• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-26 13:06:12 följande:
    Svar på #299Är det till din butik du ska gå och spana igen, eller är det på hemsidan? Vilken sorts bröd var det?I nuläget behöver vi inget sånt bröd men man vet ju inte efter fredag och med den turen vi ligger inne med så är han väl allergisk mot en del han oxå. Och typiskt nog det han gillar mest väl, så var det med Oscar, han älksade verkligen mjölk och yoggi men fick ju inte äta eller dricka mer sen. Att äta naturligt glutenfritt var inte helt enkelt heller eller så bor vi på fel ställe! Det är ju alltid lättare att bo i en större stad där utbudet är större, här har jag ju fått be dom ta hem vissa produkter för att vi ska slippa åka 14 mil för att få tag på det. Den lille killen Noah är en smörgåskille så tål han inte vete eller gluten så br det inte så kul, visst jag vet ju att det finns annat men som sagt inte om det finns här där vi bor. Får väl flytta annars för dom är inte jättesugna på att plocka hem.......tråkigt nog.
    Tänkte kolla i min butik och se vad det var för märken. Kommer ju inte ihåg det.
    Det fanns nån sorts lite ljusare formfranska utan vete och ett jätte grovt med solrosfrö, det var ung det jag hann kolla in sist. Trist när de inte vill ta in för er. Å andra sidan så måste man ju baka själv då och det kanske det blir billigare. Ett bröd kostade ca 30-40 kr! Men som sagt återkommer!
  • fairyfloss

Jag har varit dålig på att utesluta vete de senaste dagarna, och vad händer, jag får ett stort eksem på armen !! Det har jag aldrig haft förut! Jätteläskigt, jag som just kommit fram till att jag inte alls är allergisk mot vete utan magen är bara känslig. Nu vettefan! Finns inget annat i dieten som jag ändrat på (och det rör sig om LITE vete, typ panerad kykling osv). Men jag frågade min gravläkare och han sa att man ibland får utslag på grund av graviditeten bara. Jag har ju tidigare märkt att det börjar klia i munnen av aubergine och färsk tomat, så kanske är det en annan "ny" allergi? Men visst fan jag åt ju tomatsås igår . Kanske jag inte klarar tomtatsås i alla fall? Nu vet jag varken ut eller in!! FAN så SVÅRT det ska vara!!!

• Kavat

fairyfloss, uj, då vad trist!

Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..

Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?
    Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!!
    Borde jag sluta med det också???

• Kavat
    Kavat skrev 2008-03-27 15:21:00 följande:
    fairyfloss, uj, då vad trist! Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!! Borde jag sluta med det också???
    Hon hade alltså 0,23 om jag minns rätt. Alltså precis mätbart på soja och enligt läkaren inte allergi, men hon blev röd i rumpan/underlivet när hon fick sojaglass..
    Då borde hon väl inte reagera på kikärter ens eller?
    Usch så svårt det här. Någonting för ju att hon kliar sig mer. Nu har hon ju ätit youghurt, och är prickig på kinderna, vilket hon aldrig varit tidigare. Men hon har kliat sig mycket mer det senaste även då hon inte fick ägg eller mjölk eller soja.

Åhhh, vill bara veta vad det är så vi kan undvika det.

Måste man misstänka att det är vete, havre för att få lapptest?
  • Kavat

Nu så. Mailade till han som skrivit artikeln om patchtest. Fick svar att han tyckte det var givet att båda barnen skulle få lapptest, och han hänvisade mig vidare till en Kajsa på NÄL. Pratade med hennes sköterska idag (hon var ej där denna veckan) och hon sa att jag skulle ringa ner till Silvias Barnsjukhus, så blir det närmare för oss att åka. Får jag ingen hjälp där så skulle jag höra av mig igen.
    Men missade telefontiden idag.

Så nu är min fråga. Är det någon av er som försökt få hjälp i Göteborg med lapptest?
    Eller varför inte?

Känns ju bättre att åka 3 mil än 10 enkel resa då det blir 4x20mil dvs 80 mil för att utföra ev. test på NÄL. Men vi får se vad de säger när jag får tag i dem.

• falken

Vad bra att då fått maila med honom, han är ju über-experten här. Jag har nyligen gjort en ganska grundlig undersökning av Göteborgs resurser vad gäller lapp-test (...), och jag sätter 10000 spänn på att sköterskan fått det hela om bakfoten. I Göteborg finns inte röken av lapptest, så ring igen och tjata
    När jag ringde så var det en nyanställd syrra i telefonen, det kanske var hon?

Signes mamsing
  • Blå Flygare

falken: Nu har jag testat första receptet, och det blev gott. En fiskrätt, och det kanske ni håller er borta ifrån nu ett tag? Vi bytte ut tork mot kolja, för torsken är den mest allergena av fisksorter. Lax minst.

• falken
    Kavat skrev 2008-03-27 15:21:00 följande:
    fairyfloss, uj, då vad trist! Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!! Borde jag sluta med det också???
    Som sagt, när det känns så här förvirrat, då kan det ju va skönt med proffshjälp, och prova ett längre tag att köra helt rent från de saker som testet visar. Om han då fortfarande inte blir bra, kanske man kan tänka vidare på de mer ovanligare fåglarna. Allergi mot rapsolja är superovanligt, och de blommorna var inte alls släkt med soja, det kollade vi upp då. Jag blev också helt konfus när hon sa det.

Testet tar 3 dagar, och det blir inga prickar som syns på kort. Du kan ju ta kort före och efter det tex. Fast eg kanske det handlar om att man är rädd för vad det kommer att visa, eller? Men, som jag förstår det så mår ju dina barn rätt dåligt i nuläget va? Ganska mycket att vinna då, jag förstår inte varför du tvekar om jag ska va ärlig.
    Signes mamsing
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-28 22:59:48 följande:
    Vad bra att då fått maila med honom, han är ju über-experten här. Jag har nyligen gjort en ganska grundlig undersökning av Göteborgs resurser vad gäller lapp-test (...), och jag sätter 10000 spänn på att sköterskan fått det hela om bakfoten. I Göteborg finns inte röken av lapptest, så ring igen och tjata När jag ringde så var det en nyanställd syrra i telefonen, det kanske var hon?
    Oj! Ja, hon lät rätt övertygad om att det fanns i Göteborg, men visste inte. Men som sagt klockan var för mycket när jag pratat klart med henne. Vet inte om hon var nyanställd. Lät inte så.. Men, men, det vet jag ju inte.
    Jo, han var trevlig och tyckte att lapptest på båda ungarna kunde hjälpa till i vårt letande efter allergier. Så det känns ju skönt!

Din kompis som trodde det fanns någon i Kungsbacka, har du hört med henne?
  • falken

Madreh, Fria Rutan heter det enda gluten o vetefria brödet, gjort på naturligt glutenfritt bovetemjöl, och inga soja eller mjölk-tillsatser. Ska finnas i de flesta butiker.

fairyfloss, tusen tack för infon. Hade för mig att det var nåt med fiskfodret osv. Ska bli intressant att ta sig igenom provokation genom fisk-sortimentet vad det lider...
    JA, kanske veteallergi då? Glutenintolerant är det 100% att du inte är dessutom va? För de kan ju få hudutslag. Tråkigt, i vilket fall. Men under grav kan ju vad som helst hända, det har man ju förstått. Hoppas det viker.

Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!