• Millami

österbottningarnas scrappartråd

Här sammlas alla vi österbottningar som redan är scrappare men även alla som är nyfikna på att lära sig å börja scrapa..

vi byter ider å tankar å inspirerar varandra..

Välkomna me!

Lycklig Mamma till Anton
  • Svar på tråden österbottningarnas scrappartråd
  • ms17

MuminMama, jag har en silent setter för öljetter... men sist och slutligen använder jag varken den eller öljetterna speciellt ofta....

• MuminMama

MissGoldie & ms17:

Tack för era svar Ska nog fundera över saken ännu ett tag, så det inte blir ett onödigt impulsköp...

• Lolita82

Hejhej... tänkt jag å sku kanske byri scrappa... vet ingenting om e men he sir ju bra ut he som ni lagar

Så kanski naan kan förklar liti åt me... va behöver man? osv...

• Samaste

Hej Lolita! Scrappingdjungeln är djup och invecklad :) Så småningom märker man att det är tuuusen saker man "behöver", men i princip räcker väl lim, pennor, sax och olika färgers papper. Sen kan man lära sig mera efter hand. Jag skulle rekommendera att du t.ex. skaffar ett scrapbooking kit som är färdigt färgmatchat och sånt, så kan man experimentera. Jag lärde mig vad de olika grejorna heter och används till genom att surfa på scrapbookingsidor där andra skrivit vad de använt för att göra sina LO (layouter). Ett bra sånt ställe är t.ex. scrapbook.com's galleri. Lycka till! Hoppas du kommer igång och tycker det är lika roligt som vi!

• Lolita82

tack för ditt svar samaste. Hur förarar ni era "verk" då? tar ni hål me en hålstans å sätter di i en mapp eler inuti plastfickor? eler hur?

• Lolita82

Å har ni riktiga foton eller printar ni ut på vanligt papper?

• MuminMama

Lolita82: Välkommen! Själv är jag scrapbooking-nybörjare, har börjat först nu i mars... Men de LO'n jag hittills gjort har jag förvarat i mitt scrapalbum som har plastfickor. Albumet lär väl ska vara från Tiimari kanske (det är alltså ett ganska stort album, plastfickorna ca 30 x 30 cm stora). Fick albumet i julklapp så jag är inte helt säker på varifrån det är Fotona har jag nog framkallat som vanligt, brukar göra det via Extrafilm... Har aldrig printat ut foton själv, eftersom vi har så dålig printer...

• MuminMama

Lolita82: LO = layout = "scrapbooking verk"

• mjauen

Lolita82:
    Det finns album enkom för såna här verk. Dom har plastfickor dit 30"*30" ark passar, finns bl.a på Tiimari o Clas Ohlsson eller så kan man köpa från nån av nätbutikerna. På Clas Ohlsson har dom oxå såna där startpaketen som Samaste tipsade om.

• mjauen

Sorry, 12"*12" mena jag ju o int 30"*30"...
    Fast 12" är väl 30 cm så det var väl det jag blandade med

Jag använder nog oxå riktiga foton, vi har så dåligt fotopapper.
    Är förresten oxå ny på det här, började som MuminMama oxå i mars.

Svar på tråden österbottningarnas scrappartråd