golvet och springa när han har magsjuka och kräks när jag håller i honom. Jag trodde det skulle vara annorlunda men tyvärr inte

Lollisen: Fy och usch stackars dig. SJÄLVKLART ska han ta hand om sitt eget snusk. Jag förbjuder min sambo att bli så full så han spyr- blir han det får han sova över hos en kompis istället för att komma hem. Man kan ta mer ansvar än så när man är vuxen och dessutom borde han respektera dig mer

• Suzanna

lollisen: Sorry jag förhastade mig Trodde detvar din sambo *rodnar*

Men även sambons kompisar borde ta mer ansvar än så.

• Glass
    lollisen, jag vet faktiskt inte hur illa det är för honom. Han visar inte sina "negativa" känslor direkt mycket och vi är inte i situationer då vi träffar på människor som spyr så ofta.
    Han får ingen synlig panik iallafall, men han drar sig liksom in i sig själv och ser väldigt "konstig" ut.
    Det är svårt att veta hur han reagerar, de gånger som jag har spytt, så har jag varit för upptagen med det för att se vad han håller på med.
    Suzanna, jag vet inte riktigt skillnaden på barnspyor och magsjukespyor...
  • Suzanna

Vanligt bebiskräks- små skvättar av mat eller mjöl som inte luktar något. Magsjukespyor är ju mer och sen är det hela grejen- rädsla för att bli smittad osv som följer med magsjukan.

• Glass
    Suzanna, aha, jag då förstår jag skillnaden.
    Jag får nog försöka att luska lite i hur illa det är för honom.
    Men hur hanterar du det då det är magsjuka? Springer du iväg eller kan du trots allt ta tag i det?
  • Suzanna

Menar du mig Glass?

Sist Teo var magsjuk hjälptes jag och sambon åt, sambon somnade mitt i alltihop så jag var tvungen att ta det. Jag grät och svettades och hade ångestattacker, men Teo kräktes upp allt han hade i magen på första gången, så sen kom det mest lite vätska. Mådde enormt dåligt men kunde som tur var inte bara lämna honom.

Svar på tråden emetofobi.....