österbottningarnas scrappartråd
Här sammlas alla vi österbottningar som redan är scrappare men även alla som är nyfikna på att lära sig å börja scrapa..
vi byter ider å tankar å inspirerar varandra..
Välkomna me!
Här sammlas alla vi österbottningar som redan är scrappare men även alla som är nyfikna på att lära sig å börja scrapa..
vi byter ider å tankar å inspirerar varandra..
Välkomna me!
Jag e in o kollar på era fina LO´s men kommenterar inte så mycket annat än att ni e jätte duktiga. Jag är ju bara på inhandlingsstadiet ännu så jag "stjäl" ide´r av er
Hej på er!
Usch, jag har varit riktigt lat den senaste tiden vad det gäller scrapping. Jag har liksom inte några foton att scrappa egentligen. Jag har ju kört med traditionella album hittills och jag vill ju inte plocka därifrån och göra en massa tomma fickor och text här och var, det är ju inte snyggt! Hur har ni andra gjort som just börjat scrappa men har alla foton samlade i vanliga album??!! Beställer ni till av såna ni vill scrappa?? Och hur väljer ni foton?? Bara nåt ni gillar el. speciella ögonblick/tidpunkter?? Jag hade ju tänkt scrappa månadsbilder av första året och sedan speciella ögonblick, typ när han började krypa, gå osv. Men det känns som att gå så lååångt tillbaka, han är ju snart 2år!! Hur har ni andra gjort??
Lolita82: Ska bli spännande att se dina verk sedan när du börjar på!
Nu ska jag fortsätta med att se ut lite bilder från datorn, så jag får gjort en beställning snart!
Karina: här har det heller inte blivit scrappat nånting på länge, har inte riktigt några bilder som inspirerar nu och så har det varit mycket på jobbet så orken räcker inte riktigt. Men snart så...
Jag gör så med fotona att jag samlar varje månads foton i en egen mapp på datorn, och varje eller varanna månad beställer jag ett ex av alla att lägga in i vårt vanliga fotoalbum. Sen går jag igenom korten igen och väljer ut dem jag vill scrappa, fixar dem i Photoshop om det behövs och beställer sen. Jag hinner inte scrappa alla kort och så vill jag ha alla bilder i det vanliga albumet också.
Jag har inget vanligt album än så länge, bara scrapalbumen. Resten av fotona lämnar jag bara på datorn. Jag har inte plats för bpde vanliga album och scrapalbum, men det skulle nog vara kul att ha. Kanske senare så man har ett stort hus
Jag framkallar också ungefär en gång varannan eller var tredje månad så då har jag en tjock bunt foton att scrappa. Men jag framkallar långt i från alla foton på Agnes. Jag tar väldigt många foton, så i en månadsmapp kan det nog finnas flera hundra foton. Jag scrappar inte bara viktiga ögonblick och händelser, utan alla foton jag tycker om. Eller inte alla, men många
mariem & MissG: Tack för era svar. Tror jag hamnar att göra som dej mariem, för jag kan absolut inte frångå mina "vanliga album"!!
Det blir ju lite som att ha dubbel uppsättning av kort, men de man scrappar blir ju HELT annorlunda. Jag framkallar så jätte massor med kort, så att scrappa allt skulle vara en omöjlighet!! Anton är inne på sitt 6:e album redan!!
Men vem vet om det ändras med tiden och man övergår mer och mer till att scrappa och inte framkalla så mycket, så som du gör MissG.
Ja, det blir ju ganska dyrt i längden att framkalla dubbel uppsättning av vissa foton och att köpa både vanliga album och scrapalbum. Plus att det tar mycket förvaringsutrymme.
Jag har nog vanliga album också..och det kommer jag nog alltid att ha!
Framkallar dubbla av dom jag vill scrappa ![]()
Karina, jag har också kört med dubbla album.... och nu som då när jag kommer på att jag vill scrappa något speciellt "lånar" jag det fotot från vanliga albumet och beställer ett nytt vid följande kortbeställning
Men nu har jag nog kommit fram till att om jag fortsätter med de vanliga albumen får vi snart bygga ett skilt fotoarkiv så många album som det kommer att bli med två barn i huset.... så jag tänkte bara framkalla scrapfotona åt Sofia i fortsättningen och göra en fotobok med alla andra bilder. Åt Oskar ska jag göra ett vanligt album första året och sen gör jag fotoböcker åt honom också. Man får inklämt många små bilder per sida där och så tar själva boken mycket mindre utrymme än ett album för jag kan inte heller tänka mig att scrappa allt.
Bara i datorn vill jag inte lämna dem heller trots att vi även har en extern hårddisk där jag har en säkerhetskopia... Jobbar själv med datorer och vet hur sårbart det är, hårddisken känns lite säkrare men från CD-skivor ska man inte vara säker på att man får fram något efter en tid!
Hjälp vilken tid det tar att sitta och välja ut foton och redigera dem!! Känns som jag hållit på hela dagen!!
Jag beslöt att försöka orka scrappa minnesvärda ögonblick ända sedan Anton var i magen...så nu har jag 84 foton i mappen där jag samlar allt jag tänkt scrappa!!!
Men jag ska nog ännu gå genom den och sålla ur lite, men då har jag ändå inte tagit med så mycket "onödigt"...fast lite nog kanske!!
Jag skulle så gärna vilja få ett eget scrapp-album åt honom och då vill jag att det ska vara med ända från "början".
Är men envis och petnoga, så ska det vel gå!!
ms17: Så har jag gjort hittills också. Fotobok, menar du såna som man får göra på firmor?? Så det blir ett häfte/bok? Man kan vel skriva egna texter till dem också? Det kunde vara en bra ide´faktiskt!!